mag je naar believen van welke openbare website dan ook artikelen overnemen met (uiteraard) bronvermelding?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, soms staat er op een site dat dit niet mag en is het ook onmogelijk om een gedeelte te kopiëren.
Ben dit meerdere keren tegen gekomen.
Reddie
9 jaar geleden
@jodokus52 , overtypen kan ook als kopiëren niet kan.
Vraagsteller heeft het dan ook over "overnemen".
Antoni
9 jaar geleden
jodokus52, in zo'n geval kan je vaak de tekst wel uit de bron kopiëren, mocht je dat toch willen doen. Klik dan op de website op de rechtermuisknop en kies "Bron weergeven". Daarna kan je de gewenste tekst opzoeken, selecteren en kopiëren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie
Als kopiëren met of zonder bronvermelding niet mag, is overtypen toch eveneens niet toegestaan, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni
Dus al staat er dat je het niet mag gebruiken als bron, dan is er toch die mogelijkheid? Wat vreemd, wat heeft zo'n opmerking door de auteur/ eigenaar dan voor zin? In ieder geval bedankt, weer iets geleerd.
Antoni
9 jaar geleden
@jodokus52
Je mag ook niet door rood rijden, maar het kan wel. Zo'n regel heeft toch wel enige zin, lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni [Tegen beter weten in ...]
Ja, zo'n regel heeft zeker zin, behalve als je de enige op straat bent!
Eerlijk is eerlijk, lang geleden zelf meegemaakt [en geflitst en bekeurd en betaald!]. Bovendien was het de eerste keer dat ik door rood reed... eerlijk is waar ;-)))
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens: Lange citaten van andere websites op Goeievraag zijn dus ook niet toegestaan, tenzij de andere website dat toestaat (wikipedia mag dus WEL geciteerd worden).
De nette manier is: Website + kort citaat als dat helderder is + eigen/zelfgeschreven verder toelichting
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus, je legt precies de vinger op de zere plek. Regelmatig worden hele gedeeltes van websites overgetypt zonder bronvermelding, misschien júíst omdat op de website staat dat het niet is toegestaan.
Via copyscape (waar men een abonnement heeft) wordt regelmatig gecontroleerd of delen van de tekst onrechtmatig gebruikt zijn. @Antoni, als de tekst niet gekopieerd kan worden is het ook niet de bedoeling dat men het vanaf "De bron" kopieert. Dacht ik zomaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze site b.v. hanteert de regels streng.
http://www.artikeltjes.com/pages/Auteursrecht-Artikeltjes.com.html
Antoni
9 jaar geleden
@JoanDArc, ik wilde alleen maar aangeven dat het wel kan. Mijn tekst lijkt erg uitnodigend, dat zie ik nu ook. Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, excuses van mijn kant, was geen aanval op je integriteit. Jij bent wel de allerlaatste waarbij ik dat zou doen.

Het beste antwoord

Overname is vaak wel degelijk toegestaan, maar dan inderdaad met duidelijke, soms zelfs letterlijk voorgeschreven bronvermelding. Het is echter vaak nodig om goed te kijken waarop het copyright berust dat een website claimt. Soms beschermt men terecht de fotograaf als maker van een bepaalde foto, soms is er sprake van merkenrecht op logo's, maar het komt ook voor dat men ten onrechte beeldrecht claimt voor voorwerpen en objecten die tot het publiek domein behoren. Voor teksten van schrijvers geldt het auteursrecht waarbinnen tot bepaalde hoogte citaten geoorloofd zijn. Ook bij vertalingen van teksten heeft men hiermee te maken.
Bronvermelding is van wezenlijk belang. Als men zonder bronvermelding en met bewust verzwijgen van de oorspronkelijk bron gedeeltelijk of gehele artikelen overneemt en elders publiceert, komt dit neer op plagiaat, evenals het zonder bronvermelding parafraseren ervan en het als eigen werk en intellectueel eigendom presenteren. Met het systematisch en transparant bijhouden van bronvermeldingen, bijvoorbeeld in scripties en papers, voorkom je dat je soms ongemerkt, soms willens en wetens de grens tussen eigen werk en plagiaat overschrijdt, geen eigen en zelfstandig bedacht werk voortbrengt, en zodoende feitelijk geen auteur meer bent, maar een plagiator die met andermans veren pronkt. Op scholen en universiteiten wordt tegenwoordig flink gecontroleerd op plagiaat, en plagiaat wordt terecht zwaar bestraft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Opnieuw, onwaar. Zie bv hier http://www.charlotteslaw.nl/blogger/

Andere antwoorden (3)

Dit mag niet altijd, het is beter om toestemming te vragen. Ook wel zo netjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, soms staat er op een site dat dit niet mag en is het ook onmogelijk om een gedeelte te kopiëren.
Ben dit meerdere keren tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+. Ook al ben ik nog nergens tegen komen dat dit niet kan. Wel dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten, de techniek staat niet stil. Soms kan men niet kopiëren en plakken, maar er zijn meer mogelijkheden. Stel je probeert de tekst over te typen, terwijl de auteur daar niet van gediend is. Terwijl je overtypt, blijkt dat je een hele dikke zwarte streep zit te typen. Alle letters worden dan via één regel over elkaar heen geplaatst. Natuurlijk kun je dit allemaal ontduiken, maar dan ben je wel heel duidelijk bezig met iets waarvan je weet dat het niet de bedoeling is (om het mild uit te drukken).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt niet uit of er staat of het wel of niet mag. Net als met een foto, soms staat duidelijk vermeldt dat het copyright op zit vaak niet. Maakt NIKS uit. Copyright ontstaat automatisch en geldt gewoon. Technische blokkade is te omzeilen, dus ook dat zegt niks.
Nee, het mag niet, tenzij uitdrukkelijk staat dat het wel mag. In principe valt elke tekst onder auteursrecht.

(voor de goede orde: Jodokus52 zegt dat het soms niet mag, maar het mag in principe dus nooit).

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling: Lange citaten van andere websites op Goeievraag zijn dus ook niet toegestaan, tenzij de andere website dat toestaat (wikipedia mag dus WEL geciteerd worden).
De nette manier is: Website + kort citaat als dat helderder is + eigen/zelfgeschreven verder toelichting
tinus1969
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag gewoon citeren, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
gvrox
9 jaar geleden
@Wavaria Citeren is wel wat anders dan "artikelen overnemen" waar de vraag over gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een artikel overnemen met correcte bronvermelding valt gewoon onder citeren.
tinus1969
9 jaar geleden
@wavaria. Wat je schrijft is gewoon onwaar. Zie de diverse blogs op deze website (deze vrouw is auteursrechtjurist): http://www.charlotteslaw.nl/ vooral deze inleidende: http://www.charlotteslaw.nl/blogger/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus