Is het strafbaar om een feest te geven met alcohol en jongeren?

Wij willen met de vriendengroep, zo'n 12 man (groot deel is jonger dan 18) een feest geven voor zo'n 50 man (ook hier: groot deel is jonger dan 18). Is het strafbaar om alcohol te schenken als wij het feest bij iemand thuis geven? En mogen wij entree vragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De mensen onderweg naar het feest met flessen alcohol (onder de 18) zijn wel strafbaar dus. Ik heb hier namelijk een keer problemen mee gehad.
tinus1969
6 jaar geleden
Op het moment dat je entree vraagt, wordt het een officieel evenement. Dan kom je al snel in een vergunningencircus.

Antwoorden (1)

Alcohol drinken onder de 18 is niet strafbaar, mits het niet op een openbare plek is. Ook het in bezit hebben van alcohol als miderjarige is strafbaar op openbare plaatsen.

Wat betreft het feest. Het verschilt per gemeente, maar er bestaan regels over open en besloten huisfeesten. Dat heeft te maken met de potentie tot overlast, vernielingen en openbare dronkenschap. Als iemand binnen dat feest buiten op straat bier drinkt, en deze person is minderjarig dan zou het voor die persoon opeens wel strafbaar worden.

Doorgaans ligt de grens tussen een besloten huisfeest en een open huisfeest op de 40 gasten. Als jij 50 gasten wilt uitnodigen, dan zou het kunnen dat er een vergunning of toestemming nodig is van gemeente waar je woont. Op de website van die gemeente kun je dit nagaan.

Geld vragen is ook iets dat valt binnen deze grens; open- of besloten huisfeest, ook dat verschilt binnen elke gemeente.

(Let op: als je het feest in een huurpand houdt, dan kan het zijn dat de huurbaas moet worden ingelicht. Ook die zou dat nog nee kunnen zeggen, zelfs als het binnen de gemeente binnen de regels past)