Kan ik een verzekering vroegtijdig opzeggen? (zie uitleg)

Een paar jaar geleden heb ik samen met mijn broer een VOF gestart. Nu wij allebei een andere (vaste) baan hebben en bijna geen tijd meer hebben om zorg te dragen voor de VOF willen we er mee stoppen.

We hebben destijds een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten die nog een paar jaar loopt.

Kunnen we nu stoppen met de VOF? Kunnen we van de verzekering af? Want ook kosten van KvK en de bankzaken lopen hierdoor gewoon verder, wat zonde is, aangezien we bijna niets meer met de zaak doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De verzekering weet ik niet, maar met een Vennootschap onder Firma kun je altiijd stoppen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Opheffingsprocedure:

Meestal zullen de overblijvende vennoten de onderneming wel willen voortzetten. Eventueel trekken ze ter vervanging een nieuwe medefirmant aan. De uittredende vennoot kan zijn deel in het ondernemingsvermogen dan verkopen aan de nieuwkomer.
Ook kan de zaak met alles erop en eraan worden verkocht aan iemand anders.
Wil de eigenaar de zaak echt beëindigen, dan kun je alle zakelijke bezittingen verkopen en de openstaande schulden voldoen. Een eventueel restant komt geheel toe aan de eigenaren.

Zo staat het in mijn M&O Boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hang er van af of je die verzekering voor een bepaalde looptijd (zeg 5 jaar) bewust hebt afgesloten en daarvoor getekend hebt. Dan zit je er aan vast. Anders kun je een verzekering na het eerste jaar per maand opzeggen.

Nieuwe regeling voor opzeggen en verlengen van verzekering
Vanaf 1 januari 2010 zit u nooit meer te lang vast aan een te dure verzekering. Verzekeraars* stoppen namelijk met het stilzwijgend verlengen van particuliere schadeverzekeringen. Zij moeten u voortaan tijdig melden op welke datum uw polis wordt verlengd. Ook kunt u eenvoudiger opzeggen. Dit vergroot uw keuzevrijheid, zodat u sneller profiteert van een goedkoper of beter aanbod. Verzekeringssite.nl zet alle informatie voor u op een rij.

Looptijd en opzegtermijn
Alle verzekeringen die na 1 januari 2010 worden afgesloten, hebben een looptijd van één jaar. Zegt u de verzekering vervolgens niet op, dan verlengt uw verzekeraar de polis met nog eens één jaar. Maar na deze verlenging kunt u de polis dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Voorbeeld: u sluit op 14 februari 2010 een verzekering voor uw auto af. Op 3 april 2011 wilt u de autoverzekering opzeggen. Uw verzekering wordt dan op 3 mei 2011 beëindigd.

Wisselt u van verzekeraar, dan gaat u een nieuw contract aan. Hiervan is de looptijd ook weer één jaar. Maar na het eerste jaar geldt wederom een opzegtermijn van één maand.

Verdwijnen meerjarige contracten?
Nee, verzekeraars mogen na 1 januari 2010 nog steeds meerjarige contracten aanbieden. Bijvoorbeeld een opstalverzekering met een looptijd van 5 jaar. U moet er dan via een dubbele handtekening nadrukkelijk op worden gewezen, dat het om een langere overeenkomst gaat. U kunt een dergelijk contract niet tussentijds opzeggen. Ook niet na het eerste jaar van de overeengekomen looptijd. Pas als de gehele verzekeringsduur is verstreken, wordt het meerjarige contract omgezet in een jaarcontract (tenzij u zelf anders gewenst). Vanaf dan is de verzekering pas weer dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand.