Geeft pesten meer macht en zet het anderen die, soms uit angst, meer macht willen aan tot pesten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is zeker het geval. Verder is groepshierarchie hier erg belangrijk in. Het bij een peergroep willen horen en daarom onder groepsdruk andere mensen weigeren. Vaak word door de sterkste van de groep een nieuw lid geweigerd. De rest zal volgen uit angst om uit de peergroep te moeten verlaten en op deze manier hun plekje in de groep veilig te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende redenen waarom wordt gepest, onzekerheid is er één en dan is het doel het verkrijgen van macht.
Een andere kan jaloezie zijn, dan is het doel niet zozeer om macht over iemand te krijgen (hoewel het er toch wel in de buurt komt) maar meer het naar beneden halen van iemand anders
Iemand die afwijkt wordt soms gepest en dit geeft degene die het doet ook wel een soort macht.

Ik denk dat de "pesters" het vaak doen om hun eigen onmacht te verbergen EN omdat ze gewoon niet weten hoe ze zelf met hun gevoel uit de voeten moeten

zie bijgevoegde link, daar staat eea mooi in een overzicht