Wie is nu de president van Venezuela?

Is het Gaido (die de steun van de U.S. heeft) of Maduro (indicted wegens drugsmisdaden door de U.S. Attorney General)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Maduro is de officiële president van Venezuela. Bij de laatste verkiezingen in 2018 kreeg hij ongeveer 67% van de stemmen, waarmee hij dus democratisch is herkozen.
In 2019 riep Gaido zichzelf uit tot interim-president. Maar er zijn sinds 2018 geen verkiezingen geweest en Gaido heeft ook geen staatsgreep gepleegd. Hierdoor blijft Maduro de democratisch verkozen president.
En dat Gaido de steun van de US heeft, dat heeft hier niets mee te maken.
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Het is allemaal wat complexer: "Op 5 maart 2013 maakte vicepresident Nicolás Maduro bekend dat [de toenmalige president] Hugo Chávez op 58-jarige leeftijd is overleden na een lange strijd tegen kanker. Nicolás Maduro volgde hem op als president van Venezuela. De verkiezingen van mei 2018 werden geboycot door de oppositie, omdat geen sprake zou zijn van eerlijke verkiezingen. Na de verkiezingen werd bekend gemaakt dat deze door Maduro waren gewonnen. Na massale protesten tegen het bewind van Maduro, gericht tegen de economische malaise en het repressieve bewind, riep Juan Guaidó, de gekozen voorzitter van het parlement, zich op 23 januari 2019 uit tot interim-president. Kort daarop werd hij door een groot aantal staten, waaronder de Verenigde Staten, alsmede door het Europees Parlement en Nederland, erkend als nieuwe president van Venezuela." Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Venezuela.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is een officiële Wanted poster afgevaardigd tegen Maduro door de DEA (Drugs Enforcement Administration) met een beloning van $15 miljoen USD voor wie hem vat. https://www.knipselkrant-curacao.com/wp-content/uploads/2020/03/Nicolas-Maduro-reward-beloning-USA.jpg