Waarom hebben we niet een luchtalarm in huis?

Gewoon een ding wat je in het stopcontact steekt en dan gaat loeien als je thuis bent.

NLalert, hebb het geluid van telefoon uitstaan, of maakt dat voor NLalert niet uit? Komt dat geluid trouwens via de speaker of koptelefoon?

3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Wat zou daar precies het voordeel van zijn?
roel88
3 maanden geleden
dat je het tenminste goed kunt horen, met die buiten alarmen en je radio of koptelefoon staat iets te hard of bent aan het stofzuigen en je hoort niks meer...
tinus1969
3 maanden geleden
1. Als je die sirenes niet hoort, staat je radio etc te hard - en helpt een binnen alarm ook niet. 2. Een extra systeem moet ook weer onderhouden worden.
roel88
3 maanden geleden
luchtalarm is vaak gewoon amper te horen. zelfs als alles uit staan. Ik gebruik een goed afgesloten koptelefoon wegens verkeerslawaai van buiten.
roel88
3 maanden geleden
een binnenalarm wordt natuurlijk niet gedempt door muren en ramen, en is luider, 120 dB (popconcert) hoor je ook effectief als 120 dB.
LeonardN
3 maanden geleden
"een binnenalarm wordt natuurlijk niet gedempt door muren en ramen," Natuurlijk wel.
TurfGraver
3 maanden geleden
"Waarom hebben we niet het luchtalarm niet in huis zelf?"
Omdat alle huidige allerts in 99,9% van de gevallen afdoende zijn en de belangstelling voor die overige 0,1% er niet is.
Inekez1
3 maanden geleden
Het geluidssignaal van NL alert komt net als andere meldingen op je telefoon. Staat je geluid op stil, dan hoor je dus geen melding. Je kunt de melding wel zien op je scherm of de trilling voelen. Heb je ingesteld dat alle geluiden van je telefoon via de koptelefoon worden afgespeeld, dan geldt dat ook voor de NL alert melding. De gewone NL alert en de NLalert-app volgen beide de instellingen die je op je telefoon hebt gekozen voor geluid.
Inekez1
3 maanden geleden
Ik werk zelf vaak met de niet-storen-functie als ik thuis aan het werk ben. Dan komt er geen enkele melding door op mijn telefoon, dus ook geen trilling of mededeling op mijn scherm. En inderdaad, met muziek aan, als het hard waait of als er buiten iemand met bladblazer, grasmaaier of tractor bezig is, dan hoor ik in huis het luchtalarm ook vaak niet. Mensen die zelf herrie maken en gehoorbescherming dragen, zullen het ook niet direct meekrijgen denk ik. De samenleving als geheel is nu veel luidruchtiger dan decennia geleden toen dat luchtalarm werd ontwikkeld. Een extra alarm voor thuis is niet de oplossing. Iedereen die buiten is en gehoorbescherming draagt (of zou moeten dragen in herrie-omgeving) krijgt het niet mee. Een betere app voor de telefoon, die ongeacht de instellingen van de telefoon gewoon ALTIJD een alarmsignaal geeft, zowel geluid als trilling, lijkt me voor de toekomst niet ondenkbaar.
SingingCoyote13
3 maanden geleden
ja ik zie wat de noodzaak hier van is. ik woon in de binnenstad van den haag en zelfs in mijn straat is het amper te horen. als ik de ventilatieluikjes van mijn ramen dichtheb dan is het soms amper te horen. het is wel te horen maar je zou het kunnen verwisselen met een auto alarm wat verderop in de straten afgaat - ergens. het is ook niet echt iets waar je aandacht ineens op gericht is dan elke maand. dus het is wel een interessante toevoeging voor in de huiskamer een speaker bijvoorbeeld bij sommigen in huis.
LeonardN
3 maanden geleden
DE OPLOSSING: Koop een smartphone.
Zorg ervoor dat de smartphone op je WiFi zit en altijd aan de stroom hangt.
Installeer de NL-Alert App Als de speaker van de telefoon niet voldoende is, sluit deze dan aan op een externe speaker.
(zorg ervoor dat dat een op 220v aangesloten speaker is). Je hebt nu een luchtalarm in huis. Je hebt zo te zien heen abonnement nodig
https://www.nl-alert.nl/nl-alert-app/vragen-en-antwoorden

Antwoorden (2)

Het luchtalarm gaat zodat mensen weten dat ze naar binnen moeten en ramen en deuren moeten sluiten. Dan zou het lullig zijn als je het alleen hoort als je thuis bent. Of als je buiten bent en je telefoon is leeg, dan wil je niet de waarschuwing missen om jezelf in veiligheid te brengen.
3 maanden geleden
roel88
3 maanden geleden
Het kan ook binnen als aanvulling, niet vervanging.
tinus1969
3 maanden geleden
Dan zorg je er voor dat jij binnen een alarm hebt, als jij dat nodig vindt. Dan ben jij ook verantwoordelijk voor de correcte werking er van.
roel88
3 maanden geleden
Hangt er vanaf is het een losse unit die je zelf koopt dan ben je zelf natuurlijk verandwoordelijk.
Als het als vast onderdeel wordt geinstalleerd zoals een meterkast, of kabel aansluiting is toch echt een verantwoording van de staat, gemeente of welke partij het geïnstalleerd heeft.
LeonardN
3 maanden geleden
DUS doen ze het daarom niet. Waarom zou men zichzelf in de voet schieten als het niet moet?
Als je de vraag bedoelt als:
Waarom installeert "de overheid" geen luchtalarm?
Omdat dat geen verplichting is, dus waarom zouden ze.
Dit zou een hoop geld kosten, of als je het gaat verplichten en gaat berekenen krijg je politieke weerstand omdat veel mensen dit als overbodig zouden zien. Veel mensen zouden de stekker eruit trekken, omdat ze het als een invasie zouden zien.

Als je vraagt, waarom is er niet zoiets te koop voor in huis?
Eigenlijk hetzelfde, er zal amper vraag naar zijn omdat luchtalarm(buiten) en telefoon (overal bij je) voor de meeste afdoende is. Als hier een enorme vraag naar zou zijn, zou er lang zo'n product in de winkels liggen aangezien het technisch niet veel voorstelt.

Daarnaast kan je zelf met een extra telefoon (met wellicht speaker) een setup creëren zodat mensen die dit toch zouden willen hebben het kunnen bewerkstelligen.
3 maanden geleden