Wat gebeurt er met het kind bij een alleenstaande moeder die de gevangenis in moet?

M'n schoonzusje heeft er weer een potje van gemaakt en kruipt een keer NIET door de oog van een naald. Ze heeft een strafblad, maar nu is ze woensdag ochtend opgepakt en moet voorlopig in voorarrest. Nu is de vraag wat er gebeurt met haar zoontje van 4,5 jaar?

Hij zit nu bij 'oma' thuis, maandag bij ons, dinsdag bij de andere zus, etcetera etcetera..

Moet jeugdzorg ingeschakeld worden? Kinderbescherming? Wordt dit automatisch gedaan? Of helemaal niets?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop dat ze goede hulp krijgt en daar door gaat inzien dat ze echt moet veranderen in haar gedrag. Omwille van het geluk van haar kind.

Antwoorden (1)

Dat wordt van geval tot geval bekeken, maar in elk geval wordt er alles aan gedaan moeders zo veel mogelijk een rol te laten spelen in het leven van hun kinderen, vooral met het oog op gedragsproblemen in de toekomst. Hierbij wordt overigens primair uitgegaan van het belang van het KIND, niet van de moeder.

Soms is opvang thuis mogelijk of bij andere familieleden, soms moet er een andere plaats worden gezocht (pleeggezin bijvoorbeeld). De instantie die zich hiermee bezig houdt is de DJI ; Dienst Justitiele Inrichtingen.

Ik kan niet vinden of dat ook al in gang gezet wordt in het geval van voorarrest ; zolang dat nog mogelijk is lijkt echter opvang in directe (familie)kring me wel het meest wenselijk.

Veel informatie vind je in de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk ALTIJD zelf Jeugdzorg inschakelen om te zien of je gezamenlijk tot een goede oplossing kunt komen, want heen-en-weer schuiven in een periode die voor het kind toch al stressvol kan zijn, lijkt me zeker niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Indien voorarrest en geen tweede verlenging worden de instanties niet ingeseind als men weet dat het kind tijdelijk goed gehuisvest zit. Als men het vermoedde heeft dat het kind in een nadelige situatie terecht komt wordt er onderdak in een crisiscentrum geregeld. In dit geval zal er voorlopig niets gebeuren als dat de instanties vanaf de zijlijn een oogje in het zeil houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Betreffende je aanvulling: Hier ben ik het dus niet mee eens, een opvang in een crisiscentrum is vele male stressvoller dan het heen en weer geschuif onder bekende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dát ben ik met je eens. Maar als de problemen structureler van aard zijn, kan een pleeggezin, of het pleegouder/voogd maken van een familielid (oma, tante) als váste verblijfplaats denk ik wel veel meer rust geven.