Van welk land moet de politie geïnformeerd worden wanneer buren geluidsoverlast van elkaar ondervinden, maar de landgrens tussen hun huizen doorloopt?

Bewoner A, wonende te Duitsland heeft geluidsoverlast van bewoner B, wonende te nederland. Tussen beide huizen ligt dus de landsgrens. Moet bewoner A de Duitse of Nederlandse politie benaderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

bewoner A moet moet bellen in welke land hij of zij woont .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als bewonder A last heeft van bewoner B dan moet B zich aan de wet van zijn land houden. Dus zal bewoner A de politie van bewoner B kunnen bellen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de grensstreken werken de plaatselijke Politie van de verschillende landen samen. Dus als de NL de NL-politie belt en klaagt over de Germaan, dan zal de NL-politie een belletje geven aan de Germaanse politie die daar dan met een Streifenwagen naartoe zal gaan. En in gezamenlijk overleg wordt het geschil dan geslecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus de Nederlander (NL) belt de nederlandse Politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst moeten die buren gewoon met elkaar contact opnemen. In de meeste gevallen van 'burengerucht' is namelijk geen sprake van een strafbaar feit en dan onderneemt de politie geen bijzondere actie.

"Tenzij het gaat om ernstige geluidsoverlast, zoals luide muziek om drie uur in de nacht, worden de politie en de wijkagent alleen ingeschakeld wanneer eerdere stappen niets hebben opgeleverd. Houdt er rekening mee dat het onderlinge contact tussen de buren verslechtert wanneer u de politie of de wijkagent inschakelt."
(Bron: http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/57895-geluidsoverlast-van-buren-burengerucht.html)

En 'welke' politie dan moet worden ingeschakeldd? De politie die de wettelijke bevoegdheid heeft om in te grijpen in het land van de 'veroorzaker'.

Maar zo zwart-wit schijnt het niet meer te liggen.

Voor de Benelux bestaat er bijv. al een aantal jaren een verdrag over politiesamenwerking.

"Een politieagent mag in het buitenland ondermeer: het verkeer regelen; verdachten achtervolgen en arresteren; identiteitscontroles verrichten; toezicht houden op bepaalde plaatsen en de toegang tot deze plaatsen indien nodig ontzeggen; bepaalde plaatsen systematisch doorzoeken om de openbare orde en de veiligheid te garanderen; individuen (bijvoorbeeld regeringsleiders) of groepen (bijvoorbeeld voetbalsupporters) begeleiden om hun veiligheid te garanderen en eventuele incidenten te voorkomen, verdachten observeren.

Een politieagent moet in het buitenland:
steeds zijn of haar politielegitimatiebewijs kunnen voorleggen; de rechtsregels van de gaststaat eerbiedigen;
verantwoording afleggen aan de bevoegde autoriteiten.

De politieagent mag in overeenstemming met het recht van de gaststaat geweld uitoefenen of andere vormen van dwang toepassen. Vanzelfsprekend is dit aan zeer strikte regels gebonden."
Bron: http://www.politie.nl/PolitieABC/Internationaal/benelux_verdrag.asp

Ik vermoed (je mag het opzoeken) dat voor Nederland-Duitsland soortgelijke afspraken zijn gemaakt, anders zou bijv. een wilde achtervolging door de Nederlandse politie van een crimineel moeten ophouden als hij (bij wijze van spreken) bij Venlo de grens overgaat.
Computoon