Wat zijn de actoren die betrokken zijn bij kindermishandeling?

Actoren zijn groepen mensen, stichtingen, verenigingen, actiegroepen, bedrijven, ministeries, politieke partijden etc. die iets met het probleem kindermishandeling te maken hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van de procedure
Wie heeft gemeld? Wat voor soort mishandeling is er? Hoe snel moet er opgetreden worden?
Een aantal actoren zijn:
- De melder.
Dit kan een persoon of instantie zijn
(arts, consultaitebureua, school, buurvrouw, peueterspeelzaal etc.)
- jeugdbeleid
Jeugdbeleid is beleid dat gericht is op de jeugd. Diverse overheden (rijk, provincie en gemeenten) houden zich bezig met jeugdbeleid
- het AMK (Advies en meldpunt kindermishandeling)
(zie: http://www.amk-nederland.nl/)
Jeugdzorg
- RAAK (Reflectie en Actiegroep Aanpak Kindermishandeling)
Dit is een organisatie die als doel heeft het veronderstelde extreme aantal kindermishandelingen in Nederland terug te dringen. Daarbij heeft ze onder andere met enig succes gepleit voor een verplichte melding van kindermishandeling en de aanstelling van een minister voor jeugdbeleid.
De organisatie ziet zichzelf als een buitenparlementaire actiegroep
- jeugdzorg
(zie: http://www.bureaujeugdzorg.info/Hoofdlocaties/)
Ook kunnen instanties als: maatschappelijk werk, het consultatiebureau, de voogd, de politie etc. een rol spelen.
Ook kan dit een agendapunt in de politiek zijn. Er wordt uiteraard ook beleid gemaakt.