kan ik de gemeente aansprakelijk stellen voor fysieke en materiële schade bij achterstallig onderhoud aan de openbare weg?

Ben 52 jarige vrouw die met scooter ten val is geroken door kuil/sleuf in de weg. Heb bovenarm gebroken en verder veel zware kneuzingen opdelopen aan deze val. Ook is er sprake van materiële schade zoals scooter en kleding, los hiervan staat de emotionele schade en extra onkosten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je kunt altijd de gemeente aansprakelijk stellen.
De ene gemeente zal daar anders mee om gaan dan de andere.
Materiele schade zal nog wel lukken, dat is aantoonbaar, maar de rest niet.

Om de gemeente aansprakelijk te stellen moet er ten minste aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- U hebt schade geleden door gemeentelijk handelen of door achterstallig onderhoud van de gemeente.
- Er is sprake van nalatigheid van de gemeente. Dit betekent dat de gemeente aantoonbaar in gebreke is gebleven.

Voorbeeld gemeente Zeist:
http://www.zeist.nl/Digitale_balie/Producten_en_diensten_op_alfabet/A/Aansprakelijkstelling_gemeente
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kan de gemeente aansprakelijk stellen voor de schade. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg en had ongelukken moeten voorkomen door op tijd de weg te herstellen.

Het is aan te raden foto's te maken van je verwondingen en van de schade aan je scooter en je kleding, zodat je deze allemaal kan bewijzen. Maak ook foto's van de plek waar je bent gevallen. Bewaar ook alle rekeningen van artsenbezoek, ziekenhuisbezoek, enzovoort en van de reparaties aan je scooter en aan je kleding (of de rekening van vervangende zaken, als hier sprake van is).

N.B.: De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het onderhoud van gemeentelijke wegen; de provincie is verantwoordelijk voor het onderhoud van provinciale wegen en het rijk voor rijkswegen. Ga dus goed na of de plek waar je gevallen bent, een gemeentelijke weg is, voordat je stappen onderneemt tegen de gemeente.

Misschien is het ook handig advies te vragen bij het Juridisch Loket.
Antoni