Mag een rechter of raadsheer van het hof in de staten-generaal?

Afgezien van het bepaalde in 57 Gw en wet incompatibiliteiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Natuurlijk mag dit niet, rechters horen onafhankelijk te zijn. Het is grondwettelijk bepaald dat dit niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel?
In deze wet worden voor bekleders van bepaalde functie uitsluitingen gemaakt voor welke functies ze bij het bekleden van een functie niet meer in aanmerking komen om de zelfde periode ook een van deze functies te mogen bekleden.

Toegevoegd na 31 minuten:
voorrechters is een apart artikel in de wet
Artikel 36 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die wet noemde ik al in mijn onderschrift. Dit geldt dus voor leden van de hoge raad, maar dus niet voor raadsheren van het Hof of 'gewone' rechters. Daarnaast staat over hen ook niets in 57 Gw en wet rra.
Ja, ik dacht dat lagere rechters inderdaad tegelijkertijd Kamerlid mogen zijn. Eigenlijk heb je het antwoord al in handen: art. 57 Gw en de Wet incompatibiliteiten sluiten de combinatie van lid van de Hoge Raad en lid van de Staten-Generaal uit, maar zeggen niets over lagere rechters. Een 'gewone' rechter en een raadsheer bij het hof mogen dus ook lid van de Staten-Generaal zijn.

Overigens moge het duidelijk zijn dat die situatie zeker niet wenselijk is. Zoals hierboven al opgemerkt, dient de rechter in het licht van de machtenscheiding onafhankelijk te zijn. Als een dergelijke combinatie van functies problemen oplevert, zal de maatschappelijke kritiek dan ook niet gering zijn. Echter: de wet staat het toe.