Een ontruimingsoefening wordt geregeld in het ontruimingsplan van de BHV..

Een goed ontruimingsplan moet aan enige eisen voldoen en moet ook gecontroleerd worden:

U kunt het ontruimingsplan om verschillende redenen ter beoordeling aan de brandweer voorleggen:

1.Het ontruimingsplan is expliciet verplicht op grond van een gebruiksvoorwaarde in de gebruiksvergunning (artikel 6.1.1, tweede lid, van de Bouwverordening).

2.Het ontruimingsplan is expliciet verplicht op grond van het gebruiksvoorschrift in artikel 9 van bijlage 3 van de Bouwverordening, omdat in het bouwwerk een voorgeschreven ontruimingsalarminstallatie aanwezig is.

3.Het ontruimingsplan is uitsluitend verplicht op grond van artikel 15 van de Arbowet. Of het ontruimingsplan is niet verplicht, maar u wilt zelf graag een beoordeling van het plan.

Bedrijfshulpverlening, artikel 15 van de Arbowet,

zie link:

http://www.preventieservice.nl/downloads/Wetgeving%20BHV%20artikel%2015.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men is - volgens de bouwverordening, de Arbowet en het Arbobesluit - verplicht een ontruimingsplan te hebben voor uw bedrijf. Heeft u geen ontruimingsplan, dan kan de brandweer de gebruiksvergunning van uw pand weigeren of intrekken.