Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de boete voor het drinken van alcohol onder de 16 jaar lager dan de boete die 16/17 jarige krijgen?

Jongeren onder de 16 jaar krijgen als ze betrapt worden op openbaar alcoholgebruik een boete van €45,- en jongeren van 16 en 17 een boete van €90,-. Waarom is het niet andersom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
686
Amadea
10 jaar geleden
Omdat kinderen nog niet goed beseffen wat ze doen en van 16- en 17-jarigen verwacht kan worden dat zij weten dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik word 16 en ineens moet ik weten wat ik wel en niet mag? Die kinderen weten dat dondersgoed, hoor.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb ooit toen ik 15 was een boete gehad voor fietsen in voetgangersgebied. 15 gulden, toen zei de politie ook dat ik mazzel had, wanneer ik 16 geweest was had het me 30 gulden gekost.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hallo,

Boetes onder de 16 jaar worden vaak gehalveerd, Voor het drinken van een alcoholhoudende drank in het openbaar krijgen jongeren van 16 tot 18 jaar een boete van 90 euro. Jongeren onder de 16 jaar krijgen de helft opgelegd: 45 euro.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding