Gelden regels van een gemeente voor het uitlaten van de hond ook buiten de bebouwde kom?

De gemeente waarin ik woon heeft sinds kort de regels aangescherpt en nou is er gelukkig dichtbij wel een hondendol terrein, maar als ik de bebouwde kom uitga (bordje van de stad met streep erdoor, klopt he?) mag ik dan gewoon de hond loslaten?
Terwijl het niet een specifiek hondendol terrein is.
Het is ook druk bereden weg, je mag er dus 60, dat wel, maar het is meer een landweggetje.

Toegevoegd na 10 uur:
De gemeente waar het omgaat is Kampen.

Toegevoegd na 10 uur:
website: www.kampen.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels over het uitlaten van honden verschillen per gemeente. Het zou dus helpen als je de gemeente bij naam noemde. Wat is trouwens "hondendol"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er 'hondendolterrein' bedoeld wordt als in 'hondenspeelplek'?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
losloopterrein waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik ja, waar honden los mogen lopen maar waar je wel de poep moet opruimen...

Het beste antwoord

de gemeente hoort iedereen op de hoogte te stellen van de nieuwe regels.
hier hoort een plattegrond bij met de poep routes en losloop gebieden, en/of uitlaat stroken.

in het buitengebeid kan de gemeente ook regels opleggen, maar dit is per gemeente verschillend.
als je ervoor zorgt dat je altijd iets bij je hebt op de uitwerpselen op te ruimen, en er toezicht op de hond is (dit is niet perse aangelijnd) zal het zeer waarschijnlijk geen probleem opleveren.

de gemeente mag zelf het beleid hierin bepalen of de regels aan scherpen. als je echt zekerheid wil hebben hierover kan je contact opnemen met de betreffende gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben een brief gekregen, weliswaar niet met een plattegrond maar die is wel te zien op de site van mijn gemeente. daarin heb ik niets kunnen vinden over het buitengebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk gelden er dan geen regels als de brief niets zegt over gemeente grond maar zich richt op de bebouwde kom van de gemeente zelf.
(buiten de bebouwde kom kan de grond nog steeds tot een bepaalde gemeente behoren, ook al ben je buiten de woonplaats, het bord met de streep erdoor dus) :) áls er regels gelden voor het buitengebied is het meestal verplicht een (poep)zakje/schepje bij je te hebben, en toezicht te houden op je hond. dus als je het op safe wil spelen kan je dit doen (ff een boterhamzakje meenemen zou in principe dus een fikse boeten kúnnen voorkomen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere antwoorden waren goed te noemen - neem contact op met uw gemeente...
Maar geen duidelijke regels voor buitengebied - wel algemene regels volgen.

Andere antwoorden (2)

De regels voor wat betreft het uitlaten en los laat lopen van de hond zijn vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente. U zult er even de APV van uw gemeente op na moeten slaan, om te kunnen bepalen, hoe een en ander is vastgelegd. Pas dan wordt duidelijk of iets alleen binnen de bebouwde kom geldt of ook daar buiten.

De APV van uw gemeente kunt u raadplegen op internet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die APV kan ik niet vinden, ik kan zoeken op de site van mijn gemeente maar vind alleen voorstellen voor wetswijzigingen in de APV. de APV zelf vind ik niet.. geloof ik.
Het bord heeft betrekking op 'bebouwde kom'. Is voor het verkeer bedoeld en geen gemeentegrens.

Gemeenten grenzen aan elkaar. Dus op het moment dat je jouw gemeente verlaat (met je hond) kom je in een aangrenzende gemeente, welke weer een eigen bepaling heeft mbt het uitlaten van honden.

Veel buitengebieden, bijv t Gooi, kennen voor buitengebieden juist extra strenge regels.

Info kan je vinden op de website van de betreffende gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, misschien vergis ik me dan daar in... ik dacht dat bepaalde regels alleen binnen dat bordje golden :-)