Kan een artiest een cover van zijn of haar liedje verbieden?

een liedje of misschien wel het hele oeuvre.

ik bedoel NIET in extreme gevallen zoals guus meeuwis ooit deed bij de cover "lekker ding" van "kedeng kedeng".

maar gewoon een leidjes schrijver die niet wil dat iemand anders dan hij/zij zelf een officiele uitvoering op plaat uitbrengt.

heb je in die zin alleenrecht op je eigen muziek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja hoor, dat valt onder het auteursrecht:

Om auteursrecht te krijgen is geen enkele formaliteit vereist. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren en het kost niets. Auteursrecht krijgt men automatisch als men iets maakt op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst. Het maakt niet uit of dat vanwege beroep, hobby of school is, als zo'n werk maar origineel is. Dat betekent dat het haast ondenkbaar moet zijn dat verschillende mensen onafhankelijk van elkaar (vrijwel) hetzelfde maken. Om misverstanden te voorkomen is het verstandig een © teken, uw naam en de datum te zetten onder of bij de dingen die u maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
2. Waarom is er auteursrecht?
Auteursrecht is er om ervoor te zorgen dat auteurs (dat zijn niet alleen schrijvers, maar ook bijvoorbeeld schilders, dichters, componisten en fotografen) alles wat zij maken kunnen (laten) exploiteren en zo geld kunnen verdienen met hun werk. Net als ieder ander. Behalve deze financiële mogelijkheden van het auteursrecht, zorgt dit recht er ook voor dat de maker, de auteur, zeggenschap houdt over zijn creaties. In veel gevallen moeten anderen hem namelijk om toestemming vragen als ze zijn werk(en) willen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja ze kunnen dat verbieden. Als artiesttttten hun liedje aangeven bij een bureau bv. Sabam. Dan houden zij bij dat die arties alleen recht op dat liedje heeft dat het van hem is.

Toegevoegd na 53 seconden:
Normaal als een artiest iet wil coveren moet hij dat ook aanvragen eerst