Huis kopen waar beslag op gelegd is

Wij hebben een bod gedaan op een huis, nu blijkt daar voor een deel beslag op gelegd te zijn. De verkopers gaan niet akkoord met ons bod maar het bod moet nu naar de advocaat van de beslagleggers. In hoeverre kunnen zij doorslaggevend zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K

Antwoorden (2)

Als er beslag op het huis ligt dan hebben de bewoners eigenlijk niet veel meer in te brengen. Hooguit de opleveringsdatum.

De bank of curator zal dan de onderhandelingen doen. Zij willen zo snel mogelijk het huis verkopen en zullen dus met een lager bod eerder akkoord gaan.
Dat de bewoners er niet mee akkoord gaat heeft natuurlijk te maken met het feit dat zij straks met een nog hogere restschuld zitten. Zij willen het maximale eruit halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijkt dat de huidige eigenaar verplicht zijn het huis te verkopen, waardoor je niet al te veel met het bod moet gaan schuiven.

De beslagleggers (bv. een bank) bepalen niet de hoogte van de verkoopprijs. Dit is in eerste instantie een zaak tussen de verkopers en koper. Indien je weet wie de bank is, kan je misschien bij hen eens nagaan of zij het bod wel aanvaardbaar vinden, en kunnen zij de huidige eigenaar dwingen tot verkoop ?

Wel in de koopovereenkomst een clausule opnemen dat deze -zonder beslag- moet worden afgeleverd. Ook goed uitkijken dat je geen schulden mee overneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enorm bedankt voor je antwoord. De situatie ligt zo: de verkopers hebben 2 jaar geleden een huis gekocht terwijl ze dit niet konden betalen nu moeten ze 10% van het bod betalen maar dat kunnen ze niet daarom heeft de tegenpartij beslag laten leggen op hun huis dat zodra dat verkocht wordt, zij meteen het geld kunnen innen. Inmiddels staat het huis 2 jaar te koop en zijn wij de eerste die een bod hebben uitgebracht. De verkopers vinden het bod te laag omdat ze de gehele overwaarde kwijt zijn aan de schuldeisers. Dus nu heeft de makelaar het bod bij de advocaat van de schuldeisers neer gelegd en zijn wij in afwachting. Zou deze schuldeiser doorslaggevend kunnen zijn voor ons, en het bod accepteren