Mag je paper in openbaren prullenbakken dumpen?

Ik heb net heel wat papier en karton in een openbaren (groenen) prullenbak gedumpt. Mag dit??:

Toegevoegd na 31 seconden:
Paper moet papier zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In de regel wel. Om daar zekerheid op te geven moet je kijken naar de Algemene Plaatselijke Verordening en de Afvalstoffenverordening van de gemeente waar het plaats vond.

Ik pak even een voorbeeld uit de Afvalstoffenverordening van Almere:
"Artikel 17 Achterlaten van straatafval

1. Het is verboden straatafval in de openbare ruimte achter te laten zonder gebruik te maken van de van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen.
2. Het is verboden om andere afvalstoffen dan straatafval achter te laten in daartoe van gemeentewege of anderszins geplaatste of voorgeschreven bakken, manden of soortgelijke voorwerpen."

Zoals in lid 2 van dit artikel te lezen is, mag er alleen straatafval in de vuilcontainers achtergelaten worden. In artikel 1 lezen we wat onder straatafval valt:
"straatafval: huishoudelijke afvalstoffen van zeer beperkte omvang en gewicht, zoals proppen, papier, sigarettenpeuken, kauwgom, plastic bekertjes en blikjes, verpakkingsmateriaal, etenswaren, niet zijnde klein chemisch afval, ontstaan buiten een perceel;"

Een grote partij papieren valt daar niet onder.

Een toezichthouder of agent die je betrapt kan je bekeuren voor feitcode H 017, een boete die € 140,- kost.

Toegevoegd na 47 seconden:
Nog een aanvulling. Papier en karton kan bijna altijd gratis aangeboden worden bij de plaatselijke sportverenigingen (die er vervolgens geld aan verdienen) en gemeentewerf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je gooit het in de papierbak....