Wie of wat is de angel in het Oekraïne-conflict?

Welke angel moet eruit gehaald worden om deze crisis te verhelpen? Wat veradert er bijv. aan de situatie als Poetin vannacht in z’n slaap overlijdt?

2 jaar geleden
1.3K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Was het maar gebeurd wat je zei over "in zijn slaap." Dan zou een hoop mensen een hoop leed bespaard zijn...

Antwoorden (1)

De angel is dat Rusland Oekraine beschouwt als behorend tot Rusland.
Maar het omgekeerde is eigenlijk het geval. De oorsprong van Rusland ligt in Oekraine.
In het jaar 882 werd Kiev de hoofdstad van het oorspronkelijke Rusland: het Kievse Rijk of Kievse Rus genoemd. Dit rijk hield stand tot de 13de eeuw en viel toen uiteen in vorstendommen als Novgorod, Vladimir, Soezdal en Moskou.
In 1226 vielen de Mongolen (door de Russen Tataren genoemd) het Kievse Rijk biinnen. De zegetocht van de Mongolen begon. Kiev werd in 1240 verwoest.
Uiteindelijk wist in 1380 Moskou de Mongolen te verslaan waarna het Russische rijk werd opgebouwd. Moskou was het machtscentrum.