Ik sta nergens ingeschreven op de adressen waar ik voorheen woonde en momenteel woon. Wat moet ik doen?

ik ben 20 ik heb geen contact met mijn moeder en met mijn vader sinds een jaar wel weer nadat hij me op m'n 18e uit huis heeft gezet (door zijn problemen). Sindsdien heb ik overal en nergens gewoond en in de tussentijd heb ik m'n vriend leren kennen met wie ik nu al 1.5 jaar woon op adressen waar ik niet ingeschreven sta (ik sta op het adres van mijn vaders exvriendin waar we toen woonden). Eindelijk hebben 'we' een eigen plekje waar hij zich binnenkort gaat ingeschrijven maar het is nog maar de vraag of ik me ook mag inschrijven van de huurbaas en of de huur dan opgehoogd word. Dat zou erg lastig voor ons worden aangezien we leven van zijn inkomen en ik me baan door corona ben kwijtgeraakt. Door deze hele situatie heb ik ook schulden opgebouwd, geen idee hoeveel maar het is wel van belang dit zo snel mogelijk op te lossen. Helaas wil me vader me niet op zijn nieuwe adres inschrijven door mijn schulden, en verder ken ik niemand. Ik heb nu dus geen recht op een uitkering, ik heb geen inkomen, geen inschrijving (als ik op de site van de overheid kijk staat dat ze denken dat ik inmiddels in het buitenland woon Registratie niet ingezetenen) nergens recht op en opbouwende schulden. Ik wil ook niet door de gemeente naar een opvang of leger des heils gestuurd worden aangezien ik gewoon bij mijn vriend verblijf. Dit is trouwens niet dezelfde gemeente als waar ik het voor het laatst stond ingeschreven. Ik zie de bomen door het bos niet meer weet iemand welke stappen ik moet zetten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
tinus1969
3 jaar geleden
"maar het is nog maar de vraag of ik me ook mag inschrijven van de huurbaas en of de huur dan opgehoogd word."
De huur is onafhankelijk van het aantal bewoners, en de meeste huurcontracten verbieden inwoning niet. Lees het huurcontract dus.

Antwoorden (2)

Je zou misschien een briefadres kunnen aanvragen bij de betreffende gemeente waar jullie gaan wonen. Bijvoorbeeld bij je vriend. Je staat dan ingeschreven op zijn adres maar alleen om post te kunnen ontvangen van de overheid. Je ontvangt dus gewoon bijvoorbeeld een stempas etc. Het heeft ook geen gevolgen voor bijvoorbeeld uitkering of huur. Je dient wel aan te geven wat de reden is, bijvoorbeeld geen (formele) vast woonplaats en is in principe voor steeds 6 maanden en je moet beschikken over een geldige ID (geen rijbewijs). Dit kan een tijdelijke oplossing zijn.
3 jaar geleden
Neem contact op met welzijnswerk / maatschappelijk werk van de gemeente (waar je nu verblijft of waar je met je vriend wil gaan wonen). Leg de hele situatie eerlijk uit. De mensen die daar werken zijn er om je te helpen, niet om je te veroordelen. Ze kunnen je (gratis!) helpen met o.a.
- weer ingeschreven worden in een Nederlandse gemeente
- plan maken om je schulden af te lossen, eventueel schuldhulpverlening opzetten
- kijken voor welke uitkeringen en toeslagen je in aanmerking komt en helpen bij de aanvraag daarvan
- overzicht krijgen in wat er verder geregeld moet worden, welke rechten en plichten je hebt die je misschien nu zelf even niet meer ziet, of waar je gewoon nog nooit van gehoord had

Wat betreft de huurwoning die je vriend op het oog heeft: de kale huur van de woning zal niet veranderen als je er met 2 personen gaat wonen. Is het een gemeubileerde woning en/of betaal je servicekosten en voorschot energiekosten via de verhuurder, dan worden die kosten wel hoger als je er samen gaat wonen. Dat hoeft geen probleem te zijn, als jullie apart van elkaar gaan wonen ben je wellicht meer geld kwijt.

Je vriend de woning in zijn eentje laten huren en er later zelf bij intrekken kan ook, maar geef dat dan wel door aan de verhuurder en aan de gemeente. Als je er 'illegaal' bij gaat inwonen leidt dat vroeg of laat tot grotere problemen. Bovendien heb je dan nog steeds geen officieel woonadres wat je nodig hebt om je eigen geldzaken te regelen.
Inekez1