Moet ik verplicht studiefinanciering aanvragen?

Ik ben 22, en woon in een beschermde woonvorm van een GGZ instelling. Dit kost mijn een maandelijks bedrag aan AWBZ. Deze varieert per jaar nogal van hoogte. Ik ontvang een Wajong. Ik ga een MBO 4 studie volgen, dus heb ik studiefinanciering aangevraagd.
Echter, met een studiefinanciering gaat mijn wajong met 66% omlaag naar 25% van het minimum loon. Maar zelfs met basisbeurs van de studiefinanciering houd ik in totaal ongeveer 60% van mijn huidige inkomen. Natuurlijk moet ik wel les- en cursusgeld betalen, en zo heb ik wel meer dan 200% aan vaste lasten. Dit betekend dat ik mogelijk minder dan 70 euro per maand overhoud. Dit jaar is mijn AWBZ bijdrage bijzonder laag, maar als die volgend jaar weer verhoogd naar een niveau van wat ik bijv. vorig moest betalen zijn mijn vaste lasten (excl. boodschappen, kleding etc.) al hoger dan mijn inkomen.
Een aanvullende beurs hoef ik niet te verwachten, want mijn ouders verdienen beide erg goed. Ze willen echter niet in mijn onderhoud voorzien, of de ouderlijke bijdrage die het DUO van ze verwacht betalen. Ze geven als reden schulden en grote onverwachte uitgaven aan. Ik heb verder goed contact met ze, dus van een uitzondering is geen sprake. Met een aanvullende beurs zou ik met financiële zekerheid mijn opleiding kunnen doen.
Als ik geen studiefinanciering zou hebben zou ik goed in mijn onderhoud kunnen voorzien, als ik dan mijn volledige Wajong nog heb. Moet ik nu verplicht studiefinanciering aanvragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee, studiefinanciering aanvragen is niet verplicht, maar een recht. Je kunt dit probleem het beste voorleggen aan iemand die daar verstand van heeft en die inzage heeft (of kan hebben) in al je inkomsten en uitgaven. Bij een GGZ instelling hebben ze vaak wel iemand beschikbaar die je daarmee kan helpen, of begeleiden. Je bevind je dus op de goede plek om de juiste hulp in te kunnen schakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, helaas wordt mijn Wajong sowieso met 66% gekort. Dit gebeurd namelijk wanneer je 'recht' hebt op studiefinanciering, niet wanneer je het ontvangt. Het blijft een bijzondere zaak dat een opleiding doen je inkomen verlaagt naar het punt dat het onbetaalbaar wordt, maar goed, het zij blijkbaar zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas verlaagt de Wajong al bij 'recht' op studiefinanciering. Aangezien ik geen lening van de bank kan krijgen en de lening van het DUO te weinig is om na mijn 1e jaar mijn balans uit het rood te houden lijkt het erop dat ik helaas van mijn studie moet afzien..