Dat kan het eenvoudigst door lid te worden van een politieke partij en daarna in die partij actief te worden. Als je lid bent, krijg je vaak vanzelf informatie over hoe je actief kan worden binnen de partij. Kijk op de website van de partij van je politieke voorkeur voor meer informatie.

Je kan ook zelf een politieke partij oprichten, maar dat is niet zo eenvoudig.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hier http://www.parlement.com/id/vh8lnhrpfxut/partijen_in_tweede_en_eerste_kamer vind je een overzicht van de momenteel vertegenwoordigde politieke partijen in de Tweede en Eerste Kamer. Afsplitsingen staan niet op die lijst. Lokaal, dus in de gemeenten en in de provincies, kunnen er andere partijen actief zijn.
Antoni