Welke wetgeving bestaat er omtrent "sektes" voor zover deze definieerbaar zijn?

Indien deze niet bestaat wat voor effectieve wetgeving zou hiervoor dan bedacht kunnen worden? Immers iedereen godsdienstvrijheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Er bestaat geen wetgeving voor 'sektes', wel wetgeving voor vrijheidsberoving of -beperking, of voor mishandeling (lichamelijk of geestelijk) etc.

Uitgangspunt van dit alles is dat het slachtoffer bereid is om mee te werken in die zin dat er heldere details beschikbaar komen om tenlasteleggingen te kunnen definiëren. Maar die details komen dusdanig beperkt naar buiten en de slachtoffers zijn veelal dusdanig geïndoctrineerd dat er geen sprake is van het beschikbaar komen van voldoende bewijsmateriaal.

Er komen schokkende zaken naar buiten zo af en toe, en daarbij worden wellicht meerdere wetten overtreden. Mensen worden onder druk gezet waardoor ze anders reageren, ze worden absoluut gemanipuleerd en aangezet tot daden die ze onder vrije wil nooit zouden hebben verricht.
Wetgeving daartegen is er wel, alleen de bewijsvoering is praktisch gesproken niet mogelijk.

Om sektes te verbieden zullen deze eerst moeten worden gedefinieerd als een criminele organisatie, en dan kunnen de leden worden aangepakt. Maar ook dat heeft weer een probleem: daarbij zijn meteen ook alle slachtoffers, die in de sekte verzeild zijn geraakt, strafbaar.
itsme
13 jaar geleden
er zin geen wetten die een sekte kunnen verbieden (D66 wil hier wel verandering in brengen) toch kunnen er theoretisch gezien wel strafrechtelijke gevolgen voortvloeien uit de praktijken van een sekte.

het schenden van de mensen rechten is strafbaar, geestelijke mishandeling is strafbaar, je schuldig maken aan seksueel geweld is strafbaar, mishandeling is strafbaar, afpersing/chantage is strafbaar, etc.

gezien de druk die de sekte kan uitoefenen zal er niet snel aangifte worden gedaan. (zo kan bv de moeder van een kind de kant kiezen van de sekteleider welke haar kind mishandeld, ipv van op te komen voor haar kind)

onder een link die (gezien je andere vragen) interessant kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank :)