Heeft iemand goede interview tips voor mij?

Ik heb binnekort een interview met een bekende modeontwerper. Hoe kan ik op een profesionele manier vragen stellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Maak vooraf een vragenlijstje, maar houd je daar niet perse aan. Luister naar zijn antwoorden en probeer daar op door te vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals voorgaande antwoordgever zegt, maak vooraf een lijstje, maar houdt je daar niet aan. Niets zo irritant als een interviewer die niet naar je antwoorden luistert (ik noem als negatief voorbeeld een Ivo Niehe).
Ter voorbereiding zou je andere interviews met andere modeontwerpers kunnen gaan lezen en ook de eventuele eerdere interviews met deze ontwerper. Eventueel kun je dan zelfs doorvragen op een antwoord die hij of zij toen gegeven heeft en je voorkomt dat je veel dubbele vragen gaat stellen. Het lijkt mij namelijk ook erg irritant als je elke keer dezelfde vragen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenkt vooraf wat je wilt vragen. Je kan dit ook opschrijven. Je kunt het beste open vragen stellen, ipv ja/nee vragen. Aan open vragen heb je veel meer informatie! Je kunt ook doorvragen, zo krijg je nog meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de eerdere tips: vooral goed LUISTEREN en daar dan je verdere vragen op afstemmen. Verdiep je vantevoren in de persoon en zijn werk. Lees eerdere interviews en artikelen zodat je geen vragen stelt die zij elke keer moet beantwoorden. Maar zeg bijvoorbeeld: ik las zus en zo in dat artikel, en stel dan een vervolgvraag daarover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel belangrijk is dat je op dezelfde golflengte zit. Lees je dus in op zijn gebied zodat je weet wat er bedoeld wordt. Niets is zo storend als steeds onderbroken te worden omdat de interviewer geen idee heeft waar die het over heeft. Geef dus aandacht aan het referentiekader van de ander, want dan bereik je meteen al 2 doelen;
De ander kan zijn verhaal kwijt zonder door onderbrekingen gestoord te worden.
je krijgt informatie die je kan gebruiken.

Het referentiekader is de manier waarop de ander iets ervaart, voelt,hoort etc. Als jij een poesje als iets wolligs ziet kan die ander datzelfde poeje wel als iets gevaarlijks zien, omdat hij er wel eens lelijk door gekrabt is.
Laat d ander dus vanuit zijn referentiekader vertellen zonder direct in discussie te gaan omdat jij het anders ziet.

Je geeft aandacht door;
Actief te luisteren.
Samenvatten.
Vragen stellen.

Actief luisteren doe je verbaal en non-verbaal.
Non-verbaal is oogcontact, knikken, gezichtsuitdrukking en lichaamshouding.
Verbaal blijkt uit het zeggen van dingetjes zoals; hm, écht?
oh ja?, toch? Hiermee geef je aan dat je de ander volgt, dat je hem begrijpt en je stimuleert de ander om door te gaan.
Samenvatten doet dit in feite ook. Het is een goed middel om te laten merken dat je luistert want zonder goed te luisteren,kan je nit eens een goede samenvatting maken.
Ook kan je hierdoor checken of je de ander goed begrepen hebt. Een samenvatting maakt ook duidelijk wat er besroken is en wat nog aan de beurt moet komen.
Kijk eens op mijn bron. Daar kom je een hoop te weten.
amc
12 jaar geleden
Zorg dat je op de hoogte bent van de achtergrond van de persoon die je gaat interviewen. Dan merkt die persoon dat je je in de voorbreiding hebt verdiept.

Stel vragen die je echt wilt weten. Niet alleen standaard vragen want dat hebben die mensen al duizend keer meegemaakt en dan krijg je ook niet een sprankelend interview.

Leg een stelling voor en hoor zijn mening.

Diep een grappig voorval op uit zijn verleden en vraag hoe dat nou zo kwam.

Vraag hem over zijn jeugd en op welke leeftijd hij zijn eerste tekening heeft gemaakt en of hij die nog heeft. Vraag een kopie, als illustratie voor je verhaal.

Laat hem iets leuks vertellen over een blooper in zijn werk, vreemde ontmoetingen, bijzondere momenten.

En neem een kleine, passende attentie mee voor deze persoon. Als dank voor zijn tijd.

Leuke opdracht, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst zorg dat je een ontspannen houding aanneemt (ook al ben je dat niet:-).
Probeer een connectie te vinden met de mode ontwerper waar jullie samen om kunnen lachen dat zorgt dat de spanning er af is.
Het meest fijne is als je niet het gevoel hebt dat je vragen moet stellen maar dat je de modeontwerper echt interessant vindt. Dan loopt het gesprek vanzelf wel.
Probeer zoveel mogelijk te luisteren en te reageren op zijn of haar reactie. Probeer in een flow te komen waardoor je een heel fijn gesprek hebt alsof je zit te babbelen met iemand die je al heel lang kent.
Verdiep je in de achtergrond van de ontwerper. Zowel prive als zakelijk. Het zou vervelend zijn als je iets zegt wat iedereen al 100x gevraagd heeft en waar de ontwerper dus geen antwoord op wil geven.
Vraag naar zijn of haar visie voor de toekomst. Wat is hij of zij van plan voor de toekomst. Altijd open vragen stellen.
Als het kan draag dan een ontwerp van de ontwerper of koop iets zodat je er over kan praten.

Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je artikel!