Is het terecht dat er op sommige namen een taboe rust?

Ik bedoel, het is maar een naam. Een naam bepaalt je persoonlijkheid niet! In ieder geval niet zo drastisch dat je er een crimineel door wordt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ik denk niet dat dat terecht is nee, zéér onterecht zelfs. Maar welke namen doel je op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mara;

Dat is gewoon kortzinnig. Geen mens kan er iets aan doen dat hij met een bepaalde naam is geboren en aangegeven en mensen aanvallen vanwege een toevallig beruchte naamgenoot is gewoon dom. Het hoeft overigens helemaal niet tot trauma's te leiden; mijn achternaam in het 'gewone' leven is gelijk aan die van iemand die als moordenaar de vaderlandse geschiedenis is ingegaan en ik slaap er niet slechter van. Slecht slapen deed ik sowieso al....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt zeker geen crimineel van de naam die je krijgt. Het is dan ook niet dat er waarschijnlijk daarom een taboe op richt.
Maar probeer je eens voor te stellen als je je kind 'Adolf' noemt. Dan roept dat vooral bij anderen een beeld op, en is de kans groot dat de link naar de ouders wordt gelegd over evt Nazi-aanhangers.
Het kind zal waarschijnlijk vooral van de omgeving veel last hebben, en ik verwacht dus dat omdat de naam aanstootgevend is, dat er een taboe op rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken twee mensen met de naam "Adolf".
Ze woonden allebei in het Noorden van het land waar niemand er raar van op keek.De ene Adolf is verhuist naar het midden van het land waar de mensen hem meteen Dolf gingen noemen omdat ze zijn naam aanstootgevend vonden.
Misschien ligt het ook aan de omgeving of een naam aanstootgevend word gevonden.
ik denk dat niet veel mensen hun kind Adolf noemen...
maar wel veel jozef, omdat stalin niet zo bekend was in nederland... maar toch is het wel zo dat sommige namen niet kunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof me, die zijn er echt wel hoor! Zeker in de tijd net na de oorlog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Inetjuhhh.En die ouders zijn/waren zeker niet extreem rechts.
Ik vind dat er op bepaalde namen een taboe zou moeten rusten. En dan bedoel ik niet namen van mensen die in de geschiedenis (of nu) een bepaalde rol hebben gespeeld, maar namen die door mensen verzonnen worden voor hun kinderen om maar zo bijzonder mogelijk over te komen.

Hoe zielig is het bijv. voor een klein gedrongen meisje om Ducky te heten?? En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een naam kan wel degelijk invloed hebben op de wijze hoe je naar iemand kijkt.
typ maar eens op google of youtube in "De Vliegende Panters - Meisjesnamen" (niet geschikt voor jeugdige kijkers).

Zet hier geen rechtstreekse link wand dat kost me 5 punten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat vind ik wel terecht.
Een naam draag je namelijk de rest van je leven bij je. Het is vaak het eerste wat iemand van je te weten komt. En daardoor zegt het wat over jou. Mensen reageren op het horen van een naam. Dat kan ook negatief zijn.
Als je je kind als voornaam potje wil geven of snotjong kan dat natuurlijk niet.
Ik vind ook dat er een taboe moet komen op de combinatie van voorletters of achternaam.
Want er zijn mensen in het land die: P. Enis heten. Of L.U.L. Rozenwater. Dat zijn dingen die toch wel een invloed hebben op je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is terecht. Maurice bijvoorbeeld: die smeren altijd zoveel gel in hun haar. Of Sebastiaan: die lachen altijd zo fluitend door de spleet in hun tanden. Of Stella: die gaan altijd te weinig naar de kapper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je je zoon Adolf noemen. In de klas heet hij dan Aad. Niks mis mee.
Voor iedere voornaam is wel een moordenaarje of een oplichtertje te vinden.

Maar aan de andere kant moeten ouders wel aandacht besteden aan het naamgeven.

Ik heet Johannes Gerardus van der Putte.
Ik heb altijd prolemen met banken en andere instellingen. Ik sta soms op V van Van gesorteerd en soms op de P van Putte, maar ook wel op de D van Der.
Post en cheques leveren altijd problemen op omdat die worden uitgeschreven met mijn roepnaam: Jan v.d. Putte.
Geef een kind een enkelvoudige naam, met voornaam = roepnaam. Aan de voorvoegsels valt niet eenvoudig iets te doen.