Mag een werkgever onbetaald werk als sollicitatie ronde laten uitvoeren?

Een vriend van mij kreeg in zijn e-mail een bericht van een horeca onderneming die personeel zoekt voor aantal evenementen, of men interesse heeft in een functie : bar/gardarobe.

Hierbij staat het volgende:

"Als dit zo is, horen we graag wanneer je beschikbaar bent, om een onbetaalde avond met ons mee te draaien. Hiervoor voeren wij een kort sollicitatiegesprek met je. Je kunt kiezen uit onderstaande evenementen...."

Mag dit zomaar? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je dan verzekerd bent. In de horeca waar wel eens glazen op je tenen vallen, een onverstandige bezigheid.

Niet dat ik nu stappen ga ondernemen haha. Maar ben wel heel nieuwsgierig hoe dit juridisch in elkaar steekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.s. het betreft hier geen persoon met een uitkering of ander maatschappelijk project.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
9 jaar geleden
Mbt verzekeringen; betaald of niet, zodra je op dat evenement werkt (ook als vrijwilliger) is de werkgever/organisator verantwoordelijk en doet hij er verstandig aan een verzekering te hebben.

Het beste antwoord

Die werkgevers blijven het proberen...

Nee, productief meewerken als 'proef' is gewoon werk en moet gewoon betaald worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij een arbeidsovereenkomst neemt een werknemer de plicht op zich om onder een gezagsverhouding gedurende enige tijd persoonlijk arbeid te verrichten Daarvoor heeft de werknemer recht op loon en de werkgever dient dit te betalen.

Toegevoegd na 16 minuten:
'Zomaar' beginnen met werken kan niet. De werkgever moet de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van een geldig en origineel identiteitsbewijs, een kopie daarvan in zijn administratie opnemen, enz enz. Als controlerende instanties werknemers aantreffen die administratief niet bestaan, zijn hoge boetes mogelijk.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een goed antwoord! Maar hoe zit dit dan bijvoorbeeld bij buurthuizen of familiebedrijven?
Als iemand bijvoorbeeld vrijwillig aanmeld voor een evenement, is het dan nog steeds strafbaar, kan hij/zij dan ook een boete verwachten?
tinus1969
9 jaar geleden
Buurthuizen etc werken in toenemende mate met vrijwilligerscontracten, precies om dit soort misverstanden te voorkomen.
Computoon
9 jaar geleden
Dit zijn de leuke 'wazige gevallen'. De boete is normaliter voor de werkgever die mensen te werk stelt en niet aan de voorwaarden voldoet (bijv. geen kopie van het id-bewijs in de administratie, niet aangemeld voor de loonheffing in de gevallen dat dit wel moet.) Voor de Belastingdienst is een vrijwilliger:
"iemand die niet in fictieve dienstbetrekking is en die niet 'bij wijze van beroep' werkt voor 1 van de volgende organisaties:
◾ een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen
◾ een sportorganisatie
◾ een algemeen nut beogende instelling (ANBI)
Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang. " De vergoeding van een vrijwilliger > 23 mag per uur niet meer bedragen dan eur 4,50, niet meer dan eur 150.-/maand en niet meer dan eur 1500.-/jaar. Dan hoeft geen loonheffing te worden ingehouden. "Gewone bedrijven' vallen dus feitelijk af voor 'vrijwilligerswerk' maar bij verenigingen of stichtingen kunnen ze een plaats hebben. Buurthuizen zijn vaak in gebruik bij verenigingen. Denk bijv. ook aan koffieschenkers in bejaardenhuizen of degenen die met de ouderen gaan wandelen. Of aan de vele vrijwilligers die werken voor kerkgenootschappen. Vrijwillig is niet vrijblijvend maar de gezagsverhouding ontbreekt. (Een gezagsverhouding was een van de voorwaarden om van een dienstverband te kunnen spreken). Bovendien kan een vrijwilliger zich laten vervangen. Een werknemer kan niet (bijv.) zijn broer sturen om voor 'm te werken als hij ziek is. Twijfelgevallen zijn er natuurlijk wel en het verdient dan zeker aanbeveling om vooraf navraag te doen bij de Belastingdienst. (Is een trainer bij een amateursportvereniging altijd te beschouwen als vrijwilliger als hij deze activiteit beroepsmatig doet voor verschillende clubs? Dat is toch enigszins in strijd met de zin 'die niet bij wijze van beroep werkt'. De gepensioneerde die als terreinknecht optreedt, dat is dan weer wel een vrijwilliger. Voor familiebedrijven in de vorm van eenmanszaken, bestaat de keus om kinderen als gewone werknemer in de administratie op te nemen of (onder bepaalde voorwaarden) gebruik te maken van de regeling voor meewerkende kinderen. Je ziet het: soms is het niet zwart-wit maar enigszins grijs. Ik vind je voorbeeld van een persoon die zich aanmeldt als helper bij een evenement daar een voorbeeld van.