Waarom is de boete voor het drinken van alcohol onder de 16 jaar lager dan de boete die 16/17 jarige krijgen?

Jongeren onder de 16 jaar krijgen als ze betrapt worden op openbaar alcoholgebruik een boete van €45,- en jongeren van 16 en 17 een boete van €90,-. Waarom is het niet andersom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Omdat kinderen nog niet goed beseffen wat ze doen en van 16- en 17-jarigen verwacht kan worden dat zij weten dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ik word 16 en ineens moet ik weten wat ik wel en niet mag? Die kinderen weten dat dondersgoed, hoor.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb ooit toen ik 15 was een boete gehad voor fietsen in voetgangersgebied. 15 gulden, toen zei de politie ook dat ik mazzel had, wanneer ik 16 geweest was had het me 30 gulden gekost.

Antwoorden (1)

Hallo,

Boetes onder de 16 jaar worden vaak gehalveerd, Voor het drinken van een alcoholhoudende drank in het openbaar krijgen jongeren van 16 tot 18 jaar een boete van 90 euro. Jongeren onder de 16 jaar krijgen de helft opgelegd: 45 euro.