Een aangifte is het verzoek tot strafvervolging. De politie zal vervolgens de zaak onderzoeken, eventuele getuigen spreken en de verdachte gaan verhoren. Dit kan afhankelijk van de ernst van de zaak gebeuren op basis van ontbieding of op basis van aanhouding. Daarna zal de zaak bij justitie voorgelegd worden die er verder mee gaat.
Vanwege de drukte kan het echter zijn dat een zaak bij voorhand niet opgepakt kan worden omdat er weinig bewijs is (bv een op een verhaal) waarna er voorrang gegeven wordt aan zaken met meer bewijs.

Afhankelijk van de inhoud van de zaak en de wens van de aangever kan er eventueel ook bemiddeld worden door de politie. Er volgt dan een stevig gesprek met de stalker of u wordt met elkaar in contact gebracht in het bijzijn van een agent. Dit maakt het bewijzen dat er daadwerkelijk aangegeven is dat het contact niet gewenst is wel eenvoudiger.