Kunnen ouders van een minderjarige een contactverbod aanvragen met diens meerderjarige vriend?

Mijn zusje kwam net aan met een verhaal over een meisje uit haar klas. Dat meisje is 15 en heeft een vriend van 18. Haar ouders vonden dit niet goed en hebben het meisje naar de dokter gesleept. Toen heeft de dokter gezegd dat ze ontmaagd was en zijn haar ouders naar de politie gegaan. Die jongen zou nu een contactverbod hebben gekregen met dat meisje, maar toen heeft hij gezegd dat ze wel dezelfde vriendengroep hadden en dan zou één van hen niet meer met zijn vrienden om kunnen gaan. Daarom mogen ze nu wel contact hebben maar geen relatie. Ik vroeg me af of dit wel kan, want ik vind het erg ongeloofwaardig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Het beste antwoord

Dit verhaal heeft een heel hoog broodje aap gehalte.

Als eerste is een contactverbod anders dan opgelegd door een rechter wettelijk niet juridisch afdwingbaar, dus niet mogelijk.

Ten tweede: Een huisarts mag geen mededelingen doen over dergelijke zaken als het kind de 15jaar is gepasseerd en voldoende mondig is, huisarts kan deze mededeling dus niet gedaan hebben naar de ouders toe daar hij dan zijn ambtsgeheim schend en dus uit zijn ambt kan worden gezet.

als laatste: Een contactverbod met een uitzondering is niet mogelijk, overigens krijgt hij het contactverbod en niet zij, dit betekent dus dat hij dan de vriendengroep moet verlaten en niet zij.

Hier hebben ouders een kind verboden omgang te zoeken met een bepaald persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan niet. Ze kunnen wel naar de politie gaan maar er zal nooit een straatverbof komen omdat de relatie niet onder dwang gebeurd.
Wat is seksueel misbruik van kinderen?

Seksueel misbruik van kinderen is seksueel contact tegen de wil van het kind of zonder dat het kind dit contact kan weigeren. Daders zetten het kind emotioneel onder druk, dwingen het kind tot seksuele handelingen of zorgen door hun overwicht dat het kind geen nee durft te zeggen tegen seksuele toenaderingen.
Seksueel contact met een kind jonger dan 12 jaar
In Nederland is seksueel contact met een kind jonger dan 12 jaar altijd strafbaar.

Seksueel contact met een jongere tussen de 12 en 16 jaar
Seksueel contact met een jongere tussen de 12 en 16 jaar is strafbaar als er sprake is van dwang, geweld of een afhankelijkheidsrelatie. Een volwassene die seksueel contact heeft met een minderjarige (jonger dan 18 jaar) die afhankelijk van hem is, is ook strafbaar. Bijvoorbeeld een vader met een dochter of een leraar met een leerling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Die jongen is strafbaar, als hij seksueel contact gehad heeft met dat meisje, dat is een feit. De huisarts kan alleen met zekerheid vaststellen dat het meisje ontmaagd is, als er nog sperma van de jongen aanwezig is, in het meisje. Een scheurtje in het maagdenvlies dat geen vlies is) kan door meerdere oorzaken gebeuren. ik vraag me ook af, of de huisarts, als hij dat al met zekerheid kan zeggen, tegen de ouders zou zeggen dat dit meisje ontmaagd is, de huisarts kan adviseren naar de politie te gaan en daar aangifte tegen de jongen te doen, of in ieder geval een klacht indienen, maar de politie zal niet eerst een contactverbod opleggen en dat na een gesprekje met de verdachte (gedeeltelijk) of geheel intrekken. Voor zover ik weet, mag de politie ook geen contactverbod opleggen, maar gebeurd dit via de rechter. De rechter zal een contactverbod op kunnen leggen, als er een bewezen feit is, tot die tijd is de jongen alleen verdachte, een rechter komt zeker niet op zijn of haar uitspraak terug. Inderdaad een vreemd verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die jongen is helemaal niet strafbaar lees de feiten rijksoverheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch mag het niet, maar we hoeven het niet eens te zijn.
www.stichtingopvoeden.nl › ... › Geweld in het gezin › Seksueel misbruik
Wel netjes dat je min uitlegt, dus toch bedankt voor je reactie.
Powergen
11 jaar geleden
ArnhemArnhem, als je het heel officieel wilt zien is het pas legaal vanaf je 16e. Maar omdat 15 en 16 maar 1 jaar schelen zien de meeste dit wel door de vingers (ook politie en justitie). Maar ook buiten dat heeft crea wel gelijk, heel strikt en officieel is hij strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen de 12 en 16 jaar is het strafbaar als er een afhankelijk relatie is zoals leraar enz in dit geval is dit niet dus ook niet strafbaar.
Wat een ongeloofwaardig en op sommige punten onzinnig verhaal.

Ten eerste kan een contactverbod niet worden opgelegd wanneer het hier gaat om een relatie die van beide kanten vrijwillig en dus gewild is.
Het leeftijdsverschil 15/18 en de zgn. "volwassenheid" van de jongen doet absoluut niet ter zake en kan nooit een grond zijn waarop een juridisch gerechtvaardigd contactverbod tot stand kan komen!
Heeft niemand maar ook werkelijk niemand iets mee te maken.
Ook de ouders niet!
Ik ga er dan ook van uit dat het hier een meisje van allochtone afkomst betreft.

Dan het verhaal over een arts die zegt (tegen de ouders) dat hun dochter is ontmaagd (vandaar dat ik dus uitga van de allochtone afkomst).
Een arts mag deze mededeling niet eens doen en kán deze mededeling nooit gedaan hebben.
Het zo veel genoemde maagdenvlies bestaat niet en er is nooit vast te stellen of een meisje ooit wel of geen seksueel contact gehad heeft!
Klinkklare nonsens!

Het zou deze ouders sieren hun dochter de vrijheid te laten en zich niet te bemoeien met de toekomst die het meisje voor zichzelf ziet!
Zal wel niet gebeuren....