Mag je met een pistool in de muur van je eigen huis schieten (zie uitleg)?

Iedereen heeft het natuurlijk over het drama in Alphen en of de schuld nou ligt bij schietverenigingen of niet en dat soort zaken. Ook op mijn werk had ik een discussie en ik wilde graag hier eens vragen of dit mag of niet.

Je bent lid van een schietvereniging en je hebt een vergunning en dus thuis 1 wapen. Snachts hoor je gestommel en al snel word duidelijk dat er een inbreker in huis is. Je loopt naar de kluis in de slaapkamer en pakt je pistool, daarna naar je nachtkastje om je munitie te pakken (aangezien die niet bij elkaar mogen liggen), je laad je wapen en gaat op zoek naar de inbreker met het pistool voor je uit. Vervolgens sommeer je de inbreker het huis te verlaten en los je een waarschuwings schot in de muur achter de inbreker om duidelijk te maken dat het menes is. In dit verhaal vertrekt de inbreker dan met knikkende knietjes. Maar, kun je hier strafrechtelijk voor worden vervolgd? Je bent tenslotte in je eigen huis en je raakt niemand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele interessante vraag. Ik weet het antwoord niet, maar hou deze vraag wel in de gaten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar sluit ik me bij aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ook heel benieuwd, denk dat je wel een probleem hebt. Alhoewel ik wel kan geloven dat de rechter hier begrip voor zou hebben, hoop dat er een duidelijk antwoord komt!

Het beste antwoord

Je mag het wapen nooit gemonteerd en geladen in je handen hebben als je niet op de schietvereniging bent. Dit is strafbaar en kan je je vergunning en een boete kosten
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zodra je het wapen pakt en laadt om een inbreker weg te jagen en het komt er uiteindelijk van dat je hem neer moet schieten word je vervolgd voor voorbedachte rade.
Je vergunning is voor het in huis hebben van je wapen niet om hem te mogen gebruiken tegen eventuele inbrekers. Je mag dus ook niet in je eigen muur schieten want je mag helemaal niet schieten buiten de schietvereniging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het enige is dus dat je niet berecht wordt voor verboden wapen bezit, verder word je op dezelfde manier berecht als ieder ander die een vuurwapen trekt of gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.+1