Waarom krijg je nooit de achternaam van een crimineel, maar wel van de slachtoffers en bijv. die chirurg die nu in opspraak is?

Die chirurg is ook niet helemaal zuiver, maar wordt overal met achternaam en volledige foto gepubliceerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

In principe is het zo, dat de achternamen van verdachten geheim worden gehouden. De mensen die verdacht worden van een misdrijf, kunnen ook onschuldig zijn. Of ze schuldig zijn, moet blijken uit politieonderzoek. Er moet overtuigend worden bewezen dat de verdachte werkelijk heeft gedaan, waarvan hij wordt verdacht.

Het kan voor iemand erg nadelig zijn, dat zijn achternaam bekend wordt, terwijl hij niets strafbaars heeft gedaan. Als na het onderzoek blijkt, dat de betrokkene niets strafbaars heeft gedaan en onterecht als verdachte werd gezien, wordt hij, als zijn naam bekend was gemaakt, onterecht geassocieerd met het misdrijf. Dat kan negatieve gevolgen hebben voor zijn carrière, zijn sociale omgeving, enzovoort.

Slachtoffers hebben in principe geen last van het bekendworden van hun achternaam. Niemand zal het ze kwalijk nemen dat ze slachtoffer zijn van een misdrijf.

In het geval van de chirurg waren er eerst alleen maar geruchten en onbevestigde berichten. Het is logisch dat in zo'n geval, de naam van de betrokkene nog gewoon genoemd wordt. Inmiddels is hij echter erg bekend geworden, nu zijn zaak zo lang duurt en zo omvangrijk lijkt te zijn. Nu worden in diverse media zijn ogen op foto's afgedekt met een zwart balkje om hem niet bekend(er) te laten worden: formeel is hij immers alleen nog verdachte in diverse zaken.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, Antoni.
En ter aanvulling:
1. schuld of onschuld blijkt voor de rechter, niet door de politie.
2. bekende mensen of mensen in een openbaar ambt die van een misdrijf worden verdacht kun je bijna niet met initialen noemen in de media. Op het moment dat Marco Bakker onder invloed iemand doodrijdt, heb je het niet over Marco B. Dat is de pech van beroemd zijn, vermoed ik.
3. op het moment dat iemand door de rechter schuldig wordt bevonden en wordt veroordeeld, vervalt de privacybescherming van de naam en heet ie niet meer Volkert van der G. maar Volkert van der Graaf, niet meer Mohammed B. maar Mohammed Bouyeri enzovoort.
Antoni
11 jaar geleden
Dorske, dank voor je reactie. Ik ben het helemaal eens met je aanvullingen.

Andere antwoorden (2)

Bekijk even de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar de in opspraak zijnde chirurg van verdacht wordt, is ook crimineel te noemen. Al betreft het dan 'witteboordencriminaliteit' (of moet ik zeggen wittejassencriminaliteit?) in plaats van 'blauweboordencriminaliteit'.

Vroeger (nu lang niet altijd meer) werden verdachten en veroordeelden aangeduid met initialen, dat was een code die de media hanteerden. Want volledige vermelding van voor- en achternaam zou de terugkeer in de maatschappij kunnen bemoeilijken. Tegenwoordig zijn die namen snel toegankelijk via bijv. Google.

Zo weten we dat een van de Heinekenontvoerders Willem Holleeder heet, een grote crimineel bij wie verschillende media tegenwoordig aan de lippen hangen, hoe vreemd kan het lopen. We kennen ook Volkert van der Graaf, de moordenaar van Pim Fortuijn. En dat de overleden aanslagpleger op de koninklijke bus Karst Tates heet, was ook in de media te lezen.

De 'initialencode' wordt eigenlijk net zo lang gehanteerd, tot een ander medium 'm schendt. Daarna heeft het geen nut meer om een initiaal te gebruiken. Bovendien wordt hij niet gehanteerd bij bekende Nederlanders.

De namen van slachtoffers worden normaliter niet genoemd, tenzij ze zijn overleden.
Computoon
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Van veel verdachten werd (en wordt nog steeds) de achternaam geheim gehouden en alleen aangegeven met een initiaal tot het moment dat er werkelijk sprake is van een veroordeling (of de verdachte is overleden). De door jou genoemde personen waren eerst bekend onder de namen Willem H., Volkert van der G. en Karst T.. Pas wanneer een verdachte is veroordeeld, is hij een crimineel.