Waarom willen mensen bezitten?

Een huis, een eigen auto, grond. Waarom is bezit zo belangrijk voor mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zekerheid. Als je iets bezit raak je dat niet zomaar kwijt. Dus heb je een plaats om te slapen, een auto die je vrijheid geeft om heen te gaan waar je heen moet. Grond waar je desnoods je eigen eten kan verbouwen.

Bezit is een soort verzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Monique ; je kunt toch niet je hele leven leven alsof het de laatste dag is ? Voor het geval het toch gewoon 80 comfortabele, redelijk probleemvrije jaren worden, kun je toch maar beter een paar basis-zekerheden inbouwen ?

Andere antwoorden (15)

voornamelijk status, een mooie auto maakt indruk op je collega's een mooi huis maakt indruk op je vrienden.

net zoals met een mobieltje veel jeugd (ik ook) hebben een mobieltje om indruk te maken op je vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van bezit geeft veel mensen het gevoel iets bereikt te hebben in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het mij onafhankelijk maakt. Ik heb een huis gekocht zodat ik over 30 jaar het in mijn bezit heb en geen kosten als woonlasten heb en dus meer plezier kan hebben van mijn pensioen. Een eigen auto heb ik niet, maar daarvoor ben ik wel aan het sparen, en ja, een auto van 2000 euro is voor mij prima, het gaat er om dat hij rijdt. Een extra stuk grond bij onze tuin hebben wij gekocht voor meer woongenot en ruimte.

Helemaal niks om een ander zijn ogen mij uit te steken, een ander zou zijn neus nog ophalen vrees ik. Maar ik ben gelukkig, want het is van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou zo minder lang kunnen zijn, maar een hypotheek betaal je niet in twee jaar, toch?
Het is in ieder geval voor mij een beter gevoel dat 30 jaar lang huren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 jaar looptijd voor een hypotheek is vrij normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik zie het aan mijn ouders. 1 daarvan is niet meer zo goed. Dus al het geld wat ze hebben overgehouden gaat naar zorg. Dus hopen dat over 30 jaar je nog in staat bent om te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je een huis huurt, weet je zeker dat je niks hebt! Ik zie het als geld wegbrengen. Dan kun je wel lekker in het "nu" leven, maar ik wil niet afhankelijk zijn van een lullig aow'tje! En of we ziek of niet ziek zijn of gaan worden, daar heb je totaal geen invloed op. Het lijkt wel alsof je niks mag bezitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn het hier niet gewend, maar in Duitsland bijvoorbeeld is je huis afbetalen heel normaal, hoor. Daar hoef je dan ook geen vermogensbelasting meer over te betalen, zodat je na je pensioen inderdaad flink op woonlasten achteruit gaat (of eerder al).
In nederland schiet je er om diezelfdde reden nauwelijks wat mee op. Een aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrente-aftrek is vaak zelfs voordeliger. Belachelijk eigenlijk.
Ik wil perse een eigen huis, een afbetaalde auto etc. hebben omdat het dan van mij is en niemand verder er iets over te zegen heeft.

Status heeft daar totaal niets mee te maken.

Ik denk verder dat het mens-eigen is en daarom bijv. het communisme ook nooit zal werken, behalve onder een dictoriaal regime.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik bezit is ons koophuis ,waarom omdat we niet voor een huurwoning in aanmerking konden komen .Met twee inkomens werd huren wel heel erg duur ,dus hebben we een huis gekocht dat was dan verstandiger .Het is niet belangrijk voor mij om te bezitten .Een auto is praktisch. Ik leef liever tevreden dan om het bezitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is mensen vertelt dat je kunt bezitten, dat is helemaal niet zo... Zelfs je eigen lichaam is niet je bezit... Iets wat je bezit is iets wat je nooit afgenomen kan worden, kan het je afgenomen worden, dan heb je het in bruikleen, maar daarmee is het niet je bezit...

En iedereen is het er over eens, dat je iets kan bezitten, maar het is niet zo zoals gezegd...

Hoe kun je grond bezitten, over 1000 jaar is die grond er nog en jij bent er niet, is die grond dan nog van jou? grote onzin dus, dat bezit... Oh ja natuurlijk kun je je alles wijsmaken, dan huur je een Ferrari voor één dag, dan kun je jezelf voor de gek houden dat je een Ferrari bezit of bezeten hebt... En dat klopt dan weer wel, bezeten is dat...

Maar omdat mensen ervan overtuigt zijn dat ze iets KUNNEN bezitten, willen ze dat (Reclamejongenswerk dus hier ook)...

Mensen denken dat bezit hun veiligheid geeft, maar dat is niet zo, want als je veel bezit en ik kan het weten, dan ben je alleen maar bang dat je je bezit kwijt raakt en dan moet je het als een bezetene gaan beschermen...

Nee hoor ik bezit niets in deze wereld, totaal niets, dus ik kan ook niets kwijtraken en hoef niets te beschermen. ik rust nu al uit en ben nog niet gepensioneerd... Heerlijk is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer kan ik de pc's en de rest van je huisraad bij je op komen halen? Want je bezit niets, dus is het algemeen te gebruiken lijkt me zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch knap van die reclame jongens dat ze iets al duizenden jaren voor ze zelf bestonden hebben uitgevonden.
AWM
14 jaar geleden
In dat geval kom ik binnenkort je PC even ophalen die je niet hebt.
AWM
14 jaar geleden
Hee, die PC wil ik! Afblijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaaha wat een lol weer antwoordman mag ik dan tenminste de muis ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was eerst!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk wil je zeggen je bent niet materialistisch,maar sommige dingen zijn gewoon praktisch om te gebruiken. ter compensatie +1 xinix
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix,je spreekt je zelf weer eens tegen! In een ander antwoord,heb je aangegeven,dat je jezelf gepensioneerd had en nu ben je opeens nog niet gepensioneerd.
Je moet ,vooral als je veel antwoorden geeft wel in de gaten houden,wat je geantwoord hebt!
Zoiets komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwe vraag: hoe komt het toch dat er op gv mensen zijn die andere mensen zo graag willen afzeiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw, de reclamejongens en de auto in één antwoord.. ben alleen de chauffeur nog even kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, Ik snap precies wat je bedoelt. Vooral dat je zelfs je lichaam niet bezit... Heel goed gezegd. +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof helemaal niets van je verhaal no hard feelings verder....
Status, comfort en vrijheid.
En wat je bezit, hoef je niet meer om te bedelen.
Je kunt bezittingen ook weggeven zonder dat je daar iemand toestemming voor hoeft te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag moet eigenlijk zijn,waarom is bezit zo belangrijk voor veel mensen.
Dat is het namelijk niet voor mij.
Ik beschouw alles als een lening een lening van moeder aarde.Hoe kan ik iets bezitten vraag ik me af.
Feit is dat na mijn dood ,ik niets mee kan nemen.Ik heb geen eigen huis(nooit gewild ook)maar voor de rest heb ik veel spullen waar ik goed voor zorg tot dat ik het niet meer hoeft te gebruiken.Ja het is leuk al die dingen maar voor mij is het geen status maar een soort speelgoed.
Ik hecht er geen grote waarde aan .Maar het is nuttig zolang het duurt.En voel me tevreden dat andere er ook van kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezit is natuurlijk relatief, maar in de dagelijkse praktijk spreken we wel degelijk van het in juridische zin bezitten van zaken, hoe esoterisch je dat ook wilt benaderen.

In de eerste plaats vormen bezittingen een zekerheid : een dak boven je hoofd, een plaats om te slapen, heel basaal. En al snel daarna iets comfortabeler ; een goed bed, een fijne bank, een autootje om je actieradius te vergroten, een goeie televisie, comfortabele kleren....

Voor de een is het bezitten van het object vanwege de functie ruim voldoende, voor de ander is ook de waarde of de uitstraling van het object van belang, blijkbaar door een zekere behoefte aan status (waar blijkbaar ook veel mensen die het nooit zouden kunnen bezitten gevoelig voor zijn, anders zou het die status niet geven.). Dus de een wil een klein autootje om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen, de ander is pas tevreden met een PC-Hooft-trekker of dikke Duitse auto.

Bezittingen maken het leven dus aantrekkelijker en makkelijker. Mits je je prioriteiten goed op een rijtje hebt. Ongebreideld materialisme, vaak gevoed door hang naar status die feitelijk boven het budget ligt, wil in de praktijk nog wel eens voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet iedereen heeft die ambitie om alles te willen hebben en zeker niet als het materiele dingen zijn.Er is 1 bezit die iedereen wil hebben en dat is gezondheid, tenminste als ze verstandig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat bezit belangrijk voor ons is omdat we dan meer controle op ons leven hebben. Controle geeft ons een gevoel van zekerheid en veiligheid. Terwijl we weten dat het een bedrieglijk gevoel is. Er hoeft maar dit te gebeuren en je bent de controle kwijt. Je denkt daar liever niet te vaak over na. Anders word je gek en dat is toch ook niet de fijnste manier van overleven...

Daarom heeft het zoveel meerwaarde als je je leven in de handen van God legt. Dan heeft Hij alles onder controle. Niet om je verantwoordelijkheid af te schuiven, maar wel om de angst om de controle te verliezen kwijt te raken. Zijn eeuwige armen zijn dan onder je (zie bron: Deuteronomium hoofdstuk 33: vers 27).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om hun status te vergroten
(rangorde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook gewoon heel erg veel plezier en voldoening geven om leuke, fijne, of hele mooie dingen te bezitten. Ik geef ronduit toe dat ik best materialistisch ben aangelegd, en daar schaam ik me niet voor. Ik rijd graag een mooie auto, draag graag mooie kleding, en woon graag in een fijn huis omdat ik me daar lekker bij voel! Niet voor een ander, maar voor mezelf! En daarbij een lieve vriendin, leuke huisdieren en een fijne baan, dat zijn voor mij allemaal stukjes geluk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan de buren of vrienden hun ogen kunnen uitsteken; kijk eens mijn auto is groter dan de jouwe en blijkbaar geeft ze dat een goed gevoel. Sommige willen blijkbaar hier op GV meer punten bezitten dan de ander en voelen zich daardoor prettig.

Ik heb daar geen last van gelukkig. Er zijn bepaalde zaken die ik nodig heb zoals een auto voor mijn werk. Maar als ik morgen tien stappen terug moet doen en Nederland kan inruilen voor een stuk strand met hangmat ben ik weg.

Helaas moet er toch gegeten worden dus moet ik toch nog werken. Dus heb ik daarvoor toch die auto nodig. Dus nog even bekijken hoe ik mijn plan kan realiseren; materialisme inruilen tegen rust en natuur! Niks bezitten maar wel een leven zonder zorgen. Heerlijk lijkt me dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezit bevestigd (voor je gevoel) dat je bestaat.