Waarom is het bij een blanke gezin een gezinsdrama en eerwraak bij buitenlandse gezinnen?

Vaak wordt in de media een drama in de familie verband gezinsdrama genoemd bij blanke gezinnen, terwijl vaak bij buitenlandse gezinnen eerwraak wordt genoemd. Waarom is dit?

een jaar geleden
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Heeft niets met blank of buitenlands te maken maar met de reden.
Eerwraak komt wel het vaakst bij buitenlandse familie's voor.
ronron1212
een jaar geleden
Eerwraak is het wreken van de daad zelf dus een familielid neemt wraak door de dader te doden.

Antwoorden (1)

De veronderstelling in de vraag is niet juist. Een gezinsdrama bij een blank gezin en eerwraak bij buitenlandse gezinnen zijn geheel verschillende zaken.
Een gezinsdrama is een drama binnen een gezin. Het is doodslag (= zonder voorbedachten rade) of moord (= met voorbedachten rade). Een gezinsdrama kan zowel in een blank gezin als in een buitenlands gezin voorkomen.
Eerwraak komt voor in een buitenlands gezin en is cultureel bepaald. Eerwraak komt voort uit een plicht vanuit het gewoonterecht om de familie-eer te zuiveren door moord op de schender.
Bron: Van Dale.
een jaar geleden
SnakeEye
een jaar geleden
Het wordt gedaan vanuit het zelfde oogpunt, echter noemt de media het eerwraak bij buitenlandse gezinnen. Dat vind ik frappant.
LeonardN
een jaar geleden
@SnakeEye Nee. Dan snap je niet wat iedereen hier probeert uit te leggen.
Eerwraak is iets wat in Nederlandse gezinnen (dus zonder migratie-achtergrond) in principe niet voorkomt. Eerwraak is een cultureel verschijnsel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerwraak Eerwraak of eermoord is de meest extreme vorm van eergerelateerd geweld: een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker van het eerverlies of degene die schuldig bevonden wordt aan het eerverli Eerwraak komt voor in Afghanistan, Egypte, Irak, Iran, Israël, Jordanië, Pakistan, India, Syrië, Tsjetsjenië, Zuidoost Turkije, Georgië en Saoedi-Arabië. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak met name voor in de Kaukasus en Mezzogiorno (Zuid-Italië). Voornamelijk uit regio's als Sicilië, Calabrië en Campania.
LeonardN
een jaar geleden
@SnakeEye Kan je een bericht geven van een Nederlands gezin waaruit jij haalt dat het zou gaan om eerwraak? Ben je dan niet in de war met het veel vaker voorkomende https://nl.wikipedia.org/wiki/Wraak
Wraak wordt door sommigen als een handeling vanuit ongepaste emotie gezien, omdat het niet rationeel zou zijn. Anderen beschouwen wraak als een oeroude menselijke reactie op aangedaan onrecht. Wraak is, evenals strafrecht, geen sanctie die onrecht of leed weer goed maakt. Integendeel: voor het veroorzaken van het onrecht of leed wordt extra leed bij de dader veroorzaakt. Dit kan verbaal (een belediging pareren met een andere belediging), fysiek geweld... Dat kan soms hetzelfde lijken, maar is anders in het feit dat een Nederlandse vader die zijn verkrachte dochter wreekt, dat niet doorspreekt met de familie, die dat dan goedkeurt, als blijkt dat een afgedwongen huwelijk niet tot de mogelijkheden behoort .
LeonardN
een jaar geleden
En dat is weer heel wat anders dan wat vaak als "familiedrama" wordt beschreven.
Dat is vaak een of beide ouders die eerst hun kinderen vermoorden (en/of partner) en daarna zelfmoord plegen, waarna het vaak gissen is wat nu de oorzaak was.
Maar wat vaak niks met wraak te maken heeft, laat staan eerwraak.