Waarom zegt men vaak (als excuus), ik heb geen tijd. Terwijl we allemaal 24 uur per dag hebben.

Waarom beseft men niet dat we allemaal maar 24 uur per dag hebben en het dus een slecht excuus is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Zoals, geen tijd om te sporten. Geen tijd om te studeren, geen tijd voor een bijbaantje. enz.

Toegevoegd na 6 uur:
Niemand hier begrijpt hem tot dit moment! Hoe kun je stellen dat je geen tijd heb? Hoe kun je nou geen tijd hebben!

Dus dit heeft niets te maken met selectie van waar je tijd aan wilt besteden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm iedereen een -1 omdat de vraag niet goed gesteld is, maar welk antwoord wil of verwacht je te horen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef niemand een -1 Kiswum, dat is jou aanname
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Lotus, ik heb het niet helemaal goed verwoord, maar ik wil je natuurlijk niet vals beschuldigen. Vind het alleen jammer dat de minnetjes zijn uitgedeeld door iemand zonder reden. Ik heb me er maar bij neergelegd dat sommige het liever alleen maar uitdelen zonder hier een argument voor te geven. Maar welk antwoord je verwacht te horen is wel naar jou gericht ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik wist welk antwoord ik zou willen horen, dan zou ik de vraag niet hoeven te stellen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt toch niet stellen dat je geen tijd meer over heb? Je heb immers altijd 24 uur per dag. Nooit meer nooit minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan moet je het gewoon zien als een spreekwoord. Wie A zegt moet B zeggen, moet je dan ook niet letterlijk zien. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_spreekwoorden

Het beste antwoord

"Ik heb geen tijd" is een excuus om jou af te schepen...

Ze zeggen dan: Ik heb geen tijd voor jou... Ik heb overal tijd voor, maar niet voor jou... Dat is het excuus... En jij kunt er niets aan doen... We hebben allemaal 24 uur...

Het is kwetsend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Wat er netuurlijk bedoelt wordt is: Ik heb geen tijd over. Oftewel: Naast
8 uur werk,
1 1/2uur eten
1uur reistijd
8 uur slapen en
wat prive dingen

hebben ze geen tijd meer in de dag oevr om nog andere dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd heb je niet, tijd maak je aan de hand van prioriteiten die je stelt.

Ik heb deze week eigenlijk geen tijd over voor andere dingen. Maar mochten mijn ouders in het ziekenhuis terecht komen heb ik ineens elke avond tijd om op bezoek te gaan. Wil een vriendin echter afspreken dan moet dit tot volgende week wachten.

Oftewel, tijd maak je.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is overigens geen excuus, maar echt de reden. Die tijd is namelijk al anders ingedeeld.

Toegevoegd na 15 uur:
Aan de hand van de aanvulling op de vraag. Het is excuus dat wordt gebruikt is 'ik heb geen tijd (over)' Dit wordt in de volksmond afgekort tot ik heb geen tijd. Natuurlijk heb je wel tijd er is altijd tijd en iedereen heeft tijd (voorzover je een begrip als tijd kunt hebben).

Het heeft juist wel te maken met de selectie hoe je je tijd wilt besteden. Maar volgens mij vraag jij je af waarom we het 'ik heb geen tijd' noemen en niet waarom dat het excuus is.

En dat komt toch weer neer op 'ik heb geen tijd over'.

Als dat niet je vraag beantwoord zul je je vraag opnieuw moeten stellen want het beantwoord wel de vraag die je gesteld hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen denken dat dat een goed excuus is dat wel aanvaard wordt, maar het wordt gewoon misbruikt omdat de mensen in 70% (ruime gok) van de tijd echt wél tijd hebben. Misschien niet om hetgeen te doen wat er gevraagd wordt, maar sowieso wel een deel daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat is omdat het een algemeen aanvaard excuus is. Als je geen tijd hebt heb je het druk, en wie is die ander dan om jou van je kostbare tijd te beroven. Als je gewoon eerlijk zegt dat je geen zin hebt, dan probeert die ander je over te halen, of je krijgt een vervelend gevoel omdat je zin zou kunnen maken. Als je geen tijd hebt dan wek je de suggestie dat de oorzaak buiten jou ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werksituatie: Veel dingen kun je niet na, voor, tijdens je werk doen.
Thuis situatie: Veel dingen ga je niet in je vrije tijd doen voor het werk.
Slaap situatie: in de overige tijd wil je ook nog rustig kunnen slapen. Helaas geldt dit ook voor andere mensen. Want om 02.00 uur is het niet zo fijn om je buurman te horen slopen in zijn woning, omdat hij anders geen tijd heeft.

Geen tijd hebben wilt dus gewoon zeggen, in het tijdsbestek dat je voor een bepaalde tijd hebt gekregen.
- Tijdens het werk geen privézaken.
- Thuis geen werkgerelateerde zaken.
- Tijdens je slaap geen zaken doen die je normaal zou doen als je wakker bent.
- Tijdens het beantwoorden geen andere dingen doen omdat je daar op dat moment geen tijd voor hebt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat mensen er geen zin in hebben maar het ook zielig vinden voor die andere om dat eerlijk te zeggen.
en geen tijd hebben is een smoes die het meest voor de hand ligt,
14 jaar geleden
Een ander kan niet in je agenda kijken en weet dus niet hoe terecht dit excuus is, maar je mag er van uit gaan als iemand iets belangrijk vind dat er tijd gemaakt kan worden.
Ik ken ook mensen die altijd maar roepen dat ze het zo verschrikkelijk druk hebben, in hun beleving is dat misschien ook wel zo, maar in mijn ogen denk ik vaak, hoe druk kan je je maken??? Wanneer vind je zelf dat je het druk hebt? Dit verschilt ook per persoon.
Ook heeft het te maken met je prioriteiten, vind je dat je minstens 2 avonden per week thuis moet zijn, dan plan je dat in, voor een ander lijkt het dan misschien dat je tijd genoeg hebt, maar voor jou zijn die 2 avonden belangrijk.
Een ieder heeft een andere invulling van zijn tijd.
Misschien wordt het wel vaak als excuus gebruikt maar lang niet iedereen kan goed plannen en hebben aan die 24 uur nooit genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, maar ik heb geen tijd om deze vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen tijd is meestal (niet altijd ) een smoes.

Als je tegen iemand zegt geen tijd , dan betekend dat
meestal,(niet altijd) dat je niet geintresseerd bent in zijn-zijn-haar aandacht die zij-hij wil.

Natuurlijk is dat niet altijd zo, het kan ook zo zijn dat je
opdat moment ergens anders mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eigenlijk geen tijd om deze vraag te beantwoorden maar ik zal er tijd voor maken. En daar gaat het om, tijd maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zeggen mensen geen tijd voor ....ik denk dan altijd als je echt iets wil maak je tijd ! Dus het is inderdaad een excuus. Het is maar net wat JIJ belangrijk vindt ,dan ga je er gewoon voor . Dan is tijd echt niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb daarover eens gebrainstormd met een groep.Uit veel antwoorden kwam unaniem een ok over één : de PRIORITEIT bepaalt je tijdsgebruik. Vb. Als je vader of moeder stervende is zal niemand zeggen : ik heb geen tijd.Aldus.

Toegevoegd na 41 seconden:
+1 voor de gegrondheid van de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben geen tijd omdat we er geen tijd voor maken.
Als men geen tijd heeft betekent dit dat men prioriteiten aan iets anders geeft.