Wat moet er allemaal geregeld worden als je een Amerikaan naar NL wilt halen?

Ik heb een Amerikaanse man leren kennen en we willen trouwen! In Nederland, en hij wil hier dan natuurlijk ook blijven. Wat moet er allemaal geregeld worden? Hoelang zal het ongeveer duren voordat hij hier kan zijn? We willen namelijk het liefst al met kerst bij elkaar zijn, eerder zou nog beter zijn! Eigenlijk gewoon zo snel mogelijk!

Waar moeten we allemaal op letten?
We zijn zo verliefd dat we wellicht dingen over het hoofd zien, hopelijk kunnen jullie wat antwoorden geven waar wij niet aan hadden gedacht, want dit is de 1e keer dat we dit regelen en we hebben geen idee wat we allemaal moeten doen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nou, jij moet al minstens een jaar een bepaald inkomen hebben en je partner moet ook al eenvoudig Nederlands spreken:

Als u wilt dat uw buitenlandse (huwelijks)partner, echtgenote, kind of een ander familielid, langer dan drie maanden bij u verblijft in Nederland, dan heeft hij/zij een verblijfsvergunning nodig.

Bij de Nederlandse ambassade in het buitenland zal hij/zij dan vaak eerst een taaltest eenvoudig Nederlands moeten doen. De test bevat ook een toets geletterdheid en begrijpend lezen. Als de taaltest met goed gevolg is gedaan, kan een verzoek worden ingediend om naar Nederland te komen. Met dit verzoek kan uw partner een machtiging tot voorlopig verblijf krijgen, waarmee deze zij/hij Nederland kan binnenreizen. Niet iedereen hoeft zo’n machtiging tot voorlopig verblijf aan te vragen (bijvoorbeeld partner/familie van EU-onderdanen.

De IND toetst een verzoek aan allerlei voorwaarden. We raden u aan – als u vragen heeft - even met ons contact op te nemen om te kijken hoe het in uw situatie is ( en welke voorwaarden er voor u gelden).

1. u moet voldoende eigen inkomen hebben voor tenminste 1 jaar nadat de aanvraag is gedaan om een machtiging tot voorlopig verblijf bij de IND.
2. er moet vanaf 1 oktober 2012 altijd sprake zijn van een geldig huwelijk of geregistreerd partnerschap (tenzij de partners in het land van herkomst niet kunnen trouwen). Aanvragen die voor 1 oktober 2012 zijn ingediend voor verblijf bij partner op grond van een relatie, worden getoetst aan de voorwaarde dat de relatie duurzaam moet zijn. Partners, die in hun eigen land niet kunnen trouwen, kunnen een tijdelijke trouwvergunning krijgen in Nederland.
Let op: deze aanscherping is op 21 december 2012 weer ongedaan gemaakt. Het is dus ook mogelijk om op grond van relatie een verblijfsvergunning aan te vragen. Lees meer informatie in het nieuwsberichtexternal link op de website van IND.
3. u moet op tijd leges betalen, anders wordt uw verzoek niet in behandeling genomen.

De IND controleert streng of er een serieuze relatie is of dat er sprake is van een schijnhuwelijk.
Daarnaast wordt gekeken naar diverse formele voorwaarden. Op deze voorwaarden zijn in bijzondere situaties weer uitzonderingen mogelijk.
Als u hierover vragen heeft is het verstandig contact op te nemen met het Juridisch Loket. Bij een bezoek is het belangrijk dat u de juiste papieren meeneemt.