Vandaag heb ik in de rustige Diemen waar ik al 13 jaar fiets, een bekeuring gekregen bij het fietsen door het rood. EUR 85. Wat kan ik doen? Dank!

De auto's stonden al. Dus ik dacht dat het al "groen" is. Hierbij was het een heel rustige straat. EUR 85 is een enorm bedrag voor mij. Ook wegens medische redenen. Ik ben nooit in aanraking geweest in de politie/justitie. Het is uberhaupt mijn eerste bekeuring. Valt er iets te doen? Dank!

11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Amadea
11 jaar geleden
Niet alleen denken maar ook eerst constateren!
Ritsuka
11 jaar geleden
rood is nu eenmaal rood. dat de auto's stilstaan zegt niets, altijd kijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo zie je dat een simpele 'denk'fout geld kost! Dit zal je de volgende keer dus ook nooit meer doen, je weet wat de consequenties zijn. Ik als automobilist vind fietsers die voor hun beurt oversteken uiterst gevaarlijk. Bijvoorbeeld: ik wil rechtsaf slaan, fietser staat rechts naast mij op het fietspad (met een stoep ertussen). Meestal staan die verder vooruit dan de auto waardoor ze dus links over hun schouder moeten kijken om mij te zien. Geen moeite, gewoon fietsen, terwijl mijn licht op groen staat. Fietser denkt: alles staat stil, ik ga lekker. Schijn bedriegt, een ongeluk zit in een klein hoekje. Je weet vantevoren dat fietsen door rood beboet kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees mijn reactie terug en ik kan me voorstellen dat hij aanvallend klinkt, maar zo bedoel ik dat niet. Kijk, als iedereen op ieder moment zou handelen zoals jij deed wordt het 1 grote wirwar op de weg. Stoplichten zijn er niet voor niets. Ik heb ooit 1 keer fout geparkeerd gestaan, want ja, iedereen zette daar z'n auto, dus waarom ik niet? Even snel mijn bestelling afhalen en weer terug (ik was in totaal 2 minuten weg).... Bekeuring.. Tja, ook ik was nog nooit beboet, maar ik had het kunnen weten, je mocht daar niet staan. Helaas pindakaas, eigen schuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry,maar ik heb geen medelijden met je,ik erger me dood als ik zie hoeveel fietsers er door het rood rijden,maar owee als er iets zou gebeuren,dan heeft de automobilist het gedaan hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo verdient de overheid geld bij, door te
stelen van haar burgers. En dan bedoel ik absurd hoge bedragen voor
overtredingen waar een waarschuwing of een lager bedrag op z'n plaats was
geweest. Voortuin beter uitkijken voor boeven dus, want die vind je ook in
het rustige Diemen.

Je kunt het beste binnen de gestelde termijn betalen, anders wordt het
bedrag plotsklaps verdubbeld. Medische redenen of niet. en
betalingsregelingen zijn doorgaans niet mogelijk.

Het kan nog veel erger, met 85 euro heb je nog "geluk" gehad. Ik ben zelf
een keer door de politie van meer dan honderd euro bestolen omdat m'n OV
chipkaart niet opgepikt werd door het daarvoor bestemde kastje in de bus.
En mijn schoonmoeder (gehandicapt, psychotisch en bijna blind) had twee
hele oude en totaal kapotte bromfietsen in een schuurtje staan waarvan
papieren waren verlopen, en dat kostte haar 672 euro. Gelukkig konden we
financieel helpen anders had ze niet eens droog brood kunnen eten. Het gezegde "de politie is je vriend" gaat al lang niet meer op. De politie
is de boef geworden. Die mensen besteelt om een bonnenquota te halen.
Voortaan trouwens wachten tot het groen is als er iemand in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er valt niets aan te doen, het enige wat je kunt doen is betalen. Je bent door rood gereden, of het nou slaperig Diemen was of de rondweg van Milaan, en of die 85 eu nou veel is voor je of een peanut. Ik heb vorige week onze vrienden van het centraal justitieel incassobureau gebeld met een dingetje waarbij ik wel fout zat maar waaraan ik geen schuld had en waarvoor ik een dikke prent kreeg - de enige reactie is dat ik als burger aansprakelijk ben en dat dat in de wet staat en dat ik altijd bezwaar mag aantekenen maar dat ze me geen schijn van kans gaven. En ik kan ze alleen maar gelijk geven - ik ben aansprakelijk. En dat ben jij ook. Nou, sterkte, misschien kun je sinterklaas om een bijdrage vragen ;-))
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Cabbit en Dorske, dank voor jullie meeleven. Ik begrijp sommige dingen echt niet. Ik begrijp dat de overheid geld nodig heeft. Ik begrijp echter niet waarom de overheid het op zo'n manier probeert te verdienen... Pak de criminelen aan. Ze hebben miljoenen aan zwart geld! Wat levert het op om keurige burgers zwaar te straffen voor (toevallige) overtredingen die niet eens een gevaar hebben veroorzaakt! Laat staan gehandicapte burgers... Ik ga een bezwaar indienen waar ik de overheid een suggestie geef over het aanpaken van de criminelen.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Adrem. dank voor je reactie. Blij zijn dat ik op een rustige straat terwijl een paar aanwezige auto's stonden, EUR 85 moet betalen?! Zou jij daar blij van worden? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rood licht negeren als er ook maar iemand in de buurt is brengt gevaren met zich mee, ook als het "maar een paar stilstaande auto's" zijn. Enig idee wat het kost als zo'n auto gaat rijden en jou schept? Aangezien je er zo'n probleem van maakt dat je 85 euro boete krijgt, neem ik aan dat je het niet snel meer zal doen. Dus de boete heeft effect gehad.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Wavaria, dank voor je reactie. Mijn ogen zijn goed genoeg om te zien of iemand gaat rijden. Had de politie me gewoon gewaarschuwd, had ik voortaan ook veel voorzichtiger geworden. Een waarschuwing zorgt voor de dankbaarheid bij de mensen. Een bekeuring maakt de politie nog minder geliefd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan die €85.00 ook niet missen, daarom wacht ik netjes tot het groene lampje brand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is en blijft onevenwichtig, die straffen. Voor iemand met twee keer modaal is 85 euro een heel andere straf dan voor iemand op bijstandsniveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wouter: die tip over boeven pakken kun je beter niet in je bezwaar zetten, dat vinden ze daar 'aanmatigend' en dat is het ook. Als Nederlander hoor je de wet te kennen en dan hoor je dus te weten dat je niet door rood mag fietsen, hoe lullig het ook is voor jou op dat moment. Ik doe het zelf ook wel eens (op punten waar het volgens mij geen gevaar oplevert, maar ja, wie ben ik?) en ik ben er ook wel eens voor bekeurd. Dan voel ik me ook besodemieterd, maar het is wel mijn eigen schuld. Er zijn regeltjes, je moet je er aan houden, als je het spel niet volgens de regeltjes speelt krijg je soms op je lazer van de scheids en dan voel je je beroerd. That's life.
liveisgreat
11 jaar geleden
@pils : men zou beter het voor fietsers zo instellen dat zij als eerste mogen vertrekken, als er vlak naast hen een rijstrook is voor wagens die naar rechts moeten. theoretisch moeten die wagens voorrang geven, maar dat gebeurt vaak niet. en dan sta je daar als fietser of voetganger en je kan de straat niet over tot het opnieuw rood wordt en je opnieuw moet wachten. dat maakt dat sommige fietsers zich voor de wagens gaan parkeren (ook als daar geen fietsstrook is) of - als ze op een fietspad fietsen - vertrekken zo gauw de wagens van de andere richting stil staan om heelhuids over te geraken.
Begrijpelijk, maar toch : bij bekeuringen die voor de politierechtbank komen, worden dergelijke fietsers zelden in het gelijk gesteld.
liveisgreat
11 jaar geleden
@cabit : zeker tegen het jaareinde bij ons in België. Aan het einde van het jaar wordt op basis van het aantal bekeuringen je werk beoordeeld. En dit komt dan natuurlijk naar boven bij promotie etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"@wouter: die tip over boeven pakken kun je beter niet in je bezwaar zetten, dat vinden ze daar ‘aanmatigend’ en dat is het ook." Bovendien: inbraken, fietsendiefstallen en ander boevenstreken leveren alleen materiele schade op.
Door het negeren van rood licht vallen jaarlijks vele doden en gewonden. Het laatste is daarom een veel ernstiger vergrijp!
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Adrie, het negeren van rood licht kan idd doden en gewonden veroorzaken. Op een rustige straat in een rustige stad op een rustig tijdstip is de kans m.i. daarop nihil. Anders de agenten me hadden kunnen tegenhouden die straat over te steken. Ik zal nooit geloven dat de agenten rustig kijken als de situatie echt gevaarlijk is. Ondanks de toenemende kritiek in de maatschappij over de politie denk ik niet zo slecht over de politie... Een waarschuwing in zo'sn situatie had genoeg kunnen zijn. Een tijdje geleden was ik op een straat met veel licht zonder fietslichten rustig aan het fietsen. In de theorie had het ook doden en gewonden kunnen veroorzaken. Mijn buurtregisseur heeft me vriendelijk gewaarschuwd. Sindsdien heb ik altijd lichten bij me... Ik vind dat de flexibele opstelling van de politie veel meer oplevert dan zware straffen. Ook voor de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+voor de reactie van LGA. (Als we streng zouden straffen zouden er weinig nederlanders met twee handen meer rondlopen.) 'Zero tolerance' 'einde aan de gedoogcultuur' herkennen we het nog? @Wouter dit is een buitengewoon onzinnige discussie aan het worden. Je hebt een ernstige overtreding begaan. Ja door rood rijden is ernstig, of zo wordt het in de wet gezien. Je ziet ook aan de antwoorden en reacties op je vraag dat vrijwel iedereen vindt dat je een fout gemaakt hebt. Je vermeldt overigens niet of je bewust door rood reed of niet oplette. Het eerste is een boete waard omdat we niet meer aan gedogen doen. Het tweede is een boete waard omdat je onoplettend was (al is dat in de wet niet expliciet vermeldt). Ik zie geen enkele reden waarom je niet zou hoeven betalen.
Wouter2011
11 jaar geleden
Beste Adrie en LGA, dank voor jullie reacties. Buitengewoon onzinnig vind ik een goede verwoording. Ik ben door rood gefietst op een rustige straat in een rustige stad op een rustig tijdstip. Er was geen enkel gevaar. Anders hadden de politie-agenten me tegengehouden. Ik heb om een advies gevraagd ivm meerdere verzachtende omstandigheden. Ik begrijp dat je dit een ernstige overtreding vindt. Als zelfs dit ernstig is, heeft Nederland binnenkort enorm veel gevangenissen nodig :-)! Dan wens ik je veel plezier met zware boetes en strenge straffen van de politie die op jou te wachten staan ivm jouw onschuldige fouten... Men maakt geen fouten slechts als men niets doet :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Wouter2011. "Wat levert het op om keurige burgers zwaar te straffen voor (toevallige) overtredingen die niet eens een gevaar hebben veroorzaakt". Vind je dat nou zelf geen mega-domme opmerking? Door rood rijden levert ALTIJD gevaar op. Als jij schijt aan rode lichten hebt en een auto rijdt jou aan, dan is het overduidelijk jouw stomme schuld. Die automobilist echter loopt desondanks toch het risico dat hij de schuld krijgt en dus voor de schade opdraait. Ik erger me in de auto dagelijks kapot aan fietsers die alle regels aan hun zolen lappen. Van mij had die bekeuring nog wat hoger mogen zijn.
rose
11 jaar geleden
Beste Wouter, als we het aan de mensen zelf over gaan laten om te beoordelen wanneer ze zich wel en wanneer niet aan de regels hoeven te houden wordt het een janboel. En de boete is voor het overtreden van de regels, niet voor het oversteken op een rustig moment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp je frustratie! Het enige wat ik denk dat je kan doen is betalen. Bezwaar maken zal waarschijnlijk niet zoveel nut heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wouter2011, wees blij dat je het kunt navertellen. Je opmerking over dat je in een rustige straat door rood reed en dat het daarom niet erg was en dat het daarom onterecht is dat je een bekeuring krijgt valt in de categorie domme opmerkingen al la nijmijer; die had een aanslag gepleegd maar dat was volgens haar niet erg want er waren geen doden gevallen. Die rustige straat van jou heeft niet voor niets een stoplicht; blijkbaar is daar vroeger voldoende verkeersleed geweest dat ze hele zaak nu met een stoplicht wordt gereguleerd.
Je bent door rood gereden, dat mag niet, daar volgt een sanctie op, klaar. Dat je baalt van dat geld is precies de bedoeling van de boete, dan laat je het de volgende keer namelijk wel uit je hoofd.
Kristal
11 jaar geleden
Wouter, ik snap best dat je het heel vervelend vindt want het is een flinke boete. En als je het geld eigenlijk niet hebt is het helemaal balen. Wel heb ik het idee dat je het erg persoonlijk opneemt.
Voor een buitenstaander, de politie, ben je gewoon een onbekend iemand die door het rode licht rijdt.
Op dat moment ben je gewoon even geen keurige burger, zoals je jezelf omschrijft.
Dus doen ze gewoon hun werk en bekeuren ze jou. Een hoge boete maar ook dat is volgens het boekje en uiteindelijk krijgen de agenten zelf er geen euro meer voor of ze jou nu wel bekeuren of niet. Waarom ze niet waarschuwden zoals die andere keer dat je rustig fietste zonder verlichting?
Toen had je gewoon geluk. Het is nu eenmaal niet zo dat wij op school leerden: Men mag niet door rood rijden tenzij de persoon in kwestie rustig fietst en de straat rustig is. Het is frustrerend soms, ik ken het, maar ja, gewoon de regels van het verkeer volgen en niet denken dat je de uitzondering bent. Ik hoop voor je dat je niet in wezenlijke financiele problemen komt door die boete.
Kristal
11 jaar geleden
Papilio, je zou je boosheid over dat stoplicht beter op papier kunnen zetten en naar de gemeente sturen om te zien of daar iets aan te veranderen valt. Dat dat stoplicht inderdaad alleen op de spitsuren gaat werken.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich daar enorm aan ergeren. En ergenis, ongeduld is ook gevaarlijk in het verkeer.
Probeer het dus te veranderen. En als dat niet kan zie het dan iedere keer als een lesje in geduld ontwikkelen.
Dat doe ik als ik in de winkel in een lange rij bij de kassa sta. Je hoeft dat niet te doen natuurlijk, maar wat ik ermee zeggen wil is dat je je gedachtenpatroon kan veranderen als je wilt. Dan hoef je je niet meer op te winden omdat je een minuut voor niks staat te wachten, maar kan je goed gebruik maken van die minuut.
Kristal
11 jaar geleden
LGA, ik zie nu dat jij al eerder had aangegeven contact op te nemen met de gemeente ;-).
't Is de beste manier inderdaad, ook voor je eigen stemming en ook voor de veiligheid van het verkeer. Er gebeuren zat ongelukken door in wezen kleine ergernissen.
Kristal
11 jaar geleden
Ja precies Papilio, en je zal net zien dat er dan toch een politiewagen in de buurt zit.... ;-)
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Dorske, Dank voor je reactie. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik iets heel verschrikkelijks heb gedaan. Mijn daad wordt een ernstige overtreding genoemd en zelfs met een aanslag vergeleken :-) Beste mensen, ik heb op een rustige straat van een rustige stad op een rustig tijdstip enkel niet naar het stoplicht gekeken omdat er geen rijdende auto's en geen andere verkeersdeelnemers waren! Jullie willen niet weten hoe vaak ik op mijn fiets geen voorrang krijg van de auto's ondanks dat ze grote "haaientanden"voor zich hadden! Ook op rustige straten! Was ik iets minder oplettend geweest, was ik al een paar keer aangereden. Hierbij werd geen enkele auto die "haaientanden" negeerde, gestraft! Fijn dat de politie zo streng wil zijn. Het zou heel prettig zijn als de politie zich niet alleen op kwetsbare fietsers richt! De auto's veroorzaken aanzienlijk ergere gevaren!
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Kristal, Dank voor je reactie. Regels zijn idd regels. Ik vraag me echter af of zware straffen voor toevallige lichte overtredingen veel nut hebben. En volgens mij vragen genoeg mensen (ook bij de politie) zich dit ook af. Een vriendelijke waarschuwing levert meestal veer meer op. Ook voor wederzijds begrip en respect tussen de politie en de burgers.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Papilio, Dank voor je reactie. Er zijn idd genoeg situaties waarin per ongeluk door rood rijden of een andere regel overtreden geen enkel gevaar oplevert. Ik ben het met je volledig eens! Zware straffen in zulke situaties werken m.i. enkel averechts. Ook voor de verstandhouding tussen de politie en de burgers.
Kristal
11 jaar geleden
Maar ook dat zal weer verschillend zijn Wouter. Persoonlijk vind ik dat je gelijk hebt, zou ik wensen dat het zo was dat gewoon een waarschuwing voldoende was om mensen niet door rood licht te laten rijden. Helaas zullen er ook grote groepen zijn die zeggen dat de agent een watje is want hij waarschuwde alleen maar. En weer even doodleuk door rood rijden want ze krijgen toch geen bekeuring. Maar goed: in een perfecte wereld zouden agenten precies weten in te schatten hoe ze elk persoon het beste konden benaderen. Wat het beste bij specifiek die persoon aan komt. Helaas is het nog niet perfect. In jouw geval zou ik zeggen: ik ben door rood licht gereden en blijkbaar heb ik hen (net als het stoplicht) niet gezien.
Zij mij wel, ik heb pech gehad.
Maar ik zou me niet als slachtoffer opstellen en de boete betalen. Even voor de duidelijkheid: ik ben ook een fietser, heb geen auto, dus. En het is zo, ik had ook al een paar keer aangereden kunnen zijn, maar zie evengoed ook vele fietsers zonder omkijken gewoon maar even afslaan of naar de overkant rijden en dus een aanrijdende chauffeur een hartverzakking bezorgen.
Heus, dit gaat van twee kanten op. Maar dat heeft uiteindelijk niets te maken met het feit dat je deze keer pech had toen je door rood licht reed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt niks verschrikkelijks gedaan, Wouter 2011. Je hebt alleen iets gedaan waarvan is besloten dat het niet mag, in het belang van ieders veiligheid. Dat de halve wereld die regel vaak aan zijn laars lapt en dat het overtreden van die regel vaak niet ernstig uitpakt doet er niet toe.
Je kunt ook blij zijn met die dertien jaar dat je je gang hebt kunnen gaan en niet bent bekeurd. Statistisch heb je dan mazzel, schat ik in, en gemiddeld kostte het je maar zes en een halve eu per jaar ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria16, Als de auto's me eens zouden laten voorgaan als ik op een pad fiets waar hun moeten stoppen voor de haaientanden.
Als de autos daadwerkelijk 30 zouden rijden waar 30 de maximumsnelheid is.
Als de auto laatst niet bijna met een bloedgang door rood zou rijden.
Als ik ook werkelijk voorrang zou krijgen als ik van rechts kom aanfietsen.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Kristal, Dank voor je nieuwe reactie! Uiteraard, zie ik ook dat er genoeg fietsers zijn die raar doen! O.a. zonder lichten op een drukke autoweg fietsen terwijl er een fietspad ernaast is. Ik bedoel enkel dat de politie rekening mag houden met verzachtende omstandigheden. Op een rustige straat van de rustige Diemen op een rustig tijdstip door rood fietsen is iets anders dan in het centrum van Amsterdam in het spitsuur. Daarnaast is het respectvol/medewerkernd gedrag van de betrokkene tegen de agenten iets anders dan brutaal/cynisch. Tot slot is het bekeuren van mensen met medische problematiek (en laag inkomen als gevolg daarvan) iets anders dan het bekeuren van gezonde mensen... Het staat idd niet in de wet. De meeste mensen doen echter bepaalde dingen niet omdat het van de wet moet maar van hun geweten... Dat maak ik regelmatig mee zelfs in deze niet perfecte wereld :-)
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi LGA, dank voor je reactie! Er zijn idd veel ergere dingen in het leven. Ik snap het volgende alleen niet. Zodra je per ongeluk iets kleins hebt misdaan, is de politie meteen ter plekke en word je zwaar gestraft. Maar als je de hulp van de politie nodig hebt, zijn ze er nooit... Er was nooit de politie bij toen de auto's me met gevaar voor mijn leven me geen voorrang verlengden ondanks de haaientanden. Of nog een voorbeeld. Er woonde een drugsdealer naast mij. 24/7 liepen drugsverslaafden naar hem toe. Wat een overlast was het voor mij en ook voor andere huurders van ons portiek! Elke week belde ik "meld misdaad anoniem". De politie deed niets. Jaren!!! Eindelijk, werd de drugsdealer eruit gegooid omdat hij de huur niet betaalde... Fijn als de politie steng wil zijn. Het zou nog fijner zijn als de politie niet alleen onschuldige overtredingen hard aanpakt...
Kristal
11 jaar geleden
Maria, 112012 en Wouter, kom op zeg, stap even uit de slachtofferrol. Zowel autobestuurder als fietser kunnen er beiden wat van.
Kristal
11 jaar geleden
en zag daarbij de politie over het hoofd... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik snap het volgende alleen niet. Zodra je per ongeluk iets kleins hebt misdaan, is de politie meteen ter plekke en word je zwaar gestraft." Al eerder beargumenteerd: door rood rijden veroorzaakt soms dodelijke slachtoffers en is daarmee geen kleine overtreding.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Wouter2011 alleen al door deze opmerking: " Pak de criminelen aan. Ze hebben miljoenen aan zwart geld! Wat levert het op om keurige burgers zwaar te straffen voor (toevallige) overtredingen die niet eens een gevaar hebben veroorzaakt! Laat staan gehandicapte burgers…" Heb je mij tegen je. Je hebt iets verkeerd gedaan, en nu moet je boeten. Wat weet jij er nu van wat de overheid/politie wel of niet doet? Je baalt gewoon dat je moet betalen, en daarom zoek je nu een zondebok. Maar er is geen enkele ander zondebok dan jijzelf. Rood = rood, daar mag je niet doorheen punt. Ik heb ook een boete gehad, €168 te hard rijden in de bebouwde kom, pech voor mij, jammer van het geld, klaar! Ik heb momenteel geen werk, dus ik kan nauwelijks rondkomen, die €168 doet pijn reken daar maar op. Maar het is niet de schuld van de politie, maar die van mijzelf.
Kristal
11 jaar geleden
HeerVoldemor, gewoon prettig om te zien dat je het niet afschuift ook al kan ik me heeel goed voorstellen dat die 168 euro zeer doet...

Het beste antwoord

Je moet in ieder geval betalen binnen de daarvoor gestelde termijn. Want anders wordt de boete alleen maar hoger. Je kunt proberen bezwaar aan te tekenen bij de officier van justitie, waarschijnlijk zal dat niets uithalen, maar het valt te proberen als je een goede reden had.

Dan kun je het voor laten komen bij de kantonrechter en daar je verhaal doen. Je hebt niets te verliezen en als je verhaal een beetje plausibel is dan kan de kantonrechter de boete matigen. Dus het is wat moeite maar het valt altijd te proberen. De boete wordt toch nooit hoger en kan een paar tientjes gematigd worden als de kantonrechter verzachtende omstandigheden aannemelijk acht. Dus als je de moeite ervoor wilt nemen dan kun je succes hebben omdat een kantonrechter dan ook wel kan denken al die moeite voor een paar tientjes, misschien zit er wel iets in wat hij/zij vertelt.

Ikzelf heb hier 2 keer succes mee gehad, maar je moet je goed voorbereiden op zo´n zaak en het kan een hele tijd duren voor je een oproep krijgt.

Als je mijn raad opvolgt, laat dan nog eens iets horen (tzt) in mijn mailbox over de afloop. Succes.
Ceeve
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
als het bij jullie niets kost om voor de kantonrechter te komen en je er ook geen advocaat voor hoeft kan hij het idd proberen. +
Wouter2011
11 jaar geleden
Dank! Een geweldig idee. Verzachtende omstandigheden zijn er zeker. Ik zal het overleggen met mijn rechtsbijstandverzekering. Ik laat je zeker horen over de afloop. Nogmaals dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat voorkomen bij de kantonrechter niets kost bestrijd ik.
ik was gedaagd door een bedrijf, verloor en hoewel ik gekijk had, maar het niet kon bewijzen, kreeg ik ook nog (ca.) 500 euro voor de rechtszitting te betalen... (viva yrouwe justitia)! overleggen met rechtsbijstand is zeker aan te raden!
Ceeve
11 jaar geleden
Ja maar dat is een heel andere zaak die wordt ingeleid door een vrij omvangrijke dagvaarding. Dit soort verkeersovertredingen gaan in een heel grote bulk bij de kantonrechter ook wel via een dagvaarding maar dat is een heel simpele brief daarin wordt je gevraagd om bij de kantonrechter te verschijnen als je de boete bestrijdt. Dus dan worden er bij wijze van spreken 25 van dit soort zaken achter elkaar afgedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mij was het ook in een grote bulk bij de kantonrechter (wekenlang, maandenlang zelfs, houd maar op, gaat om rekeningen die niet betaald worden om wat voor reden dan ook en dat wordt alleen maar erger door werkloosheid en crisis, hoge prijzen etc.) en dan nog een keer terugkomen en .....
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, dus toch. ik dacht al dat mijn antwoord niet relevant was in Nederland. bij ons in België is dat ook zo bij de politierechtbank: als je in het ongelijk gesteld wordt moet je de proceskosten betalen. in dit geval is het voor de kantonrechter brengen dus toch ook een risico voor de vraagsteller.
als hij een rechtsbijstandverzekering heeft idd even goed nakijken of deze ook in dit geval geldt. vaak gaat dit enkel over zaken waarbij de verzekering ertussen zit, dus over ongevallen bv.
plus moet de boete sowieso eerst betaald worden denk ik? en zelfs als men in het gelijk gesteld wordt is het dus lang wachten voordat men dat geld terug krijgt? zal dus sowieso een moeilijke maand worden voor vraagsteller, op financieel gebied dan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoveel verschil is er soms niet.
zou naar mijn idee ook niet logisch zijn, anders kan iedereen een rechtszitting beginnen voor .... niets: gratis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"als het bij jullie niets kost om voor de kantonrechter te komen en je er ook geen advocaat voor hoeft kan hij het idd proberen. +" Een rechter/rechtbank kost al snel enkele honderden euro's per uur. Het behandelen van de zaak van @Wouter kost waarschijnlijk veel meer dan die paar tientjes boete.
Kosten voor de belastingbetaler en/of de premiebetalers. Als je die strategie volgt, en hij is succesvol, wentelt Wouter de kosten van zijn overtreding af op zijn medeburgers. Niet erg netjes: eerst door rood rijden, en dan zijn medeburgers op kosten jagen.
liveisgreat
11 jaar geleden
juist, AdrieK, maar zo zit het verzekeringssysteem nu eenmaal in elkaar. Je betaalt een premie, en in het beste geval moet je nooit je verzekering aanspreken. Zoals jij het nu stelt, lijkt het wel of het juist andersom is :-) : dat je een pechvogel bent als je premie betaalt en er nooit iets met je gebeurt.
Als Wouter een verzekering heeft die dit dekt, en hij wil het risico nemen om een rechtszaak te starten dan maakt hij gebruik van datgene waarvoor hij betaald heeft.
Maar zoals ik al schreef : bv. mijn verzekering dekt dergelijke rechtsbijstand niet altijd. Omdat ik, als ik door het rood rij, eigenlijk in de eerste plaats niks doe waar de verzekering mee te maken heeft. Dat is wel het geval als ik bv. iemand omver rij en verwond, dan is de verzekering van mij en van de andere van de partij.
Maar als ik iemand omver rij omdat ik door het rood gereden ben en dat is dan nog eens officieel (door de politie) vastgesteld dan bestaat er de kans dat de verzekering al het geld wat er door haar betaald werd van me terugvordert wegens "zware fout". Zeker als de rechtspraak me dan ook in het ongelijk zet.
Let op : dit is niet altijd rechtlijnig te voorspellen. In Gent zijn er enkele jaren twee tienermeisjes doodgereden die keurig over het zebrapad de straat overstaken, door een automobilist die door hoge snelheid niet meer tijdig kon stoppen. De rechter oordeelde echter dat voetgangers ook es wat meer moeten opletten (!) dus de ouders hebben geen cent gezien als schadevergoeding. En ook ikzelf bij ooit aangereden door iemand die in hoge snelheid een parkeerplaats opdraaide en wellicht iedereen van de weg zou hebben gereden. Van mijn advocaat hoorde ik achteraf dat de rechter de avond ervoor gezegd had dat hij eens wat "strenger wilde zijn bij fietsers, omdat die in de wetgeving constant bevoordeeld worden de laatste tijd". Maar dat is nu eenmaal eigen aan rechtspraak, dat zij wetten volgens hun specifieke invalshoek kunnen interpreteren.
liveisgreat
11 jaar geleden
Idem voor de belastingbetaler. Als de overheid systemen in het leven roept waarvan je kosteloos gebruik kan maken dan zullen mensen deze systemen gebruiken. Die mensen zijn dan niet in de fout, wel degenen die die systemen hebben mogelijk gemaakt.
Ik snap dat je haar uit morele gronden misschien recht overeind komt, maar zo is het nu eenmaal. En haast iedereen zal gebruik maken van de systemen die hem/haar kunnen dienen.
@jodokus : aha, ik dacht ook al, als dat in Nederland zo'n makkie is loopt iedereen vast voor elke kleinigheid naar de Kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb het even opgezocht: (ik moest dus 'alleen' de zitting betalen, dat had dus nog véél meer kunnen zijn...) Kostenveroordeling
De kantonrechter kan de partij die ongelijk heeft gekregen veroordelen om de kosten van de tegenpartij te betalen. Dit heet kostenveroordeling. De rechter kan ook bepalen dat beide partijen hun eigen kosten moet betalen. Onder de kostenveroordeling kunnen de volgende kosten vallen: salaris van advocaat of deurwaarder
onkosten voor getuigen of deskundigen
reis- en verblijfskosten
griffierecht
dagvaardingskosten
uittreksels
Let op: Niet alle kosten van rechtsbijstand worden vergoed. http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Kosten/Pages/Kostenveroordeling.aspx
Ceeve
11 jaar geleden
Jodokus nogmaals jij hebt het over heel andere situaties, want er is om maar iets te zeggen geen tegenpartij, geen griffierecht enz.
Verkeersboetes die worden bestreden bij de kantonrechter worden daar op een heel simpele manier afgehandeld namelijk mondeling. Het enige papier is de simpele oproep om voor de kantonrechter te verschijnen als je hebt laten weten dat je het niet eens bent met de opgelegde boete. En verder zijn er ook geen kosten. En er komt geen andere kostenveroordeling dan hooguit dezelfde boete maar dikwijls zal er iets van de boete afgaan.
Je verwijst wel naar de goede site maar leest er erg slecht, kijk maar eens bij verkeersboetes en anders bij www.juridischloket.nl naar verkeersboetes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik snap dat je haar uit morele gronden misschien recht overeind komt, maar zo is het nu eenmaal." Ik zal Wouter niet willen weerhouden om van zijn recht gebruik te maken want ik vind dat we een redelijk goed rechtssysteem hebben.
Ik vind het alleen moreel verwerpelijk om dat systeem te gebruiken om een terecht gekregen boete aan te vechten.
Wouter is door rood gereden maar vindt dat hij dat in die omstandigheden wel had mogen doen.
Ceeve
11 jaar geleden
AdrieK je overdrijft schromelijk om het moreel verwerpelijk te noemen om het systeem te gebruiken enz. Er zijn talloze situaties en die zul je zelf ongetwijfeld ook wel eens hebben ervaren waarin je gewoon fout zit en geluk hebt en dat je eigenlijk iets meemaakt dat meer per ongeluk is of anders gewoon pech hebt. In dat laatste geval mag je toch proberen om in een nogmaals simpele zitting die in de zogenaamde "wet Mulder" is geregeld bezwaar te maken.
Iets anders is als je wat mogelijk is daarna nog in hoger beroep zou gaan dat vind ik ook te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noem me een moralist. Ik baalde ook van mijn laatste snelheidsboete (ben geen heilige), maar de boete was terecht en geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om zo'n boete aan te vechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope. Partijen als de PVV varen wel bij de harde aanpak van alles en iedereen (behalve mij natuurlijk). Nederland heeft een paar jaar geleden een einde gemaakt aan de gedoogcultuur (of dat geprobeerd) waarbij alle kleinschalige overtredingen stevig aangepakt moesten worden. Bijna iedereen vindt dat de nederlandse politie te soft is en zich laat piepelen. Nu wordt er een keer, inderdaad, volgens het boekje gehandeld en is het weer niet goed.
In dit soort gevallen geldt dat de betreffende agent een inschatting maakt van de ernst van de overtreding en ter plaatse beslist of een waarschuwing of een boete op zijn plaats is. Gezien de reacties van Wouter (en het gedrag dat ik bij heel veel fietsers zie) gok (ja, het is een gok) ik zomaar dat het niet de eerste keer is dat hij zelf de situatie bij een rood verkeerslicht inschat, en in dat geval valt de boete per overtreding erg mee :) Wat willen we nu eigenlijk met ons mooie landje?
Winkel- en fietsendieven tegen de muur zetten, en snelheidsoverschrijdingen (tot 5, 10 en 's nachts tot 30 km/h) door de vingers zien? Rood licht alleen nog als waarschuwing zien en zelf bepalen of het terecht is?
En als jouw kind een keer iets pikt in een winkel? Benzinedieven toch maar laten gaan de volgende keer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, laten we de omlijsting weg en "quote" ik mezelf: "In dit soort gevallen geldt dat de betreffende agent een inschatting maakt van de ernst van de overtreding en ter plaatse beslist of een waarschuwing of een boete op zijn plaats is." Wouter kan er anders over denken, maar de agent(en) vonden in dit geval een boete op zijn plaats.
Misschien gebeuren er regelmatig ongelukken met fietsers op de betreffende kruising? Fietsers die minder goed opletten, of denken nog net voor een aanstormende auto langs te kunnen?
Wouter2011
11 jaar geleden
Nogmaals hartelijk dank!

Andere antwoorden (12)

De bekeuring betalen en niet meer door rood fietsen. Een overtreding is een overtreding, ook als je ergens al 13 jaar fiets en ook als het pas je eerste overtreding is. Ik denk ook niet dat ze voor dit soort bedragen een betalingsregeling gaan treffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wat een absurde vraag weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, gewoon betalen. De wet hoort voor iedereen gelijk te zijn. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet maar zo denken: je gaat elke dag door rood, dus per keer kost het eigenlijk bijna niks. En dat bijna niks moet je dan afwegen tov de gewonnen tijd door niet te remmen, stil te staan en weer op te trekken. Wel is het toch een tippie om net ff beter te kijken, met een agent in de buurt toch beter even stoppen. Geen agent, dan net als altijd....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Politieauto stond achter me bij stoplicht toen de trein al weg was,ik had een waarschuwing gehad door het door rood gaan. Maar voor zowel fietsers als auto's moeten stoppen voor rood, maakt het wel zo veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow; 27 minnen ; geweldig. Zo veel is er blijkbar dus toch nog niet mis met de normen en waarden in dit land, al doet de vraag wellicht anders vermoeden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pssst, het zijn plussen
liveisgreat
11 jaar geleden
das een record denk ik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: het werd een beetje laat....
Verdiende plussen , hoor.
En nee, volgens mij geen record ; dat was ooit ergens over de 50 meen ik. (Helaas kun je daar niet op zoeken).
Het enige wat je te doen valt is een girootje uitschrijven en je verlies als een kerel te dragen!
Of het nu je 1e of je 31e is, het is een overtreding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Een girootje? Bestaat dat nog?
Amadea
11 jaar geleden
Hij bedoelt een overschrijfformuliertje van de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet zo, dat je bij een verkeersovertreding een acceptgiro krijgt thuis gestuurd?
Dat bedoelde ik eigenlijk,ik krijg ze nog regelmatig van bepaalde verenigingen om mijn contributies te voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die grote vereniging waar we allemaal lid van zijn, de belastingdienst stuurt ook nog altijd acceptgiro's.......;)
Ben bang dat er weinig opzit dan te betalen. Je zou (wanneer je de acceptgiro binnen hebt) bezwaar aan kunnen tekenen. Veel kans geef ik je niet. De verkeersovertreding was een moment opname. Op dat moment was het rustig. maar het feit blijft dat je door rood reed. Helaas werd je gesnapt. Ik snap de frustratie. Als je elke dag door rood zou rijden. Fout parkeren om een brief te posten, te pinnen. Zonder gordel rustig in een woonwijk rijden. Het word keihard bestraft. En of het allemaal de verkeersveiligheid ten goede komt. Integendeel, het is bewezen van niet. Anders zouden ze minder te bekeuren hebben. De bonnen-quota bepaald dat er zóveel bonnen geschreven (geincasseert) moeten worden.

Toegevoegd na 7 uur:
RTL 5 teletekst pagina 1O9... Stijging aantal verkeersboetes. Dus, zoals ik zei, bekeuren helpt niet. Anders zou er een afname van, geregistreerd moeten mijn.

Toegevoegd na 7 uur:
Boetes helpen niet ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bonnen-quota zijn al een tijdje verleden tijd hoor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat beweren ze. De Haagse politiek heeft wel meer beloofd. Er moet g€ld in de staatskas, ook de politie helpt mee deze te spekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekeuren helpt misschien toch wel: het aantal verkeersboetes is in Nederland schunnig hoog, maar het aantal verkeersdoden is dan weer relatief laag. Misschien is er wel een verband? Overigens past foutparkeren meestal niet in dit plaatje: parkeerboetes zijn vrijwel altijd gemeentelijke naheffingen die opgelegd worden om het parkeerbeleid af te dwingen en lilnksom of rechtsom inkomsten voor de gemeente zeker te stellen waarmee het peperdure parkeerbeleid (inclusief controlemannetjes...) gefinancierd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi gezegd AdrieK... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word oud en cynisch, ik weet het.
Je kunt bezwaar (laten) maken. Het was mistig vanmorgen dus de kleuren kunnen vervagen en misschien was het stoplicht wel defect. Met de WOB vallen ze vaak door de mand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleuren vervagen..? Ik zag vanmorgen ondanks de mist nog prima het verschil tussen rood en groen, hoor. Rood en oranje kan ik me nog wel indenken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen flauwekulsmoesjes verzinnen, gewoon betalen en de volgende keer beter opletten.
Wouter2011
11 jaar geleden
Hi Azerty, Dank! Ik keek idd niet eens naar de kleuren. De straat was bijna leeg. En de auto's die er waren, stonden al...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zag de agent(en) ook niet, dus was lekker oplettend....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enne... rood is altijd het bovenste licht... handig voor zwartwitkijkers....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat 20 leden mijn antwoord niet waarderen maar op een gebruikersaantal van meer dan 100.000 is het verwaarloosbaar.
Ik denk ook dat je weinig kans maakt maar proberen levert je uitstel van betalen op en omdat het justitieel apparaat overbelast is, is de kans van slagen niet nihil.
een "goede" wet is een duidelijke wet. De wet die bepaalt dat je voor rood moet stoppen, is heel erg duidelijk Toch zie je ook hier dat mensen trachten aan de wet te ontglippen.
In België wordt het bv. na groen eerst oranje. Wagens die net aan het licht zijn, kunnen dan nog doorrijden en hoeven niet bruusk te stoppen. Wagens die verder staan moeten wel stoppen. De situatie is nu zo, dat wagens die zien dat het oranje wordt plankgas gaan geven om toch nog door te kunnen. Idem als het "net rood" is en de wagens uit de andere richting nog stil staan. Stop je wel voor oranje dan riskeer je een agressief gebaar of een toeter die je tot orde roept.
Sommige chauffeurs starten net als jij al vanaf het moment dat die andere wagens stil staan. omdat het dan toch bijna groen is...
Door dit alles zijn er al meerdere zware ongevallen gebeurt. Als er geen camera's staan kan de schuld vaak moeilijk bewezen worden.
Om maar te zeggen : je bent echt niet de enige die een vrije interpretatie heeft van wat wettelijk is. Als je al jaren lang dezelfde weg volgt kom je in een soort gewoontehandelen. Dus waarschijnlijk heb je al vaker dat rode licht even genegeerd omdat het volgens jou groen was. Nu heb je pech gehad dat de politie dit heeft gezien en je een ferme boete heeft gegeven.
De taak van de politie bestaat erin ervoor te zorgen dat mensen wetten en regels gaan naleven. Maar ook hier is er helaas wat willekeur. Eén keer knijpen ze de ogen toe voor iemand die door het rood raast aan 200/u, een andere keer beboeten ze een fietser die iets te vroeg vertrekt. En een minister die met zijn dienstwagen fout parkeert zal minder snel een boete krijgen dan jan-met-de-pet die zich aan hetzelfde waagt. Er zijn in Belgiê gevallen bekend van politiemensen die gesanctioneerd werden omdat ze "de vrouw van de eerste minister" een bekeuring gaven en deze niet wilden ongedaan maken.
Terwijl 85 euro voor die klasse maar wat kleingeld betekent en andere mensen zich door dergelijke hoge boetes in de problemen werken. Er hebben al mensen gepleit voor inkomensgerelateerde boetes, maar die komen er m.i. nooit.
Dus... je hebt de wet helaas niet aan je kant. Zelfs bij bezwaar maken is het jouw woord tegen dat van de politie, en raadt eens wie men gelijk zal geven? Plus kan je dit nog extra kosten opleveren, bv. als de zaak voor de politierechtbank getrokken wordt en je in het ongelijk wordt gestel
Je zal helaas niet anders kunnen dan betalen en voortaan heel erg de wegcode te volgen.
11 jaar geleden
wij zitten in Nederland, niet in België. maar sowieso, je bent er zelf bij om door rood te fietsen. is gewoonweg een overtreding. je zult die boete gewoon moeten betalen, en daarna kun je eventueel bezwaar aantekenen dat je niet door rood hebt gefietst, nadeel van de wetten is dat je het op zwart wit moet kunnen aantonen dat je niet door rood hebt gefietst. kan je dat niet, ben je gewoon nat. want een agent mag geen bekeuring uitschrijven. ze moeten met 2 man zijn, en als die 2 agenten beweren dat je door rood bent gefietst, kom je er niet onderuit. 85 euro is veel, dat zijn wel 149 gulden 90. laat het niet oplopen want de 2e aanmaning bedraagt 95 euro en de derde aanmaning 150 euro dus, voort niet meer door rood fietsen, en met een smoesje dat het mistig was kom je er niet mee weg, want ze kunnen het weer van vanmorgen opvragen, en bleek het te zijn dat het niet zo mistig is geweest, ben je in verzuim. en kost het je nog meer geld vanwege valse bezwaar hebt ingediend, hoe mistig het ook is. en de zicht is maar 3 meter, de stoplichten zijn met LED lam,pen uitgerust, geloof me die zie je van ver af stand al branden. dus die smoes gaat je niet werken, kunt proberen door te zeggen dat je remkabels knapte op het moment dat je flink remde bij oranje en door schoot, en dat je prioriteit stellen moest. of midden op een kruispunt stil te staan en terug te hobben of uit veiligheid late gaan, en dat ze je toen hebben eruit gevist. succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kosten voor een bezwaar? De enige kosten die je daarvoor maakt zijn de kosten van de post, verder niets. Ook is er met geen mogelijkheid na te gaan of het wel of niet mistig was op die plek op dat tijdstip. Anyway, allemaal onzin dus. En omrekenen naar guldens met de wisselkoers van 10 jaar geleden is niet relevant, die wisselkoers is allang veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging: Als er überhaupt nog een wisselkoers was geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" De enige kosten die je daarvoor maakt zijn de kosten van de post, verder niets. "
De kosten voor de maatschappij tellen niet mee? Dat bezwaar moet wel afgehandeld worden door al dan niet hardwerkende maar in elk geval wel betaalde ambtenaren. Dat kost alles bij elkaar al snel veel meer dan die 80 euro. Je hebt een wat beperkte kijk op wat kosten zijn Wavaria.
Ceeve
11 jaar geleden
Je moet geen smoesjes verzinnen dat helpt echt niet, je moet een aannemelijke reden hebben dat is iets heel anders en verkeersboetes die worden bestreden bij de kantonrechter worden daar op een heel simpele manier afgehandeld namelijk mondeling. Het enige papier is de simpele oproep om voor de kantonrechter te verschijnen als je hebt laten weten dat je het niet eens bent met de opgelegde boete. En verder zijn er ook geen kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agenten hoeven echt niet met z'n tweeën te zijn hoor, om een bekeuring te mogen uitschrijven. Motoragenten opereren in de meeste gevallen ook alleen, en die kunnen je wel degelijk een bon geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de smoes van knappende remkabels heeft de rechter ook echt niets te maken, want je hebt gewoon te zorgen dat je fiets in goede conditie verkeert. Net zo min alsdat je zonder licht of door rood mag fietsen mag je met een fiets met verrotte remmen de weg op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Met de smoes van knappende remkabels heeft de rechter ook echt niets te maken, want je hebt gewoon te zorgen dat je fiets in goede conditie verkeert."
Daar zou nog een extra straf op moeten staan! Met een levensgevaarlijke fiets op de openbare weg!
je moet gewoon de bekeuring betalen als je er tegen in gaat komen er nog meer problemen! en voortaan beter opleten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betalen en voortaan stoppen voor rood licht. Als je daar al 13 jaar door rood fietst, heb je al 13 jaar mazzel gehad. Jammer maar helaas voor jou. Je weet dat het risico op een bon er altijd inzit, dus wees sportief en leer er wat van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, jij maakte een fout dus zul je de boete gewoon moeten aanvaarden.je kan alleen iets veranderen als je geen fout bent begaan. de bekeuringen worden alleen maar hoger als je ze niet betaald. wel kun je proberen om bij de zorgverzekering/justitie proberen om het in termijnen te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet meer door rood rijden is de enige oplossing om een volgende bekeuring te vermijden. Ook al kan dit soms heel frustrerend zijn omdat op rustige kruisings je vaak als enige stil staat (terwijl er niks te bekennen is). Maar ja die politie agent was er wel... Ben benieuwd of het je gaat lukken om onder de bekeuring uit te komen, maar denk het niet... Suc-6, 85 euries is inderdaad een heel hoog bedrag. En dan te bedenken dat de automobilisten je van de sokken rijden op een zebra pad en dan ook nog boos doorrijden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al die heisa om een bon....! Vervelend, dat wel, maar net als ieder ander: betalen en niet meer door rood rijden, en helemaal niet zeuren omdat je terecht een bekeuring krijgt. En kom nu niet aan met de kreet :"Ga achter echte boeven aan" , want, dat snijdt geen hout!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die medische reden er iets mee te maken heeft dat je moeilijker kan bepalen of het licht op groen staat kan je zeker op een politiebureau een gesprek aanvragen.
Ook als dat niet zo is kun je een gesprek aanvragen op een politiebureau maar ook op andere wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schei nou toch uit! Als je niet in staat om rood van groen licht te onderscheiden is het maar zeer de vraag of je zonder begeleiding zou mogen fietsen.