Kan een school aangifte doen van een mishandeling die thuis herft plaatsgevonden en zo ja wat is het gevolg?

Een kennisje van mij zit in een hele beroerde situatie.

Zij is 8 jaar geleden gescheiden van haar man. Ze hebben 2 kinderen. Zoon Jan (18) en dochter Anne (16). Damen hebben ze gedeelde voogdij. Niet via de rechtbank geregeld. De ene week woonden de kinderen bij de vader. De andere week bij de moeder.

De dochter heeft sinds een klein jaar een vriendje van 16. De vader keurde deze relatie niet goed. En heeft daar zo erg over zitten zeuren en zijn dochter het leven zo ziur gemaakt dat ze niet meer bij de vader wil wonen. Sinds juni woont ze dus bij de moeder en ze wil haar vader niet meer zien.

De vader is zo kwaad op de moeder. Dat hij nu Jan tegen de moeder en dochter op stookt. En Jan heeft het daar moeilijk mee. De gezinstherapeut heeft het er ook niet beter op gemaakt en legt alle schuld bij de moeder.

Nu is het laatst mis gegaan en heeft Jan zijn zus in elkaar geslagen. Anna is sinds het gezeur met haar vader depressief en krijgt daar medicatie voor. Maar volgens de gezinstherapeut is Anna lui en niet depressief. Jan is het hier mee eens.

Dasrom heeft hij zijn zuster in elkaar geslagen. Hij vind dat ze eens normaal moet doen.

Iedereen is hier enorm van ondersteboven en dat er iets niet goed gaat is duidelijk. Maar Anna wil absoluut geen aangifte doen tegen haar broer. Niet uit angst. Maar ze vind dat hij hulp moet hebben en geen strafblad.

De school van Anna is het hier echter niet mee eens.

Lees verder in de reacties:

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ze kwam met een fiks blauw oog, bult op het oor en uitgetrokken haar op school. De mentor van Anna heeft haar apart genomen en gevraagd wat er gebeurd is. En Anna heeft alles verteld. De school heeft gezegd dat zij aangifte gaan doen van mishandeling. En dat zij dat als onderwijs instelling verplicht zijn. Jan weet van niks. Zijn vader weet ook van niks. Jan herft het niet aan zijn vader verteld en de vader wil absoluut geen contact met zijn ex-vrouw, ook niet als het om de kinderen gaat. Wat gaat er nu verder gebeuren?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
De vader wil al een tijdje de raad voor de kinderbescherming inschakelen om het voor elkaar te krijgen dat de dochter bij moeder uit huis geplaatst wordt en bij de vader geplaatst wordt en bezoek van de moeder alleen onder toezicht. Hij vind dat Anna een stevige hand nodig heeft om de luiheid er uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangifte misschien niet, melding zeker wel. Dat kan jij ook. Wat stel jij anders voor? Wachten tot de volgende uitbarsting die net iets harder gaat, waardoor Anna nooit meer naar school zou kunnen?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik stel niets voor. Ik vraag naar de gevolgen. Maar ik wil ook dat jan hulp krijgt. Want een strafblad helpt niet. Het gevoel is dubbel, want hij moet ook beseffen dat wat hij gedaan heeft bestraft moet worden, maar in de eerste plaats heeft hij hulp nodig. En als zijn zus dat ook vind, wie ben ik dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onpartijdige buitenstaander met een scherpe blik en een helder oog? Mèn wat een situatie... dat verzin je niet. Hoe nu verder?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het enige waar ik echt waarde aan hecht in je lange verhaal zijn de verwondingen. De rest is via via een dus eenzijdig.
Bij wijze van spreke is de moeder gaan slaan en krijgt de zoon de schuld. (of was je er zelf bij?) Iedereen die geen melding doet acht ik mede verantwoordelijk voor de volgende keer dat het fout gaat.
Wat de gevolgen zijn is niet te zeggen, er zal eerst het een en ander bewezen moeten worden.
Melding doe je om te voorkomen dat er een meisje kapot geslagen wordt.
Hopelijk krijgen we over een tijdje geen vraag of een school verantwoordelijk is voor de dood van een meisje omdat ze geen melding hadden gedaan. (het zou niet de eerste keer zijn)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja dat vraag ik me ook af. De moeder en dochter willen het liefst die hele aangifte voorkomen. En dat snap ik.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
De zoon weet niet eens dat dit speelt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Jackd Ik snap je reactie. Misschien zou ik die ook hebben als ik als buitenstaander het verhaal zou lezen. Dat weet ik niet. In dit geval weet ik dat het verhaal is zoals het mij verteld is. Omdat de zoon het zelf ook bevestigd heeft. Ik was er niet bij.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ben trouwens vergeten te vermelden dat de zoon sinds het incident niet meer bij de moeder in huis woont en alleen in het weekend soms langs komt. Hij woont nu bij zijn vader. Hij is ook niet meer alleen met de dochter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iedereen die een vermoeden heeft van een gepleegd misdrijf mag (dus niet verplicht) daarvan aangifte doen.
http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel161 Voor sommige misdrijven geldt deze verplichting echter wel, bijv. bij levensgevaar, verkrachting of mensenhandel, behalve als diegene zich kan beroepen op het verschoningsrecht.
http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel160 Misschien zijn er meer specifieke regels die zeggen dat scholen / docenten verplicht zijn om aangifte te doen bij vermoeden van misdrijf. De school mag dus sowieso aangifte doen. Het lijkt mij ook verstandig dit te doen. Als de rechter ziet dat deze jongen meer gebaat is bij hulp dan bij straf, zal hij dit ook toekennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hoe is inmiddels de relatie tussen broer en zus? Kan het ook zijn dat haar niet-willen van aangifte is ingegeven doordat zij bang is voor haar broer, een evt. wraakactie - of zelfs voor haar vader? Wat betreft relatie vader-dochter: hij zat eerst te stoken tussen haar relatie en haar vriend, nu stookte hij zijn zoon op tegen moeder en dochter, met de mishandeling door zoonlief als gevolg. En hij moet dan zijn eigen dochter in huis nemen...?
Als er ondertussen niet het e.e.a. veranderd is in deze relatie, ben ik benieuwd of dat een verbetering voor haar is.
Erna55
7 jaar geleden
Er is een gezinstherapeut. Deze zal toch op de hoogte gebracht zijn ? De therapeut heeft ook haar verplichtingen.
Is het zo dat dit gezin al contact heeft met jeugdzorg ? Een 18 jarige die zijn zus in elkaar slaat omdat hij het " er niet mee eens " is. Hij vindt dat zus " normaal moet doen" en wil dat bereiken door haar in elkaar te slaan . Deze zoon wordt beschermd in plaats van de dochter. Je hoort het verhaal van een kant.
Een moeder die je vertelt dat de therapeut alles erger maakt en haar overal de schuld van geeft......
Deze gezinstherapeut is vast niet door de moeder gevraagd.
Kan het zijn dat het gezin "onder toezicht" staat ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 en als dat nog niet zo is, dan wordt dat hoog tijd. Er is gezinstherapie, zoiets komt niet uit de lucht vallen.
Een gekwalificeerde gezinstherapeut weet aan welke plichten er voldaan moet worden. Deze therapeut dient momenteel de regie in handen te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn eerste indruk is dat de gezinstherapeut heel verkeerd bezig is. Ten eerste omdat hij/zij de schuld bij de moeder legt terwijl het zijn taak is om te bemiddelen. Ten tweede omdat hij de dochter niet serieus neemt en lui noemt terwijl ze zegt dat ze depressief is. Ik ken dat uit ervaring, je bent depressief maar mensen vinden dat je je aanstelt en dat je een schop onder je kont verdient. Indirect is de gezinstherapeut er dan ook verantwoordelijk voor dat de zoon zijn zusje in elkaar geslagen heeft, hij voelde zich ongetwijfeld gesterkt door de mening van de gezinstherapeut. Die deugt niet!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lopelaar, dat moet dus te denken geven over het waarheidsgehalte van hetgeen de gezinsleden vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand kan aangifte doen voor een ander. Het slachtoffer hoeft aan niemand te verklaren waarom deze geen aangifte wil doen. Er dient geen pressie op het slachtoffer te worden uitgeoefend, de beslissing dient door iedereen te worden gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, hoe verklaar je art. 161 Strafvordering dan?
http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel161 Ik leg het zo uit, dat als school getuige is (in dit geval uit de tweede hand, 'de auditu'), dat school bevoegd is tot het doen van aangifte: "2. Wie mag aangifte doen? Uit de bewoordingen ‘een ieder die kennis draagt' van het eerdergenoemde wetsartikel kan worden opgemaakt dat niet alleen slachtoffers van een misdrijf of overtreding aangifte mogen doen. Ook getuigen van een strafbaar feit zijn daartoe bevoegd. Het gaat erom dat je wetenschap hebt van het gepleegde feit. Een slachtoffer of een benadeelde kan dus zelf aangifte doen, maar kunnen ook door middel van een bijzondere volmacht een familielid of vriend machtigen dit namens hen te doen. Ook getuigen zijn bevoegd tot het doen van aangifte."
http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/columns/264/tien-vragen-over-het-doen-van-aangifte.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies zoals het er staat:
Artikelen in een wet kunnen niet los van elkaar gelezen worden.
Het is artikel 161 WvSv jo.artikel 163 WvSV.
In bedoelde zaak zegt HV duidelijk dat het slachtoffer absoluut geen aangifte wil doen, zij geeft dus geen toestemming.
Artikel 160 WvSV is hier niet aan de orde. Een testimonium de auditu is een weergave tijdens de rechtszaak van hetgeen een getuige zegt gehoord te hebben. De rechter mag deze verklaring gebruiken ter ondersteuning van zijn bewezenverklaring gelet op art. 342 lid 1SV. http://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/TestimoniumDeAuditu/index.htm
http://www.hetrechtenstudentje.nl/jurisprudentie/eclinlhr1926bg9435-de-auditu-arrest/

Antwoorden (3)

Bovenstaand verslag betreft een gezinsprobleem waarover men als buitenstaander niet kan oordelen en momenteel de school ook geen rol dient te spelen.
In zulke gezinssituaties vertelt ieder zijn eigen verhaal en heeft ieder een eigen visie.
Veel ouders zijn het niet eens met de keuzes van hun kind, maar daarom gaat men normaliter het huis niet uit.
Wat de school ervan vindt is niet doorslaggevend, er is een gezinstherapeut, de behandeling vindt plaats samen met alle leden van het gezin achter de voordeur.

Een gezinstherapeut onderzoekt hoe leden van het gezin op elkaar reageren. Hoe zij problemen veroorzaken en in stand houden. Bij een gezinstherapeut gaat het niet om één persoon, maar hoe zij op elkaar inwerken. Niemand hoort zich hierin ongevraagd te mengen, zelfs de school niet.
Hoe komen buitenstaanders aan de kennis dat de gezinstherapeut vindt dat een van de gezinsleden niet depressief is maar lui. Een professionele, gekwalificeerde gezinstherapeut geeft geen persoonlijke mening over één van de gezinsleden, zeker niet zoiets als: 'zij is niet depressief maar lui', terwijl er medicatie is voorgeschreven.
Als de school (wie van de school?) vindt dat het anders moet in het gezin, dan dient er eerst een gesprek aangevraagd te worden met de gezinstherapeut en/of het gezin maar niemand dient zich op eigen houtje te mengen in deze specifieke gezinskwestie.
Als deze 16jarige geen aangifte wil doen, hebben buitenstaanders dit te respecteren.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de school is er geen gevolg bij het doen van aangifte, aangezien de school geen aangifte kán doen. Alleen het slachtoffer kan in dit geval aangifte doen.
Melding van het incident bij Meldpunt is niet van toepassing, heeft trouwens geen zin, er is geen vermoeden, het incident is reeds officieel bekend via de gezinstherapie/therapeute
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zoon is 18jaar en mag dus zelf zijn woonadres kiezen en woont inmiddels bij zijn vader.
De vader stookt de zoon tegen de moeder op en wil bij de dochter met stevige hand de zelfbenoemde diagnose luiheid verdrijven.
De zus krijgt medicatie om haar depressieve gevoelens te hanteren. De zoon slaat haar in elkaar omdat híj vindt dat zíj normaal moet doen.
De therapeut zou het meisje kwalificeren op een manier die voor een gezinstherapeut niet is toegestaan en legt bovendien de schuld bij de moeder (ook volgens de zoon?)
Een gezinstherapeut legt nooit de schuld bij iemand, zeker niet bij een moeder en verkondigt ook niet dat een gezinslid niet depressief is maar lui. De school gaat bovendien geheel voorbij aan de wens van een 16jarig meisje.
Dat is nogal wat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mee eens, de gezinstherapeut lijkt ongeschikt en zelfs mede verantwoordelijk aan het geweld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lopelaar, mijn samenvatting is een beetje ironisch bedoeld en dient voornamelijk om aan te tonen dat hetgeen er verteld wordt aan alle kanten rammelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn reactie op jou verhaal was wat (al te ) algemeen. HeerVoldemort vertelt het verhaal dat zijn kennisje hem verteld. Dus krijgen we hier het verhaal van de moeder te horen. Natuurlijk mag (moet) je daaraan twijfelen, en je mag ook aan de deskundigheid van de gezinstherapeut twijfelen. Ikzelf ben erg sceptisch over het psychologisch inzicht van allerlei deskundigen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik weet niet hoe de gezinstherapeut in beeld is gekomen. Ik heb begrepen dat dit door de moeder zelf is geregeld nadat haar dochter bij haar is komen wonen. En ze zag dathet niet goed ging tussen haar dochter en zoon. De gezinstherapeut werkte samen met een stagiaire van de universiteit Utrecht. Die stagaire is opgestapt bij de zorginstelling omdat zij vind dat de zorginstelling verkeerd werkt. Daar zijn documenten van, deze heb ik gezien. De gezinstherapeut heeft sessies gehad met met moeder, zoon en dochter. Vader wil niet mee werken. Bij die sessies heeft de therapeut gezegd dat de dochter lui is en de zoon vind dat ook en heeft dit aan de vader verteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, de vraag is: kan een school aangifte doen?
Neen, waarom een school (niet alleen de school)niet voor een ander aangifte kan doen en waarom een Melding geen zin heeft staan in het antwoord.
De mening van een broer, die zijn zus in elkaar slaat omdat ergens iets van vindt, lijkt mij niet waardevol.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat het een puinhoop is dat is zeker. En er zal inderdaad ook wel het e.e.a. aan het verhaal rammelen/onderbreken. Ik heb het alleen van horen zeggen. Maar ik was inderdaad benieuwd of de school aangifte kon doen. Het leek mij vreemd. Melden bij het meldpunt huiselijk geweld had ik wel gevonden. Maar over aangifte kon ik niets vinden.
De school is verplicht melding te maken van (vermoedens van) mishandeling. Als een leerling met blauw oog e.d. op school komt en vertelt dat dit door een familielid is gedaan, dan kan en mag de school dat niet negeren.

School maakt melding bij Meldpunt. Die bekijken vervolgens wat er moet gebeuren, wie er hulp nodig heeft (hebben) en hoe dat georganiseerd wordt.

Aangifte doen bij politie is iets heel anders. Dat kan de dochter later alsnog doen. Maar daar wordt over het algemeen niemand echt beter van, behalve als er een reële kans is op herhaling van het geweld.

Ik denk dat hier melden en aangifte doen door elkaar worden gehaald.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het moeten doen van een melding speelt in dit geval niet, er is namelijk geen sprake van vermoedens. Meldpunt hoeft helemaal niet te kijken wat er moet gebeuren, aangezien het gezin al gezinstherapie krijgt. De gezinstherapeute is dus op de hoogte van de manier van functioneren van het gezin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ineke, als ik de reacties lees, is het wel zeker dat aangifte en melding door elkaar worden gehaald. Als een school al aangifte wil doen kan dat alleen met een machtiging van het slachtoffer.
erotisi
7 jaar geleden
Is het zo dat een vermoeden van een strafbaar feit niet tot aangifte kan leiden maar een kennisneming via 'horen zeggen' wel? 't artikel 161 van het Wetboek van Strafvordering (WvSv). ‘Iedereen die kennis
draagt van een strafbaar feit is bevoegd hiervan aangifte te doen’. Aangifte kan gedaan
worden door slachtoffers, leidinggevenden, getuigen, en personen die het incident kennen
‘van horen zeggen’.'
Inekez1
7 jaar geleden
@erotisi. Ja, inderdaad. Maar ik zou het geen goede zaak vinden als een mentor op school dan ook aangifte zou doen. De mentor moet er zijn voor de leerling. Als hij/zij aangifte zou doen van alles wat hem/haar ter ore komt, dan is het snel gebeurd met de vertrouwensband tussen leerling en mentor. Melding doen bij het Meldpunt Kindermishandeling vind ik iets anders. Dan kan er hulp geregeld worden voor de leerling, en als die hulp al blijkt te bestaan dan kan die eens door een andere instantie tegen het licht gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen erotisi, dit is het gevaar van onvolledige wetskennis.
De alinea van jou die eindigt 'met van horen zeggen' staat ergens in een ArboCatalogus en komt in het WvSV niet voor.
Meldingen doen op basis van horen zeggen is kan het verspreiden van roddel of laster zijn.
Een melding dient gebaseerd te zijn op vermoedens gefundeerd op eigen waarneming. Artikelen in een wet kunnen niet los van elkaar gelezen worden. Het is artikel 161 WvSv jo. artikel 163 WvSV. art 163: 1. De aangifte van eenig strafbaar feit geschiedt mondeling of schriftelijk bij den bevoegden ambtenaar, hetzij door den aangever in persoon, hetzij door een ander, daartoe door hem van eene bijzondere schriftelijke volmacht voorzien.
De school zit er nu tussen, maar dient het dossier over te dragen aan het bevoegde gezag. En dat kan de politie zijn, maar ook jeugdzorg zijn. Door dat de Jeugdwet gedecentraliseerd is naar de gemeentes ligt het er aan welke werkafspraken gemaakt zijn tussen scholen, gemeentes en jeugdhulporganisaties. De speelregels zijn vooraf bepaald en de school dient het draaiboek te volgen. Maar soms in het belang van het minderjarige heeft de politie de keuze om in samen sprake met andere hulpverleners het aan hun over te laten.
Kortom de school dient de Jeugdwet te volgen en bovenal te kennen hoe deze lokaal is ingericht en te handelen. En eventueel de scholier in te lichten wat zijn rechten zijn.
De scholier is verplicht te komen op school en de school is verplicht iets te doen met de signalen en door te vragen. En indien nodig het rest van de jeugdhulp te informeren, dus de melding te maken.