Is iemand strafbaar als hij geld belooft maar nooit geeft?

We hadden een deal, ik heb wat voor en hem gedaan en hij zou me €350 geven. Dat geld heb ik na maanden nog steeds niet gezien.
Kan ik hiermee naar de politie gaan?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er al om gevraagd waar het geld blijft?

Het beste antwoord

Nee, iets beloven te geven en het niet doen is niet strafbaar en je kan het ook niet via het recht afdwingen. Een gift is vrijwillig, het is een eenzijdige rechtshandeling (zo heet dat juridisch) die pas effect krijgt na het geven. Voor die tijd is er juridisch niets.
Een ding nog:
Dat er een deal was waar kennelijk iets voor gedaan is, maakt niet uit. tenzij je met "geven"betalen bedoelt. Als er is overeengekomen dat jij iets voor hem doet( laten we zeggen de kamer behangen) en hij jou daarvoor een bedrag in geld betaalt, dan is er een overeenkomst. Overeenkomst bindt partijen. Maar ik vermoed dat er niets zwart op wit staat.
Natuurlijk hoor je een overeenkomst na te komen, ook als er niets op papier staat, maar het bewijs ontbreekt ( dat papiertje, of getuigen). Wie eist, bewijst.Met andere woorden: praktisch kan je niets beginnen.
Een overeenkomst is burgerlijk recht en de politie heeft daar niets mee van doen, dus naar de politie gaan is tijdverspilling.
Een rechtszaak voor 350 euro is zinloos, alleen al vanwege het ontbreken van bewijs. en dan de gerechtskosten....
Hier speelt het gezegde: veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven.....
Ik vrees dat je pech hebt en de vriendschap, als die er was, over is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is niets meer dan een onderlinge afspraak die jullie gemaakt hebben en hiertegen kun je niets ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niks op papier hebt met een handtekening erbij kun je juridisch niet zoveel maken, sorry.

Ik kan wel iedereen beschuldigen dat hij mij nog geld schuldig is en naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naar de politie gaan heeft sowieso geen zin, dit is een civielrechterlijke zaak, geen strafrechtelijke zaak.
ga eens informeren bij het juridisch loket.
wel vrees ik dat het voor zo'n bedrag geen zin heeft gerechtelijke actie te ondernemen.
zie het als een geleerde les en neem je verlies, dat is denk ik het wijste.
Rieneke1
11 jaar geleden
Het kan denk ik niet omdat je het mondeling en tussen vier ogen hebt gemaakt. De betrekking tussen jullie is daardoor denk ik wel over; hij heeft zichzelf gestraft als hij nooit meer hulp van je hoeft te verwachtten. Vrienden zijn door wederkerige diensten meer waard dan geld. Je zou het nog een keer kunnen vragen en op je strepen gaan staan zolang er sprake is van een betrekking. Erg genoeg maar naar mijn ervaring wel effectief, moet je bij sommige mensen even blijven aanhouden en de vraag ook stellen als er anderen bij zijn als getuigen. Iemand wil niet onbetrouwbaar overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is pas strafbaar als hij vooraf de intentie had om jou niet te betalen. In dat geval is er sprake van oplichting. Let wel: het is vaak heel moeilijk om te bewijzen dat er van tevoren werd gepland om jou op te lichten.

Dat is dus anders dan dat hij niet wil betalen (omdat hij vindt dat je het niet goed gedaan hebt) of omdat hij het niet kan. In dat geval moet je zelf je recht gaan halen en kan je niet langs de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit een "mondelinge overeenkomst" en heb je recht op je geld.
Maar ik zou het voor de zekerheid even navragen bij iemand die kennis heeft van juridische dingen.

Dat kun je volgens mij ook op deze website doen:
http://www.rechtswinkel.nl

En voor verdere informatie kun je o.a. eens hier kijken:

http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkomst_(Nederland)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig. Als de iemand opzettelijk jou iets heeft laten doen terwijl hij wist dat hij jou niet zou betalen, is hij strafbaar aan oplichting. Op dit misdrijf staat een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar.

Toegevoegd na 49 seconden:
PS De politie is verplicht om de aangifte op te nemen van een strafbaar feit.