Wat is nou belangrijker voor een christen: het internationaal aanzien van Nederland of het vierde gebod?

De afgelopen jaren heeft Jan-Peter B. - als zelfverklaard boegbeeld voor normen en waarden, nota bene - meegedaan aan een illegale oorlog. De Amerikanen gingen met een duidelijke opdracht: terrorisme aanpakken, onder andere door mensen te doden.

Ik vraag me serieus af waarom (sommige) christenen denken dat welk argument dan ook zou kunnen rechtvaardigen dat deelname aan een illegale oorlog (met vooropgezette intentie om te doden) wordt verkozen boven het vierde gebod.

Is er een christen die mij kan vertellen welk argument in deze discussie zwaarder weegt dan het vierde gebod en waarom?

Het argument zelf doet er voor mij niet zo toe (opbouwmissie, zielige lokale bevolking, stabiliteit, aanzien van Nederland, blablabla), maar juist de vraag: waarom is dat argument zwaarwegender dan het vierde gebod?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +

Antwoorden (2)

Wat heeft het in stand houden van de Sabbath (of het eren van de ouders, afhankelijk van stroming) te maken met Afghanistan? Doel je op het gebod dat "niet doden", de vijfde of zesde?

Misschien nemen ze dat gebod net zo serieus als hun god, die beveelt hoe oorlog gevoerd moet worden:

1 Samuel 15:2 Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ben niet vergeten wat Amalek Israël heeft aangedaan: het heeft Israël de weg versperd bij zijn uittocht uit Egypte. 3 Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’

Zonder genade, zonder kwartier, zonder onderscheid, pure genocide.

Of, uit hetzelfde boek als de geboden zelf:

Exodus 31:12 De HEER zei tegen Mozes: 13 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Neem wel steeds mijn sabbat in acht, want elke generatie opnieuw is die dag voor mij en voor jullie een teken dat eraan herinnert dat ik, de HEER, jullie geheiligd heb. 14 Neem de sabbat in acht, want het is voor jullie een heilige dag. Wie hem schendt, moet ter dood gebracht worden; ieder die dan werkt, moet uit de gemeenschap gestoten worden. 15 Zes dagen mag je werken, maar de zevende dag is het sabbat, een dag van volstrekte rust, die aan de HEER gewijd is. Wie op sabbat werkt, moet ter dood gebracht worden.”

Voor een ander boek waar de geboden in staan:

Deuteronomium 22:20 Maar als het wél waar is en de maagdelijkheid van het meisje niet kan worden aangetoond, 21 moet zij naar haar ouderlijk huis worden teruggebracht en daar voor de deur door de andere inwoners van de stad worden gestenigd tot de dood erop volgt. Want zij heeft onder het volk van Israël een schanddaad begaan door met iemand te slapen terwijl ze nog bij haar vader thuis woonde. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren.
22 Als een man wordt betrapt met een getrouwde vrouw moeten beiden ter dood gebracht worden, zowel de man als de vrouw met wie hij geslapen heeft. Zo moet u het kwaad dat zich bij de Israëlieten aandient in de kiem smoren.

Zoals je ziet worden er ook in de bijbel voldoende excuses gegeven om te doden. Met een creatieve interpretatie kun je er wel van maken dat je god het niet zo erg zal vinden - anders beveelt hijzelf het doden niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het vierde gebod?
Ze hebben mij vroeger geleerd dat dat is: "Eert uw vader en uw moeder".