Is de NS aansprakelijk voor gevolgschade bij wanprestatie?

Een hotel geboekt op Terschelling. Volgens www.9292OV.nl zou er, wegens werkzaamheden aan het spoor, een NS-busdienst rijden tussen Uitgeest en Alkmaar, waar we na 25 minuten zouden arriveren.

We stapten op een bus met het opschrift "Sneldienst". Eenmaal onderweg bleek van een sneldienst helemaal geen sprake: die was, volgens de chauffeur, door de NS afgeschaft, ondanks de tekst op de bus.

Uiteindelijk duurde de rit ruim 50 minuten. De aansluitende bus die ons van Alkmaar naar Harlingen zou brengen, was al lang vertrokken. Ander openbaar vervoer naar Harlingen was er niet. Alleen per taxi konden we op tijd in Harlingen komen om de laatste boot naar Terschelling te kunnen halen.

De NS weigert de extra (taxi)kosten te betalen: "Vertragingen en wijzigingen hebben diverse oorzaken. Die zijn niet altijd te voorkomen", schrijven ze.

Als sprake zou zijn geweest van "overmacht", dan zou ik het logisch vinden dat de NS de kosten niet vergoedt. Maar in dit geval was geen sprake van overmacht, maar van wanprestatie. Ieder bedrijf is in zulke gevallen aansprakelijk, waarom de NS niet?

Ik ben benieuwd naar de reacties (met name vanuit een juridische invalshoek!) en houd me aanbevolen voor nuttige adviezen...

Pieter2011
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (4)

De NS is aansprakelijk te stellen bij vertragingen van meer dan 30 minuten als die niet aangekondigd zijn. Je krijgt dan de kosten van het treinkaartje terug. Dit is wettelijk zo bepaald. Ik meen dat de NS geen extra kosten vergoed voor bijvoorbeeld een taxi. Dit zijn zaken die in de algemene voorwaarden staan. De teruggave van de treinkosten is door de minister afgedwongen om de prestaties van de NS te verbeteren.

Bij aangekondigde vertragingen als gevolg van werkzaamheden wordt aangegeven dat de vertraging meer reistijd tot gevolg heeft, maar er hoeft niet te worden aangegeven hoeveel en de NS is niet verplicht om je binnen een bepaalde tijd op de plaats van de bestemming te brengen.

Helaas voor jou is het standpunt - wettelijk gezien - van de NS terecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik meen dat de NS alleen taxikosten vergoed als de vertraging niet is aangekondigd en je doordat je de laatste trein mist anders niet thuis zou komen.

Regels:

13.3 NS is ingevolge artikel 8:108 van het Burgerlijk Wetboek niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging of het missen van een aansluiting, door welke oorzaak dan ook, voor, tijdens of na het vervoer opgetreden, of is veroorzaakt door welke afwijking dan de Jaardienstregeling dan ook. Onverminderd het bovenstaande kent NS een restitutieregeling bij vertragingen (“Geld terug bij vertraging”). De Reiziger kan met inachtneming van de voor deze regeling geldende voorwaarden in geval van vertraging aanspraak maken op gehele of gedeeltelijke restitutie. Deze restitutieregeling geldt uitdrukkelijk niet in gevallen van georganiseerde stakingen zoals omschreven in artikel 13.5.

13.7 NS kan zich niet beroepen op enige beperking van haar aansprakelijkheid, voor zover de schade is ontstaan uit haar eigen handelen of nalaten, hetzij met de opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien.

13.6 De Reiziger moet iedere schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk aan NS melden onder vermelding van de oorzaak, de aard en – voor zover mogelijk - de hoogte van de schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Som vertelt klopt.
Verder lijkt me de enige manier om de kosten te claimen is een procedure aanhangig maken bij de geschillencommissie. Of de kosten en moeite opwegen tegen de vergoeding die je uiteindelijk kunt krijgen moet je zelf beoordelen.

Voor je een procedure kunt starten moet je eerst een officiële klacht indienen en (tenminste) 4 weken wachten op antwoord.

Je moet er van uitgaan dat de kosten tussen de € 25,00 en € 125,00 bedragen. Als je wint krijg je de kosten terug.
Maar je moet er ook nog eens voor naar Den Haag. En je bent gauw een jaar verder.

Alles kun je verder vinden op de site.

http://www.degeschillencommissie.nl/home
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was of ze aansprakelijk zijn, niet of je een klacht kunt indienen (denk ik). Volgens hun algemene voorwaarden zijn ze niet aansprakelijk en het vergoedingbeleid bij vertragingen is een specifiek bedongen maatregel (zie 13.3 in mijn antwoord).
Je bent o.b.v. informatie van 9292 (A. dus niet o.b.v. info NS) in "goed vertrouwen" in de verkeerde bus gestapt (B. zonder zelf te informeren of dat de goede bus was).
Vraag daarom na bij NS (omdat je de vervangende bus niet hebt gevonden) waar je in het algemeen de volledige gegevens over vertrekpunt en ander info van vervangende busdienst kunt vinden en of in dit geval die bus gereden heeft. Dus met schriftelijk antwoord van NS.
Ik denk namelijk dat NS zich niet ten volle aansprakelijk zal houden voor informatie door derden, in dit geval 9292.
Volgens onderstaande info op website 9292 blijkt dat 9292 zelfstandig is en dat NS dus daarvoor niet zonder meer aansprakelijk is.

9292 is het merk van REISinformatiegroep bv; de onafhankelijke informatiespecialist voor al het openbaar vervoer in Nederland voor bus, trein, tram, metro en veerboot. KvK nummer 30104171 te Utrecht.
9292 is een samenwerkingsverband van alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland, verenigd in drie takken: NS, streekvervoer en stadsvervoer. Zij zijn aandeelhouders van REISinformatiegroep bv, waar 9292 een merknaam van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was mijn verhaal aan het typen (kostte wat tijd) en heb jouw antwoord dus niet gezien....een + van mij....
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar je antwoord klopt volgens mij niet. In de eerste plaats was er geen ander vervoer: dit waren de enige bussen die van Uitgeest naar Alkmaar reden (ter vervanging van de trein). Ondanks het opschrift "Sneldienst" reden die bussen via alle tussenliggende NS-stations; een rit van 50 minuten (i.p.v. 25 minuten, zoals 9292 aangaf. Binnen 9292 is NS verantwoordelijk voor de info die gegeven wordt over treinvervoer. Het bedrijf is voor 1/3 hun eigendom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me gericht op de objectief juridische aspecten zoals je vroeg om je eventuele claim bij NS zo goed mogelijk te onderbouwen.
Je mag best een je eigen mening hebben, maar het gaat om de feiten. Bekend is dat op OV9292 veel onvolledige en dus onjuiste informatie staat, aldus buschauffeurs. De eigendomsverhoudingen van 9292 zijn niet doorslaggevend Succes met je pogingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Hajete. Daarnaast zorgt de NS voor vervangend vervoer, ze zijn niet verplicht om een snelbus te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pieter, er is (zoals ik zei) buiten die snelbus gewone busdienst die altijd rijdt (in het weekend rijden ze dan wel minder). Maar door op tijd van huis te gaan (beter te vroeg) hou je rekening met vertragingen en heb je tijd over om informatie te vragen om er op een andere manier te komen en kan je ondanks je vertraging toch op tijd komen en als alles mee zit ben je veel te vroeg.
Ik heb eens gekeken maar er is ook de mogelijkheid (Ik heb even voor vandaag gekeken dus het had ook die dag kunnen zijn, maar wellicht was er die dag ook een andere mogelijkheid maar door je strakke planning die dag was die mogelijkheid misschien niet meer haalbaar.

Je had van Alkmaar NS de Connexxionbus 360 kunnen nemen van 15:28 uur naar - Alkmaar - Kanaalkade waar je om 15:30 uur aankomt. Van de Kanaalkade kun je de connexxion 350 nemen om 15:30 uur ( je kunt de buschauffeur vragen om de bus heel eventjes te laten wachten) richting Den Oever waar je om 16:14 uur aankomt. Om 16:16 uur vertrekt die bus naar Leeuwarden waar je om 16:42 uur aankomt. Op Leeuwarden staat om 16:47 uur connexxionbus 132 klaar richting Veerbootterminal Harlingen waar je om 17:03 uur aankomt.
Daar kan je dan om 17:30 uur de veerboot 6 nemen naar Terschelling West.

Niet dat dit nu nog belangrijk is maar het feit is dat je blijkbaar niet naar de andere mogelijkheden hebt gekeken die er wel waren om op tijd te komen. Omdat er ook andere mogelijkheden waren en je dus zonder taxi op tijd had kunnen komen hoeft de NS de taxikosten niet te vergoeden tenzij de NS een taxi adviseert aan de reizigers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord en de moeite die je hebt genomen om het allemaal op te zoeken! Maar (zoals ik in mijn vraag al meldde) er wás geen ander vervoer. Wij vertrokken om 16.47 uur uit Amsterdam, kwamen om 17.15 uur in Uitgeest en zouden om 17.54 uur de snelbus vanuit Alkmaar naar Harlingen nemen, die daar om 19.29 aankomt. De laatste boot vertrok om 19.50 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn de standaard busreizen die altijd rijden.