Krijg je een rekening van de politie als je vermist wordt en wordt opgepakt?

Een bekende van mij heeft suïcidale gedachtes en sinds een paar weken is er in ons familie ook het besef dat er concrete plannen zijn. Afgelopen dinsdag heeft hij een uur vrijheid genomen uit de kliniek en is toen niet teruggekomen. De kliniek is daar 5 uur later erachter gekomen en heeft toen de politie ingeschakeld. Die heeft hem gevonden en weer teruggebracht. Nu zit hij bij familie en nog steeds met suïcidale gedachtes en plannen. Met diazepam komt hij tot rust, maar hij heeft het gevoel te vluchten en weg te rennen.

Laatst had ik van iemand gehoord dat de politie een rekening stuurt als iemand met die gedachtes vlucht en weer gevonden wordt. Klopt het dat mocht deze persoon weer vluchten met de gedachte zijn plan uit te voeren dat de politie een rekening stuurt bij een mislukte poging omdat ze "bezig zijn geweest".

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nee. De politie is al lang blij als een dergelijke patiënt levend en wel gevonden wordt. Opsporen van deze mensen behoort tot de politietaken.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Maar zou de politie een rekening aan de kliniek sturen? Net zoals brandweer ook contact opneemt met je verzekering?
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969 Zie je de kliniek hier dan als schuldige/verantwoordelijke/aansprakelijke?
Nee, de politie stuurt je slechts een rekening als je willens en wetens ten onrechte beslag op hun tijd legt. Bijvoorbeeld door een valse aangifte te doen, of een ontvoering in scene te zetten. En zelfs dan blijft het vaak achterwege, omdat hun 'systeem' daar slecht op is ingericht.
een jaar geleden