Is het toegestaan om tickets voor bijv. One Direction te kopen en die vlak voor het concert (voor een hogere prijs) aan te bieden op Marktplaats?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel op dat veel mensen de kaartjes niet zullen kopen omdat er heel veel nep tussen zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar de vraag is, is het officieel toegestaan om door te verkopen, evt. tegen een hogere prijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom zeg ik het als een reactie. Het was gewoon een tip :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dank voor de tip ;)

Antwoorden (1)

In Beigië is het in elk geval verboden:
2 mei, 11:19
De Kamer keurt straks een wetsvoorstel van Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) goed om de woekerhandel in concerttickets aan banden te leggen. Een ticket voor een sportwedstrijd of een popconcert doorverkopen voor een hogere prijs dan de oorspronkelijke wordt verboden. Die oorspronkelijke prijs moet bovendien worden vermeld op het ticket. Wie deze regel niet naleeft kan tot 60.000 euro boete krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
In Nederland zou de wet nog niet goedgekeurd zijn,maar zou er wel komen:
donderdag, april 18th, 2013
Een week geleden haalde de uitspraken van Tweede Kamerlid Jasper van Dijk van de Sp het nieuws, toen hij stelde dat het doorverkopen an concertkaartjes voor de zomer verboden zou zijn. Ook het rekenen van enorm hoge administratiekosten wordt met die wet aan banden gelegd, want die worden nu nog per kaartje in rekening gebracht, ook als in een keer een aantal tickets wordt gekocht.

Hoewel het wetsvoorstel al sinds 2008 bij de Eerste Kamer ligt, wordt nu nog alleen onderhandeld over de hoogte van het percentage voor die administratiekosten. In het oorspronkelijke voorstel is sprake van tien procent, maar de uitkomst is naar verwachting twintig procent.

Die ontwikkeling is in lijn met ontwikkelingen in Engeland en België. In het Verenigd Koninkrijk heeft het Office of Fair Trading bepaald dat de administratiekosten voor een transactie van honderd pond niet meer mogen bedragen dan 2,10 pond en voor vijftig pond hooguit 1,16 pond. Die kosten mogen namelijk niet langer hoger zijn dan de kosten die de betaalmethode van de koper veroorzaakt voor de verkoper
fremar