Wat zijn de effecten van de ‘publieke schandpaal’ als bestraffingsmethode?"

Toegevoegd na 54 minuten:
Hiermee doel ik meer op een praktijkvoobeeld. Neem een jong populair etterbakje. Deze is aan de lopende band een lastpost voor z'n stadsgenoten. Na opnieuw een slechte daad wordt deze doerak opgepakt. Na een nachtje cel is hij weer terug in 'de groep', alwaar hij nog meer aanzien heeft verworven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat je voor paal staat op het dorpsplein.
Gelukkig afgeschaft toen er wat beschaving binnenkroop in onze samenleving.

Toegevoegd na 58 minuten:
Toegevoegd na 54 minuten:

Nu verander je je vraag ineens in een poging om het probleem van jonge criminelen op te lossen. Dat us weer heel wat anders.

Toegevoegd na 59 minuten:
Toegevoegd na 1092886 minuten
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
AWM
14 jaar geleden
Op je toegevoegde vraag heb ik geen antwoord.
Niemand heeft daar een antwoord op.
Ja, aan de schandpaal en in werkkampen stoppen, zeggen sommigen. Aangezien we dat niet gaan doen in onze maatschappij, is dat geen reële oplossing.
AWM
14 jaar geleden
Ik vind je vertrouwen in mij vleiend.
Bij deze ettertjes is er zoveel misgegaan bij de opvoeding en bij hun sociale omgeving dat je er hopeloos van wordt.
Simpele oplossingen zijn er niet, helaas.
Uitgaande dat je bedoelt dat dit opgelegd zou kunnen worden als straf na veroordeling zou ik als negatief effect noemen dat je een veroordeelde beperkt in zijn kansen om na zijn straf weer normaal te functioneren in de maatschappij. Mensen kunnen bijvoorbeeld nog moeilijker een baan vinden nu het publiekelijk bekend is wat zijn verleden is geweest. Als positief effect kan je een preventieve werking noemen, bijvoorbeeld schaamte die in sommige gevallen misschien nog wel effectiever zal zijn dan een gevangenisstraf. Ik vind zelf het eerstgenoemde negatieve effect zwaarder wegen dan de positieve effecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ultieme effect zou zijn,dat deze persoon een eind aan z'n leven maakt,omdat hij/zij nergens meer geaccepteerd zal worden!
Ben blij dat we van zo'n middeleeuwse vertoning zijn verlost.