Hebben we nu echt minder vrije tijd dan een eeuw geleden?

We hebben het altijd maar druk, werk, gezin, vrienden en noem maar op. Om iets te plannen moet de agenda ter hand genomen worden. Ikzelf denk dat anno 1910 men het veel drukker had, land bewerken, geen kant en klaar maaltijden, de was met de hand doen en noem maar op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk niet.
We hebben nu veel meer vrije tijd.
....vrienden en noem maar op = toch vrije tijd?

Ken je de uitdrukking: “Een vrouwenhand en een paardentand…...willen geen stilstand.” Of:
Een vrouwenhand en een paardentand mogen nooit stilstaan, zo luidt het gezegde.
Alle kleren zelf maken, met de hand of een trapnaaimachine, sokken breien,

Je hebt helemaal gelijk, mijn ouders stonden om 06.00 uur op, eten maken, land bewerken, eten maken, koeien voeren, eten maken, gereedschap repareren, schoffelen, harken, voederbieten door de machine voor de varkens, wassen op de hand of met een schuurplank, later met een draaiwasmachine en wringer, eten maken, strijken met een ijzer van het fornuis, etc. etc.

's zondags twee keer naar de kerk, eerst naar de hoogmis, waar je dan een dutje kon doen en later op de dag naar het lof. Bij de koffie sokken stoppen.
Als je dan tussendoor kon kletsen met familie ofzo, dan was dat al heel wat vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de zondag mocht je dan ook echt niet werken. De beesten mocht je verzorgen uiteraard, maar dan ook niet meer. Dan trok je jouw beste kleren aan, kon je gelijk laten zien, dat je niet aan het werk was ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wist toch ook niet beter .... Was men ook niet veel meer betrokken bij elkaar, zat je niet allemaal in t zelfde schuitje. Of hebben we nu meer vrije tijd en zijn we ook gelijk een stuk gelukkiger?

Andere antwoorden (8)

Vroeger had je geen tv en internet, dus alle ellende van verderweg dan je eigen dorp/stad hoefde je niet bij te houden.
Je familie en vrienden woonden allemaal in de buurt, dus geen reistijd
Feestjes waren er minder.
Je hoefde minder studies te doen om bij te blijven want als je timmerman was, bleef je timmerman.
En je had minder of geen vakantiedagen, dus daar hoefde je je ook niet druk over te maken

Toegevoegd na 20 uur:
Men had dus in zoverre meer vrije tijd omdat de agenda leger was, geen sport, vergaderingen en cursus voor de baas om hogerop te komen. Dus ik denk dat als we nu evenveel vrije tijd hebben als toen, deze tijd meer onder druk staat van: We moeten dit boek gelezen hebben en die film gezien, naar dat land op vakantie geweest .Allemaal dingen waar vroeger de gemiddelde mens geen weet van had
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar had je vrije tijd?
anneliez
13 jaar geleden
even aangevuld, beter?
In principe hebben we net zoveel tijd en vrijheid ,maar we hebben meer hobby,s en mogelijkheden om wat te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Maedjeoetsteijn;

Je noemt al een aantal dingen op: "gezin, vrienden en noem maar op" toch dingen waarmee je juist die vrije tijd opvult, lijkt me. Dingen waar veel mensen 100 jaar terug helemaal geen tijd voor hadden, dus ik denk dat we nu juist véél meer vrije tijd hebben dan toen, alleen gaan we te gehaast met die tijd om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg moeilijk te vergelijken. In 1910 werkte vrouwen niet buitenshuis, waren wel heel druk met het huishouden omdat er vaak meer kinderen waren en idd geen dingen als een wasmachine enzo.
Bezoek aan familie en vrienden werd niet zo gepland zoals nu, men woonde dichtbij elkaar en ging spontaan bij elkaar langs.
Uitjes en vakantie waren er verder niet daar was geen geld voor.

Verder denk ik dat het roepen van 'ik heb het zo druk' meer een mode verschijnsel is dan dat men werkelijk zo druk is. Wat is druk? Wanneer vind je dat je het druk hebt? Ook dat zal per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is vrije tijd eigenlijk? Tijd van ontspanning of is dat verveling? Tijd waar niets is ingepland? Hebben we het over feitelijk de tijd of de beleving. De druk is vooral psychisch denk Ik waar t vroeger inderdaad meer ging om fysieke inspanning. Ik vraag me af wat gezonder is... En dat inderdaad de rollen veel veelzijdiger zijn en niet meer zo eenvoudig zoals vroeger, daarmee zeg Ik niet dat het toen makkelijker was. Maar uit meer kunnen/moeten kiezen maakt het er toch ook niet makkelijker op! Vrije tijd is heel relatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vrije tijd is tijd die je zelf kan besteden naar eigen keuze. Die had je vroeger niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ momopoyolo: dat vind jij. Wat fijn voor jou dat je het begrip vrij zo stellig kunt definiëren. Ik denk dat er veel meer voor te zeggen valt. Als je je inderdaad rot moet werken kan dat ene kwartiertje pauze meer waarde hebben dan dat je over teveel vrije tijd beschikt. Om maar niet te spreken over vrije keuze alsof je die nu wel zou hebben. De beleving daarvan is heel subjectief. Kan iemand in gevangenschap met een vrije geest zich niet vrijer voelen dan iemand die kan gaan en staan waar hij wil maar opgesloten zit in zichzelf. Of kun je dat niet met elkaar vergelijken? Misschien valt het verleden ook niet met het heden te vergelijken. Wat is eenvoudiger kiezen uit 2 tvkanalen of kiezen uit 200 kanalen en hoe voelt dat?
Het is net wat we onder "vrije tijd"verstaat. Als je jouw vrije tijd opvult met internet alsof het werk betreft, kan je best roepen "ik heb het druk". Alleen waarmee dan? Hetzelfde geldt voor sociale contacten. Onze mogelijkheden daartoe is door meer vrije tijd toegenomen, en er wordt half van ons verwacht, dat we veel tijd in familie en kennissen steken. Dus de agenda erbij.
Eerlijk gezegd kenden we vrije tijd niet vroeger, je was altijd nuttig bezig. Sokken stoppen bijv, deed je in jouw vrije tijd. Kan je nagaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, sokken stoppen:+
Het is zo gemakkelijk om te zeggen dat je het zo druk hebt.
Het lijkt tegenwoordig alsof je er niet meer bij hoort in de maatschappij als je zegt het niet druk te hebben.
Moet je eens een feestje geven, dan kan opeens iedereen wel!
De mens heeft niet minder vrije tijd als eeuwen geleden.
Maar word vandaag de dag heel anders ingevuld mede dankzij computers, tv, mobieltjes en internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk niet! Een eeuw geleden waren de werktijden langer dan nu en ook 's zaterdagsmorgens werd in veel beroepen gewerkt. Veel meisjes werkten als ' meid' en hadden maar zelden vrij. ( 1 of 2 dagen om de week, of zelfs minder)
Omdat het leven veel en veel minder gecompliceerd was, ( geen computers, mobieltjes, apparatuur waar veel tijd in gaat zitten. Geen tv.
Vrij was echt vrij en een avond zonder tv, computer, filmpje, bezoekje familie 60 km verderop, telefoontjes en smsjes met vrienden .. lijkt een lange avond.
Ga maar eens een avond zitten borduren of voor je uit staren met een pijpje .. er komt werkelijk geen eind aan.