Mag je iemand condoleren als je geen kaart hebt gekregen?

10 maanden geleden
2.2K
Pieterke
10 maanden geleden
Je weet niet zeker of dit op prijs gesteld wordt. Misschien heeft de overledene zelf van tevoren doorgegeven wie wel of niet voor de uitvaart uitgenodig mogen worden. Heb je bekenden die wel een kaart hebben ontvangen? Misschien dat zij meer daaromtrent weten. Een condoleancebrief lijkt me altijd wel kunnen. In zo'n brief kun je ook je persoonlijke herinneringen aan de overledene schrijven, wat troost kan bieden aan de nabestaanden.
LeonardN
10 maanden geleden
@Pieterke Je verwart condoleren met de condoleren op de uitvaart zelf.
Zo kan je iemand ook feliciteren zonder dat je op zijn verjaarsfeestje komt.
Pieterke
10 maanden geleden
Je hebt gelijk @LeonardN. Ik ging er onterecht vanuit dat vraagstelster condoleren op de uitvaart bedoelde.

Antwoorden (2)

Ja, een blijk van medeleven tonen mag altijd.
10 maanden geleden
Pieterke
10 maanden geleden
Wat nou als vraagstelster bewust geen kaart heeft gekregen? Misschien wilde de overledene alleen bepaalde mensen op de uitvaart.
Amadea
10 maanden geleden
Condoleren kan toch ook op een ander tijdstip dan bij de uitvaart?
TurfGraver
10 maanden geleden
Condeleren is wat anders dan naar uitvaart gaan.
Pieterke
10 maanden geleden
@Amadea en @Turfgraver: Jullie hebben gelijk. Ik ging er onterecht vanuit dat vraagstelster condoleren op de uitvaart bedoelde.
Als je hart dit aangeeft, gewoon volgen.
Verwijderde gebruiker
10 maanden geleden