Hebben twee schoenen die aan de veters zijn vastgebonden en ergens hangen een betekenis?

Ik zie het soms buiten hangen in bomen of hoogspanningskabels oid. Waarom zou iemand z'n schoenen daar hangen?

11 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (6)

een soort baldadigheid,overgenomen uit een film van enkele jaren geleden waarin iemand in een vrolijke bui dat doet.soort van copycat dus.
11 jaar geleden
Voor sommigen blijkt het een gebruik om het verlies van de maagdelijkheid te symboliseren, anderen gooien een paar de lucht in voor het vertrek naar Irak. Buiten dat lijkt er consensus te bestaan over het drugsdealer-verhaal. De schoenen zouden als waarschuwing dienen voor al het voetvolk dat het huis waar gehandeld wordt zou aantrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het een typisch gevalletje van pesten: je pikt de (sport-)schoenen van iemand die ze bijvoorbeeld bij zich heeft in zijn sporttas.
Als je ze met de veters aan elkaar bindt dan zullen ze heel makkelijk verstrikt raken in boomtakken of elektriciteitskabels.
Hoogspanningskabels zijn onwaarschijnlijk: die hangen veel te hoog, maar kabels voor straatverlichting en dergelijke zijn prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe meer je er op let hoe vaker je dergelijke “schoen-gooi-plekken” zal zien. Heel bizar en zonder een duidelijk onderling verband zijn ze er "gewoon". De verklaring waarom laat zich niet eenduidig opschrijven, het blijft een groot mysterie.

Onder het kopje criminaliteit vallen drie verschillende verklaringen. De eerste zegt dat de opgeknoopte schoenen duiden op een plek waar een bendelid vermoord is. Een tweede verklaring rept over het feit dat de schoenen een plek aangeven waar verkoop van verslavende middelen plaatsvindt, zoals crack of heroïne. De laatste versie stelt dat het gestolen schoenen zijn van een boef met spijt.

Als het (school)werk gedaan is gooit men de aan elkaar geknoopte schoenen over de draad. Dat wordt gezegd van militairen na beëindiging van hun diensttijd, en van scholieren na de afronding van school. Een andere werkgerelateerde oplossing van het schoenen-mysterie zou wanbetaling zijn. Alsof de arbeider in kwestie zou willen zeggen “ik verzet geen stap meer voordat ik geld krijg”.

In relatie met een gewone plagerij, een dronkenmansgrap, of als onderdeel van een ontgroening wordt het over de draad gooien van schoenen ook wel genoemd. Een ander heeft het over bescherming tegen spoken, of heel wat aardser, gewoon versiering van de omgeving.
Een mooie afsluiter tenslotte: maagdelijkheid. In Schotland gaat het verhaal dat het gooien van schoenen over een electriciteitsdraad onderdeel is van een overgangsrite. Wannneer een jonge man (veelal nog net vrijgezel) zijn maagdelijkheid verliest laat hij dat aan zijn omgeving weten door zijn schoenen over de draad te gooien. Wilgen waren hoogstwaarschijnlijk bij dit gebruik ook zeer populair.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, ik heb het nog nooit gezien maar er is gewoon een blog over.... plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verzameld +
In sommige Amerikaanse buurten geeft dit aan waar een vriend of ganglid is neergeschoten. Dit vertelde een Amerikaan me toen ik in Los Angeles was en vroeg naar waarom er her en der schoenen in de hoogspanningskabels hingen. Dit was in Compton.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel verschillende antwoorden! mijn broer woont in Los Angels en die vertelde dat bendeleden dit doen om aan te geven dat dit "hun buurt" is...