Is er een wet gewijzigd zodat motorrijders in een file langs de auto's mogen rijden? Zo ja welke?

Zou in 1991 gebeurd moeten zijn, maar ik kan het wetsartikel niet zo snel vinden.
===
https://blog.motorkledingcenter.nl/filerijden-motor/
Het is voor motorrijders toegestaan om tussen een langzaam rijdende file door te rijden. Sinds 1991 is hiervoor de WETGEVING veranderd. Waar het eerder inderdaad werd gedoogd, is het sinds dat jaar bij wet toegestaan.

Staat in mijn ogen tegenover:

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/vijf-vragen-over-motoren-in-de-file
Mag dat zomaar, die motoren die tussen de files doorrijden?
Nee en ja. Het is NIET bij WET geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels

LeonardN
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Er is een Gedragscode Motorrijden waarin het filegedrag is geregeld. Het is een dringend advies en geen wettelijke regeling. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Juristen en veel verzekeraars erkennen de gedragscode als een goede richtlijn, zo meldt Centraal Beheer.
Zie: motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/
Zie voor de volledige tekst: https://knmv.nl/kennisbank/veilig-motorrijden/
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Leonard, ik had ook dit artikel geplaatst bij die andere vraag over inhalen. Maar misschien zie je dat niet. Dus ik plaats hem hier ook. Kan je iets met dit artikel?
Helemaal onderaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veilig-rijden-op-de-motor
HeerVoldemort
3 jaar geleden
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/
LeonardN
3 jaar geleden
Ik heb dat gezien (en veel meer geloof me).
Nee daar kan ik dus precies niks mee. Omdat me niet exact duidelijk wordt op welke basis die uitspraak nu gedaan wordt.
-Is dat omdat er toen een wetswijziging heeft plaatsgevonden.
-Is dat omdat er toen een gedragscode is opgesteld.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik dacht dat je er misschien iets mee kon omdat het i.i.g. van een betrouwbare bron afkomstig is. Het is idd raar, dat het niet wettelijk is vastgesteld, maar dat er wel steeds 1991 genoemd wordt. Erg krom.
SentWierda
3 jaar geleden
De Gedragscode dateert van 2006. Sinds 1991 is het niet meer verboden voor motorrijders om langzaam tussen de file door te rijden.
LeonardN
3 jaar geleden
Sinds 1991 is het niet meer verboden voor motorrijders om langzaam tussen de file door te rijden. Ok maar WAT is er dan in 1991 veranderd?

Antwoorden (2)

Nee en ja. Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Een motorrijder mag tussen een file doorrijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer zijn dan 10 km/h. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.
ronron1212
3 jaar geleden
Nee, de wet is hetzelfde gebleven. Maar waar het eerder al wel werd gedoogd, is het sinds 1991 het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Het Motorplatform heeft er namelijk een Filegedragscode met bijbehorende spelregels voor opgesteld. Deze filegedragscode vormt geen wettelijke regeling maar is een advies. Als alle weggebruikers zich aan deze regels houden, dan gaat het door motorrijders langs de file rijden goed en is het toegestaan.
. . .
De door het Motorplatform ontwikkelde Filegedragscode is inmiddels terug te vinden in jurisprudentie en staat dikwijls ook model bij de schadeafhandeling door verzekeraars.
Toegevoegd op 27 juni 2020 14:08: tekst
Amadea