Welke belangen spelen een rol bij donorschap?

Welke groepen en organisaties zijn betrokken bij de kwestie en welke belangen hebben deze betrokken?
Wie wordt er financieel beter of slechter van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Rondom donorschap is er eigenlijk maar één echt grote belanghebbende partij, en dat is de ontvangers. Mensen die voor hun leven of genezing afhankelijk zijn van de organen die een ander niet meer nodig heeft. Dat lijkt me een evident belang, waarover je ze eigenlijk weinig verwijten kunt maken. Financieel worden ze er niet beter van, maar hun kwaliteit van leven gaat er met sprongen op vooruit.

Dan heb je de groepen die er ook belang bij hebben, maar voornamelijk in het belang van de patient. Dat zijn in eerste instantie de artsen die de betreffende organen transplanteren. Natuurlijk verdienen ze daar geld mee, maar het is gewoon hun werk/inkomen, en daarin verschilt orgaandonatie niet van andere medische ingrepen.

De volgende groep is Eurotransplant. Dat is de organisatie die zorgt - voor heel europa- dat precies bekend is waar op een orgaan gewacht wordt, zodat het nadat er een stel organen binnen is gekomen zo snel mogelijk naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Dit is wederom in het belang van de patient, en niet voor geldelijk gewin.

Een andere belangrijke groep zijn de nabestaanden van de donoren. Zij zijn in een enkel geval degenen die beslissen moeten over het leven of de dood van een ander die ze niet kennen, en hoewel ze daar natuurlijk geen enkel financieel belang hebben, kan het emotioneel een heel grote belasting zijn. De donoren zelf, met of zonder codicil, hebben puntje bij paaltje maar weinig in de melk te brokkelen. Hooguit kan het de doorslag geven.

Het verkopen van organen bij leven is in Nederland niet toegestaan (en is alleen mogelijk bij nieren trouwens). Je mag wel een nier afstaan bij leven, maar daar krijg je alleen de medische kosten voor vergoed; het is geen spaarpotje. Al proberen wel steeds meer mensen hun nier commercieel te verkopen, maar dat is een heel andere discussie.

Over het algemeen wordt alles rondom de orgaandonatie vergoed door het ziekenfonds van de ontvanger van het betreffende orgaan. Uiteindelijk wordt er dus niemand beter of slechter van, maar verdienen er wel mensen hun brood mee, als onderdeel van hun normale werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog geen plusje voor deze duidelijke info?
nu wel! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je ; -)