Is het stelen van een source code (bron code) strafbaar en zo ja welke straffen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat zal afhangen van wat je er mee doet.

Het beste antwoord

Het stelen van de broncode valt onder het schenden van het auteursrecht.
De straf hierop zal afhangen van de wijze waarop het materiaal wordt verspreid.
Bijvoorbeeld:

AUTEURSWET

Artikel 31
Hij, die opzettelijk inbreuk maakt op eens anders auteursrecht, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 31a
Hij die opzettelijk een voorwerp waarin met inbreuk op eens anders auteursrecht een werk is vervat,
a openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,
c invoert, doorvoert, uitvoert of
d bewaart uit winstbejag
wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste één jaar of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 31b
Hij die van het plegen van de misdrijven, als bedoeld in de artikelen 31 en 31a, zijn beroep maakt of het plegen van deze misdrijven als bedrijf uitoefent, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie.
SimonV
7 jaar geleden
gvrox
7 jaar geleden
Ik ben geen jurist, maar ik zou denken dat het niet alleen in strijd is met auteursrechten; als de code ook nog bedrijfsgevoelige informatie bevat, dan kan de schade voor het bedrijf enorm zijn.
SimonV
7 jaar geleden
@Gvrox.
Klopt.
Maar source code kan ook html-code zijn die je van een internetpagina pikt om voor je eigen privé-website te gebruiken.
De schade is dan minder groot.
gvrox
7 jaar geleden
Ik zou HTML geen source code noemen, deze wordt namelijk niet omgezet in een ander (uitvoerbaar) formaat. Maar het is wel code waarop (oa) auteursrecht van toepassing is.
SimonV
7 jaar geleden
De broncode is de code die een programmeur schrijft om de computer instructies te geven.
Onder broncode wordt ook html-code verstaan. Google:
"Als u de HTML-code van uw webpagina (ook wel de 'broncode' genoemd) wilt bekijken, moet u eerst uw webbrowser openen." https://support.google.com/consumersurveys/answer/6172725?hl=nl http://nl.wikihow.com/De-broncode-van-een-webpagina-bekijken
gvrox
7 jaar geleden
Ik zie dat blijkbaar mijn eigen opvatting in strijd is met de algemene opvatting :) Dan nog vind ik het raar om van broncode te spreken als er geen doelcode is, maar dat is dan slechts mijn mening. Normaal gesproken (bij niet-open source) is juist de broncode niet algemeen beschikbaar, maar alleen de gecompileerde code, en juist dan kan het stelen ervan schadelijk zijn. Bij HTML code is het juist de bedoeling dat deze publiek beschikbaar is anders kan de browser er niets mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tenzij de code open source is, dan is de auteur vermelden genoeg.
gvrox
7 jaar geleden
@kaj931 dat is geheel afhankelijk van de licentie waaronder die source gepubliceerd wordt. Soms is dat voldoende, soms hoeft het niet eens, en soms ben je verplicht om je eigen wijzigingen aan de code ook openbaar te maken als je een programma openbaar maakt dat deze code gebruikt.