Waar komt dat enorme personeelstekort overal vandaan?

Er is echt overal personeelstekort. In elke sector. Waar komt dat ineens vandaan? Voor corona hoorde je vooral van te korten in de zorg (weg bezuinigd) en in het onderwijs (niemand wil daar werken).

Maar nu is het echt overal, op Schiphol, in de horeca, in de beveiliging, in de rechtbank las ik zojuist in het AD. Ik sta zelf op een wachtlijst voor psychologische hulp, een wachtlijst van 126 dagen. Omdat ook daar tekorten zijn.

Zoveel mensen zijn er niet dood gegaan aan corona. De werkloosheid is laag. Waar zijn al die mensen gebleven dan? Zelfs als er veel mensen ontslagen zijn door corona, die mensen zijn toch ook ergens gebleven.

een jaar geleden
2.3K
tinus1969
een jaar geleden
Geen antwoord, wel een speculatie:
Het personeelstekort speelt in twee (deels overlappende) typen sectoren: sectoren als horeca die sterk afhankelijk zijn van extreem goedkope arbeidskrachten die tegen ongunstige voorwaarden willen werken, en sectoren als zorg of Schiphol die afhankelijk zijn van arbeidskrachten die weliswaar laaggeschoold lijken maar desondanks niet zomaar/onbeperkt vervangbaar zijn via een uitzendbureau. Er was een krappe situatie en door Corona hebben veel mensen ander werk gevonden waarvan ze hebben ontdekt dat dit vergelijkbaar (of soms beter)!betaalt en betere voorwaarden heeft.
tinus1969
een jaar geleden
Beveiligers kunnen bv vaak elders aan de slag en willen helemaal niet meer op Schiphol werken; zwaarder werk voor hetzelfde geld.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Bovenstaande reactie is eigenlijk het goede antwoord. Mits met de aanvulling dat velen de horeca hebben verlaten en hebben gemerkt dat elders (zoals de GGD!) veel beter wordt verdiend. Wie wil dan nog terug naar de horeca?
En Schiphol? Als de lonen daar de afgelopen jaren fors zijn gedaald in plaats van dat je iets meer verdient - dan wil je daar toch niet werken?
crispy
een jaar geleden
Ook in andere sectoren speelt dit probleem: in de installatiebranche bijvoorbeeld, en de metaal.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ik kan je vraag niet beantwoorden. Je meldt een wachttijd van minder dan een half jaar voor de GGZ - maar hoe vervelend ook - dat was in het verleden zelfs nog wel (veel) langerr....

Antwoorden (2)

De economie is de laatste paar jaren (ook tijdens corona) met sprongen vooruit gegaan. Veel bedrijven hebben uitgereid en er zijn veel nieuwe bedrijven bij gekomen. Bovendien zijn veel mensen in deeltijd gaan werken, waardoor er (door diezelfde deeltijd) meer mensen nodig zijn voor hetzelfde werk. Allemaal factoren die er aan mee werken dat er personeelstekorten ontstaan.
een jaar geleden
Het enorme personeelstekort doet zich vooral voor in de horeca en op Schiphol.
In beide sectoren zijn de arbeidsomstandigheden slecht en de beloning is ook slecht.
Tijdens corona hebben vele duizenden werknemers de horeca en Schiphol verlaten en gemerkt dat elders de omstandigheden veel beter zijn en de beloning is ook veel beter.
Wie wil dan nog terug naar de horeca en Schiphol? En Schiphol kan dan nu wel ineens meer gaan betalen maar de werkomstandigheden blijven onaangenaam.
Het personeelstekort in de zorg wordt nu niet veroorzaakt door te weinig werknemers maar door het hoge ziekteverzuim.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Bron?
Sommige dingen die je noemt, speculeerde ik ook al op. Ik maakte er bewust een reactie van, omdat ik verder geen andere bron heb dan mijzelf.
Antoni
een jaar geleden
@SentWierda, je geeft voor bijna alle sectoren die de vraagstelster noemt een verklaring voor het personeelstekort, maar ik ben nog wel benieuwd naar een verklaring hiervoor bij de rechtbank(en).
Thecis
een jaar geleden
Dit verklaart het personeelstekort in een paar sectoren. Maar totaal niet op de andere sectoren. Overal heeft men moeite om personeel te vinden. Er is bijna (of net meer) 1 vacature voor elke werkeloze. Het antwoord is m.i. zeer beperkt.
tinus1969
een jaar geleden
@Antoni:
"maar ik ben nog wel benieuwd naar een verklaring hiervoor bij de rechtbank(en)."
Benodigd extra, gespecialiseerd personeel (ik vermoed ihb rechters) kun je niet zomaar even via een uitzendbureau regelen. In die zin zijn rechtbanken vergelijkbaar met de zorg, of bv NS en de Ketheltunnel; https://indebuurt.nl/delft/nieuws/verkeer/chaos-op-de-a4-bij-delft-vanmorgen-16-mei-2022-de-ketheltunnel-werd-afgesloten~161128/
tinus1969
een jaar geleden
@Thecis:
"Dit verklaart het personeelstekort in een paar sectoren. Maar totaal niet op de andere sectoren. Overal heeft men moeite om personeel te vinden. Er is bijna (of net meer) 1 vacature voor elke werkeloze. Het antwoord is m.i. zeer beperkt."
Deels een uitstralingseffect, en deels is het probleem niet overal even groot.
Ik heb idd sterk de indruk, dat de problemen vooral ontstaan op twee plaatsen, zie ook mijn eerste reactie:
-slecht betaald/slechte arbeidsvoorwaarden zoals de horeca.
-functies waarvoor specifieke deskundigheid nodig is (tekorten zijn niet of niet meer oplosbaar door ff uitzendbureau te bellen), vaak in combinatie met slechte roosters of betaling (Schiphol, zorg, kinderopvang)