hoe heet de plaats tussen 2 plaatsnamen?

Ik heb een vraag waar ik zelf geen andwoord op weet. Als ik bijv in de plaats Alkmaar rijd en zie een bord van einde Alkmaar waar rij ik dan. Aangezien ik dan 1 km later een bord krijg welkom in heilo. Het is een beetje moeilijk uitteleggen hoop dat iemand hier andwoord op weet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dat is geen plaats, het is gewoon een stuk grond van de gemeente/provincie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gedeelte is Alkmaar, andere gedeelte is heilo. Het plaatsnaambord is namelijk niet de plaatsgrens maar einde/begin beboude kom. De grens tussen 2 plaatsen is meestal 'n weg,straat,weggetje of zandpad maar zelden als grens zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk rijd je dan nog wel op het grondgebied van Alkmaar, maar niet meer binnen de "bebouwde kom". Ergens tussen Alkmaar en Heiloo zal je de "gemeentegrens" (onzichtbaar) tussen Alkmaar en Heiloo passeren en zodra de bebouwde kom van Heiloo begint het bord "Heiloo" zien staan. Alle gemeentes in Nederland grenzen aan elkaar. (zie afbeelding).

Toegevoegd na 3 minuten:
Je bevindt je dus altijd ergens op het grondgebied van een gemeente, soms binnen, soms buiten de bebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De borden einde / begin bebouwde kom geven de grens aan waar de verkeersregels veranderen ; 50 ipv 80 of andersom. gemeentes lopen door tot tegen elkaar aan . het kan zelfs zo zijn dat je in het zelfde dorp woont, maar in een andere gemeente. Dat komt door de gemeentelijke herindelingen.