Waarom willen mensen bezitten?

Een huis, een eigen auto, grond. Waarom is bezit zo belangrijk voor mensen?

Weet jij het antwoord?

/2500

voornamelijk status, een mooie auto maakt indruk op je collega's een mooi huis maakt indruk op je vrienden. net zoals met een mobieltje veel jeugd (ik ook) hebben een mobieltje om indruk te maken op je vrienden.

Vraag moet eigenlijk zijn,waarom is bezit zo belangrijk voor veel mensen. Dat is het namelijk niet voor mij. Ik beschouw alles als een lening een lening van moeder aarde.Hoe kan ik iets bezitten vraag ik me af. Feit is dat na mijn dood ,ik niets mee kan nemen.Ik heb geen eigen huis(nooit gewild ook)maar voor de rest heb ik veel spullen waar ik goed voor zorg tot dat ik het niet meer hoeft te gebruiken.Ja het is leuk al die dingen maar voor mij is het geen status maar een soort speelgoed. Ik hecht er geen grote waarde aan .Maar het is nuttig zolang het duurt.En voel me tevreden dat andere er ook van kunnen genieten.

Toch niet iedereen heeft die ambitie om alles te willen hebben en zeker niet als het materiele dingen zijn.Er is 1 bezit die iedereen wil hebben en dat is gezondheid, tenminste als ze verstandig zijn.

Ik denk dat bezit belangrijk voor ons is omdat we dan meer controle op ons leven hebben. Controle geeft ons een gevoel van zekerheid en veiligheid. Terwijl we weten dat het een bedrieglijk gevoel is. Er hoeft maar dit te gebeuren en je bent de controle kwijt. Je denkt daar liever niet te vaak over na. Anders word je gek en dat is toch ook niet de fijnste manier van overleven... Daarom heeft het zoveel meerwaarde als je je leven in de handen van God legt. Dan heeft Hij alles onder controle. Niet om je verantwoordelijkheid af te schuiven, maar wel om de angst om de controle te verliezen kwijt te raken. Zijn eeuwige armen zijn dan onder je (zie bron: Deuteronomium hoofdstuk 33: vers 27).

om hun status te vergroten (rangorde)

Het kan ook gewoon heel erg veel plezier en voldoening geven om leuke, fijne, of hele mooie dingen te bezitten. Ik geef ronduit toe dat ik best materialistisch ben aangelegd, en daar schaam ik me niet voor. Ik rijd graag een mooie auto, draag graag mooie kleding, en woon graag in een fijn huis omdat ik me daar lekker bij voel! Niet voor een ander, maar voor mezelf! En daarbij een lieve vriendin, leuke huisdieren en een fijne baan, dat zijn voor mij allemaal stukjes geluk....

Omdat ze dan de buren of vrienden hun ogen kunnen uitsteken; kijk eens mijn auto is groter dan de jouwe en blijkbaar geeft ze dat een goed gevoel. Sommige willen blijkbaar hier op GV meer punten bezitten dan de ander en voelen zich daardoor prettig. Ik heb daar geen last van gelukkig. Er zijn bepaalde zaken die ik nodig heb zoals een auto voor mijn werk. Maar als ik morgen tien stappen terug moet doen en Nederland kan inruilen voor een stuk strand met hangmat ben ik weg. Helaas moet er toch gegeten worden dus moet ik toch nog werken. Dus heb ik daarvoor toch die auto nodig. Dus nog even bekijken hoe ik mijn plan kan realiseren; materialisme inruilen tegen rust en natuur! Niks bezitten maar wel een leven zonder zorgen. Heerlijk lijkt me dat.

Bezit bevestigd (voor je gevoel) dat je bestaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100