Hoeveel decibel mag mijn stroomaggregaat maximaal leveren in een woonwijk?

Ik ben een ondernemer in verkoop van vis en ik heb een standplaats in eemnes, midden in een woonwijk.
Wegens verbouwingen en nieuwbouw word mijn huidige stroomkast verwijderd en moet ik zelf een oplossing zien te vinden.
Ik heb een stroomaggregaat en die levert zo om en nabij 60 tot 70 decibel,
Is het toegestaan om deze te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (1)

Als je een vaste standplaats hebt is je viskraam een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer en valt hij onder het Activiteitenbesluit milieubeheer. Volgens dat besluit mag de geluidsbelasting vanaf jouw kraam op de gevel van de dichtstbij gelegen woning tussen 7 en 19 uur 50 decibel zijn, tussen 19 en 23 uur 45 decibel en tussen 23 en 7 uur 40 decibel (langetijd gemiddeld). Ik ga er van uit dat je aggregaat alleen in de dagperiode aanstaat en dan is de norm dus 50 decibel. In het ongunstigste geval (bronvermogen 70 decibel) is het punt waarop deze waarde is verminderd tot 50 decibel (hoe verder je van de geluidbron verwijderd bent hoe minder je hem hoort) gelegen op 4 meter afstand van je aggregaat. De berekening is niet helemaal nauwkeurig maar je mag er van uit gaan dat je aan de geluidnorm voor de dagperiode voldoet als het dichtstbijgelegen huis meer dan 5 meter van je aggregaat verwijderd is.